Usred noći
kroz crnački geto besomučno juri automobil i obara dečaka koji trči za loptom.
Optuženi vozač je belac, advokat je belac, sudija koji donosi oslobađajuću
presudu je belac. Ali, otac poginulog je vudu
sveštenik a njegova osveta stiže sve aktere tragedije: vozaču odseca mali prst
na ruci i osuđuje ga na život pun patnji, advokat najpre biva skuvan u
sopstvenoj kadi a potom, u bolnici, spaljen autokinezom (samozapaljivanjem) dok
se sudija smanjuje do veličine dečaka. Žena vozača angažuje Dilan Doga da posreduje kod vudu vrača kako bi ovaj skinuo kletvu.
No, i Dilan potpada pod moć crne magije koja ga vodi protiv njegove
volje upoznajući ga sa bedom u kojoj crnci žive, sa crnim advokatom-zombijem kažnjenim jer je zaboravio svoj zadatak i
zabavljao se sa belom ljubavnicom. Čak i kada izvuče keca iz rukava tj.
revolver ispod sakoa i puca u vrača Dilan
ne uspeva da prekine magiju jer njegov metak ne može da usmrti mračnu silu ali
skida čini sa vozača i on konačno umire. Poslednja misao samrtnika otkriva da
je auto vozila njegova pijana žena. Dilan
odlazi po nju, odvodi je do crnog sveštenika i prepušta sudbini. Kada se trgne iz hipnoze on pokušava da se vrati i spase
ženu ali crni dečak istrčava pred auto a on - koči.
U mnoštvu svojih avantura istraživač natrpirodnih pojava susretao
se sa zastrašujućim silama, borio sa njima, odupirao se pogubnim uticajima,
pobeđivao ih (makar i privremeno) ili sklapao varljiva primirja. Ovog puta
namerio se na moć kojoj jednostavno nije dorastao i sve vreme je pasivan,
figura koju koriste, pomeraju po volji i potrebi, bukvalno joj dozvoljavajući da
učestvuje u čitavom dešavanju. Vudu
je neraskidivo vezan za populaciju obespravljenih, skrajnutih, izrabljivanih
crnaca koji egzistiraju na obodu Zapadne
civilizacije a u nju nisu stvarno uključeni tako da običaji i principi
nekog drugog vremena i prostora u tim ljudima i dalje postoje i žive
potencirani bedom i beznađem. Stoga belačka pravda nema uticaja i ne priznaje
se kao relevantna. Sklavijev scenario
uprkos početnoj nelogičnosti - dečak usred noći juri loptu ? - prepoznaje tu
razdvojenost dva sveta a njegov subverzivni zaključak je da, u trenutnoj
konstelaciji društvenih odnosa, popularna 'multietičnost'
baš i nije tako lako izvodiva jer polazi od teze o dobrim, bogatim belicima
koji, eto, u milosti svojoj, daju šaku milosrđa onima koji nisu ni bogati ni
beli. Tako se, u krajnjoj liniji, u modernizovanom liku nastavlja tradicija
kolonijalne tematike iz umetničkih dela XVIII i XIX veka u kojima belci donose
blagodeti svoje civilizacije zaostalim delovima zemljinog šara a što danas
rezultira sukobom civilizacija čiji
ishod je potpuno neizvestan.
(2002)
0 komentara:
Постави коментар