Bojan Redžić Redža (1967) bio je, od trenutka kada je počeo da objavljuje, a to je bilo početkom 1990-tih, i sve do danas ostao, najdosledniji cinik domaćeg stripa. Svakim novim radom on dokazuje da granice koje je prethodnim stripovima postavio mogu da budu prevaziđene, da se može biti još mračniji i sarkastičniji, još morbidniji, biti više mizantrop i mozogin. Svesno rizikujući da bude pogrešno shvaćen, tendenciozno tumačen ili sasvim ignorisan Redža nastavlja svoje egzibicije na velike i male teme, velike i male istine, emocije i vrednosti, pleneći pažnju čitalaca vragolanskom vrcavošću, provokacijom i poletom koji zrači iz svake linije i rečenice.
            Na tragu pomenutih karakteristika je i album "Mrak" sastavljen od 13 kratkih celina koje "pokrivaju" široku lepezu autorovih omiljenih tema. Tu je, najpre, odavanje počasti mačo-švalerčinama, onima što udaraju recke a dame im u tome svesrdno pomažu ("Working girl") ili onima manje spretnim ali jednako sirovim i drčnim ("Momo! O Momo!"). Obrnutu situaciju, ženu zavodnicu i to legendarnu Evu otkrivamo kao uzrok propasti ni manje ni više nego - dinosaurusa jer su mužjaci poludeli za tom groznom, glatkom, bezrepom lepojkom pa njihove žene seku venu a oni se potom vešaju prethodno razbivši jaja tj. svoje potomke. A kad smo već kod pitanja seksa neminovno je pozabaviti se radnicama najstarijeg zanata i njihovim mušterijama, jer one su bitan deo ekonomije - to što "dama" zaradi, preko raznih instanci, makroa, mafije i policije vraća se onome koji je uslugu platio makar to bio i predsednički kandidat ("Money flow"). U "Sistematskom pregledu" pratimo napore makroa da svoja osnovna sredstva za rad očuva zdrava i upotrebljiva i muke doktora da naplati svoje usluge. Takve probleme nemaju u kupleraju jer su devojke zauzete a mušterije zadovoljne pa madam može da se povuče u svoje prostorije, skine masku i kroz skriveni prolaz vrati kući kao grbavi radnik noćne smene. Ovakve aktivnosti "obična" religija svakako ne odobrava ali ima jedna religija (u "Toleranciji") dozvoljava časnim sestrama da se golišave kupaju na plažama dok časni oci izigravaju dežurne uslužne radnike; njihov Isus nije razapet na krstu već se komotno izvalio u ležaljci.
            Dve pričice bave se i autorima stripova: u "Mr. Visarionović&Joseph" otkriva se podla zavera strip autora i narko kartela Kolumbije sa ciljem da se, ubacivanje što više špriceva i imena "proizvoda", deci propagiraju opijati. S druge strane dvojac stripadžija iz "Beogradskog trougla" ima probleme sa crtanjem iako rade po preporukama urednika jer su oni jednako fizički iskrivljeni kao i njihovi junaci. Problem sa izgledom, jer nije ni mlada ni lepa ni obla, ima i izvesna gospođa-čistačica toaleta ali je ona ipak samozaljubljeni model ("Models") makar za ogromne plakate za horor filmove. Otkud mladoj dami čipkast veš i pakovanje kondoma postaviće se kao problem kada jedne noći, iznenada, nebom proleti kometa i oživi obesne plišane igračke. Sa svoje strane dželat početnik u pričici "Zahvalnost" piše roditeljima (umirovljenim krvnicima) i sestrici o svojim prvim iskustvima na poslu. I, konačno, kako izgleda noćna mora kasapina odnosno kako izgleda svet u kome ovce, svinje i krave, u mesari kupuju sveže ljudsko meso dok tamošnji prodavac flertuje s prsatom mušterijom, otkriva se u poučnoj bajci-basni "Preko leševa".
            Sarkazam i karikiranje priča prati karikaturalno oštar, brutalno precizan crtež što rezultira razvijenom i produbljenom, prepoznatljivo nihilističkom poetikom i potvrđuje da je  Redža u vrhu domaćih strip umetnika.
(2002)

0 komentara:

Постави коментар

top