Krimi strip parodije u domaćoj izvedbi ("Stormy&Iceberg" i "Cat Claw")
Krimić je u dosadašnjem razvoju, od Poovog "Ukradenog pisma" naovamo, uspeo ne samo da se izbori za svoj tematski zabran već i da razvije nekolike podžanrove i podžanrove podžanrova; tako prepoznajemo mafijaški, policijski i detektivski krimić a ovaj poslednji, opet, ima svoju meku, srednju i tvrdu struju, englesku, francusko-evropsku i američku školu, neko vreme je u okrilju žanra egzistirao i špijunski krimi-smer da bi se potom poprilično udaljio i počeo da gradi sopstveni žanr. Posebno mesto u krimiću pripada trileru koji 'krade' elemente ostalih podžanrova i nadograđuje ih specifičnom atmosferom igranja otvorenim kartama - ne postoji, dakle, dilema ko je šta i kako uradio - i napetim nadigravanjima dobrih i loših momaka s neizvesnim pobednikom. Elem, svojevrsni vrhunac krimića, odnosno njegove žanrovske (samo)svesti je samoparodiranje kao dokaz da su autori prepoznali zakone žanra i sposobni su da se poigraju njihovom nesavršenošću., sigurni da ovakvim postupkom neće izgubiti publiku niti nauditi žanru koga stvaraju. Parodije su prisutne u svim medijskim oblicima krimića, od kraćih i romanesknih proza, preko stripa do filma i TV serija odnosno, u najnovije vreme, kompjuterskih interaktivnih igrica. Naravno, sprdanje sa šablonima žanra ne treba mešati sa relativizovanjem problematike zločina, odgovornosti i kazne sa kojima se žanr neprestano susreće, počev od stasavanja tvrdokuvanih krimića, polovinom 1920-tih, koji je počeo da briše razlike između metoda detektiva i kriminalaca, da iskazuje simpatije za neke od loših momaka te da poteže pitanje korumpiranosti policijskih i sudskih sistema.
Dva nedavno objavljena strip albuma -"Stormy&Iceberg", prva epizoda "Lepotica i zver" Slavkovića&Kerca (izdanje edicije "Drugi pogled" Zlatka Milenkovića) i "Cat Claw 8, Pacovdija u plavom" Baneta Kerca (autorsko izdanje) - jesu stripovi bazirani na ironijskom odmaku od krimi šablona (uz malo SF šmeka u pričama o "staroj olučarki"). Njihove sličnosti su poprilične a osnovna je da se kao ljuti borci za pravdu pojavljuju žensko-muški parovi - atraktivna i prgava crnka Stormy je detektivka na opasnim zadacima koja (opet) ostaje bez partnera a plavušan Iceberg je policajac lak na obaraču pištoljčine "a la Prljavi Hari", sa sopstvenim kodeksom ponašanja koji se, naravno, ne drži pravila službe; na drugoj strani su crvenokosa, u kostim koji ističe njene ženske atribute utegnuta superjunakinja Cat Claw, inače mutirana naučnica Kerol Keti iz Instituta za biologiju i debeljuškasti, ne uvek preterano spretni inspektor Kameron Hil, koji se, naravno, ne drži propisane procedure. Ovi parovi idealni su timovi za inventivno i beskompromisno rešavanje zapetljanih slučajeva, od krvnih delikata, makar ih počinio i visoki državni funkcioner (dakle, nema šanse da se taj izvuče na mala vrata i zataška stvar), do spasavanja sveta od invazije mutiranih pacova koje štancuje ludi doktor Mors Sajberštajn. Za oba serijala zajednički je i scenarista - Bane Kerac što je osnovni izvor sveg zafrkavanja i cirkusanja obzirom da on, očevidno, poseduje veliku žanrovsku načitanost i volju da se njome poigrava i iznalazi stare/nove zaplete i cake. U skladu sa tim sve akcije prati verbalno prepucavanje, sprdanje, bockanje i nadmudrivanje (u čemu prednjače Cat i Kameron) te nezaobilazne seksualne aluzije što, neminovno, junake čini dodatno simpatičnim šarolikoj publici. Slavkovićevi i Kerčevi crteži su realistički, sa puno ikonografskih standarda (od velegradskih pejzaža do neonskih reklama i mnoštva automobila raznih modela; Kerac posebno voli da crta svakojaku ambalažu muzičkih uređaja te da ispisuje vickaste grafite i poruke po zidovima, majicama i jaknama). Kada to akcija nalaže montaža je brza što, konačno, u celini gledano, rezultira strip sveskama za konzumiranje u više navrata i iz više pobuda, od čiste razbibrige početnika do čitanja "s razumevanjem" onih kojima su znane aluzije i karikiranja nekih prethodnih krimića. Oba serijala naši autori radili i za inostranstvo: "Stormy&Iceberg" od 1992. do 1995.g. za švedsko i norveško tržište, što će reći da domaći strip tek sada premijerno čitamo i to posredno, preko belog sveta u kome je već uspešno završio probni rad; "Cat Claw" je nastala 1981.g. i pojavljivala se sledećih 10 godina u domaćim strip revijama uporedo krčeći put u zapadni svet u koji je definitivno otišla 1991.g. i tek se 2000.g. vratila domaćoj publici, u međuvremenu se sabravši u 11 albuma od kojih neki tek trebaju da budu "prevedeni" na maternji jezik.
0 komentara:
Постави коментар