VRŠAČKI ALTERNATIVNI STRIP

Rat na prostorima bivše SFRJ dokrajčio je i laganu agoniju tadašnje YU strip scene koja je, posle godina poleta, poslednjih godina devete decenije, počela da se osipa i tapka u mestu. Nestanak strip izdanja (kao, uostalom, i interesa za ove sadržaje u danima kada je 'glava visila o koncu'), odlazak brojnih autora u inostranstvo i, pošto se rat završio, finansijska i životna nezainteresovanost, mogli su da zadugo stave tačku na slučaj YU stripa. Međutim, pokazalo se da je strip izdržljiva i nadasve čudna biljka koja niče i opstaje na neočekivanim mestima i u neprijateljskim vremenima. Jedno od tih neočekivanih mesta je i Vršac, 'mali grad u provinciji' koji nije imao gotovo nikakvu tradiciju izražavanja u 'pričama u slikama'. Otuda je bila čudnija izložba 1992.g. u lokalnom Domu omladine na kojoj se, u organizaciji tadašnjeg upravnika Budimira Babića, predstavio misteriozni autor Wostok. Izložba je, kao i fotokopirana sveščica sa Wostokovim stripom «Istina o Jozefu K. i Gregoru Samsi» (u izdanju Doma omladine tj. B. Babića), naišla na pozitivan prijem u lokalnim glasilima i postala događaj oko koga će se, u Domu omladine, okupiti nekolicina mlađih autora, uglavnom početnika, sa željom da se okuša u 9. umetnosti, ali ne u klasičnoj već, pre svega, u alternativnim-andergraund vodama. Magazin «Košava» posvetiće pažnju, u svom 6. borju, trojci vršačkih stripa autora - Wostoku, Mučibabiću i Brabowskom - 'otkrivajući' ih tako i široj javnosti.
            Leto 1993. donosi prvi broj Strip magazima «Patagonija» (izdanje Doma omladine), u kome su objavljeni radovi svih aktivnih vršačkih strip autora (Wostok, Grabowski, Genevra, B. Babić) i jednog gosta (Nandora Ljubanovića iz Pančeva). Mada je «Patagonija» umnožena fotokopiranjem u simboličnom tiražu (51 primerak), zahvaljujući kontaktima sa strip istomišljenicima širom Jugoslavije, koji su razmenjivali i komentarisali (po oprobanom andergraund principu), ona je obznanila ne samo postojanje vršačkog strip pokreta vać i postojanje, buđenje jedne nove osećajnosti u YU stripu. Odjeci «Patagonije» bili su usporeni njenim malim tiražom, koji je podrazumevao i nepostojanje distribucije, ali je vreme radilo za njene autore i stvari su počele da se kotrljaju. Wostok je, u sopstvenoj režiji, počeo da izdaje fanzin «Krpelj», u kome su se pojavili iradovi najmlađe strip autorke na svetu - četvorogodišnje Lole.
            Početak 1994. donosi regularno štampanu «Patagoniju 2» sa dva autora iz inostranstva (Julie Doucet i Eric Theriault iz Kanade), te domaće snage, A. Zografa i Redžu, odnosno nove radove Vrščana. Brojni članci i prikazi u štampi, na radiju i TVu značili su da je 'led probijen'. Stripovi Vrščana pojavljuju se u brojnim domaćim fanzinima koji se pojavljuju (podstaknuti i iskustvom «Patagonije» i «Krpelja») a polako se otvaraju i granice: Lola, Grabowski i Wostok učestvuju na međunarodnom konkursu «Signed by War» i bivaju uvršteni u knjigu knjigu koja je sakupila najuspešnije radove.
            1995.g. donosi čak dva broja «Patagonije», koja je potvrdila svoj kvalitet i značajno mesto na YU alternativnoj strip sceni. Oba broja donose radove stranih autora (među njima i legende Jima Woodringa i Marcela Ruitersa) odnosno novih domaćih snaga i onih koje su već izborile svoje mesto. Nastavlja se i uspešno nastupanje Vrščana na međunarodnoj sceni, od objavljivanja u slovenačkom «Stripbugreru» do učešća na konkursu «Formaline» (na ovom konkursu YU autori bili su četvrta evropskea strip sila po broju i kvalitetu radova). Wostok dobija nagradu «Zlatni kraguj» na Prvom YU strip salonu» u kategorini inovacija u stripu.
Peta «Patagonija» pojavljuje se 1996.g. u punom sjaju i kvalitetu objavljenih stripova a na promocijama je prati video film Vesne Tokin rađen po Wostokovom stripu «Prorezi na krinki», čime je otvorena još jedna linija izražavanja Vršačkih strip umetnika. Vrščani su već redovni gosti u brojnim evropskim strip publikacijama. Redakcija «Patagonije» raspisuje konkurs za strip bez reči i pristižu joj radivi 50-tak domaćih autora od kojih njih 30 biva uvršteno u specijalno izdanje, dvobroj 6-7 «Patagonije», pod naslovom «No Comment», čime YU strip dobija svoju prvu tematsku antologiju (na 128 strana!). Glavni urednik «Patagonije», Goran Dimitrijevski, jedino je svojom tvrdoglavom upornošću uspeo da ovaj ogromni porjekat privede uspešnom finalu. «Patagonija» je raspisala i novi konkurs, ovaj put međunarodni, za ženski strip. Druga dvojina najagilnijih vršačkih strip umetnika, Wostok i Grabowski, objavili su svoj rad «Prvi ljudi na Mesecu» (54 strane) u prestižnom književnom časopisu «Reč» a u Engleskoj im je publikovana knjiga stripova za koju je uvodnik napisao Jim Woodring. Pomenuta dvojica su, uz Lolu, predstavljena i u «Stripbureku», specijalnom izdanju  «Stripburgera» koji predstavlja strip scene zemalaja bivšeg Istočnog bloka (a trećinu sadržaja ove knjige zauzeli su YU autori). Realizovana su i dva filma: «Kosmičke pirane» i «Život u Bolidvudu», u kojima igraju Vršački strip umetnici. Wostok i Nabor Devolac objavili su i album «Nikad se ne zna» (izdavač «Vršac lepa varoš» 1997.g.) u kome su sakupljeni njihovi stripovi koji su već potvrdili visok kvlaitet a ovaj tandem uzneli u sam vrh YU stripa.
Vršački strip prešao je dug put od lokalne do značajne YU scene. Usput su se neki autori 'izgubili' ali je preostalo jezgro dovoljno talentovano i agilno da svoje pozivije potvrdi, odnosno da nastavi da se razvija i otkriva nove prostore u alternativnom stripu.
            1998.

0 komentara:

Постави коментар

top