Bojan Redžić Redža (1967)
bio je, od trenutka kada je počeo da objavljuje, a to je bilo početkom
1990-tih, i sve do danas ostao, najdosledniji cinik domaćeg stripa. Svakim
novim radom on dokazuje da granice koje je prethodnim stripovima postavio mogu
da budu prevaziđene, da se može biti još mračniji i sarkastičniji, još
morbidniji, biti više mizantrop i mozogin. Svesno rizikujući da bude pogrešno
shvaćen, tendenciozno tumačen ili sasvim ignorisan Redža nastavlja svoje
egzibicije na velike i male teme, velike i male istine, emocije i vrednosti,
pleneći pažnju čitalaca vragolanskom vrcavošću, provokacijom i poletom koji
zrači iz svake linije i rečenice.
Na tragu pomenutih karakteristika je
i album "Mrak" sastavljen
od 13 kratkih celina koje "pokrivaju" široku lepezu autorovih
omiljenih tema. Tu je, najpre, odavanje počasti mačo-švalerčinama, onima što udaraju recke a dame im u tome
svesrdno pomažu ("Working
girl") ili onima manje spretnim ali jednako sirovim i drčnim ("Momo! O Momo!"). Obrnutu
situaciju, ženu zavodnicu i to legendarnu Evu
otkrivamo kao uzrok propasti ni manje ni više nego - dinosaurusa jer su mužjaci poludeli za tom groznom, glatkom,
bezrepom lepojkom pa njihove žene seku venu a oni se potom vešaju prethodno
razbivši jaja tj. svoje potomke. A kad smo već kod pitanja seksa neminovno je pozabaviti se radnicama najstarijeg zanata i
njihovim mušterijama, jer one su bitan deo ekonomije - to što "dama"
zaradi, preko raznih instanci, makroa, mafije i policije vraća se onome koji je
uslugu platio makar to bio i predsednički kandidat ("Money flow"). U "Sistematskom
pregledu" pratimo napore makroa da svoja osnovna sredstva za rad očuva
zdrava i upotrebljiva i muke doktora da naplati svoje usluge. Takve probleme
nemaju u kupleraju jer su devojke zauzete a mušterije zadovoljne pa madam može
da se povuče u svoje prostorije, skine masku i kroz skriveni prolaz vrati kući
kao grbavi radnik noćne smene. Ovakve aktivnosti "obična" religija
svakako ne odobrava ali ima jedna religija (u "Toleranciji") dozvoljava časnim sestrama da se golišave kupaju na plažama dok časni oci izigravaju dežurne uslužne
radnike; njihov Isus nije razapet na
krstu već se komotno izvalio u ležaljci.
Dve pričice bave se i autorima
stripova: u "Mr.
Visarionović&Joseph" otkriva se podla zavera strip autora i narko
kartela Kolumbije sa ciljem da se,
ubacivanje što više špriceva i imena "proizvoda", deci propagiraju
opijati. S druge strane dvojac stripadžija iz "Beogradskog trougla" ima probleme sa crtanjem iako rade
po preporukama urednika jer su oni jednako fizički iskrivljeni kao i njihovi
junaci. Problem sa izgledom, jer nije ni mlada ni lepa ni obla, ima i izvesna
gospođa-čistačica toaleta ali je ona
ipak samozaljubljeni model ("Models")
makar za ogromne plakate za horor filmove. Otkud mladoj dami čipkast veš i
pakovanje kondoma postaviće se kao problem kada jedne noći, iznenada, nebom
proleti kometa i oživi obesne plišane igračke. Sa svoje strane dželat početnik u pričici "Zahvalnost" piše roditeljima
(umirovljenim krvnicima) i sestrici o svojim prvim iskustvima na poslu. I,
konačno, kako izgleda noćna mora kasapina
odnosno kako izgleda svet u kome ovce, svinje i krave, u mesari kupuju sveže
ljudsko meso dok tamošnji prodavac flertuje s prsatom mušterijom, otkriva se u
poučnoj bajci-basni "Preko
leševa".
Sarkazam i karikiranje priča prati
karikaturalno oštar, brutalno precizan crtež što rezultira razvijenom i
produbljenom, prepoznatljivo nihilističkom poetikom i potvrđuje da je Redža
u vrhu domaćih strip umetnika.
(2002)
0 komentara:
Постави коментар