Strip karijera Aleksa Rejmonda (1909-1956) deli se u
dve faze: prvom dominiraju „Flaš Gordon“ i „Džim iz džungle“, serijali koji su
imali premijeru 7. januara 1934.g; već 22. januara krenule su avanture i „Tajnog agenta X-9“, po scenariju
proslavljenog pisca Dešijela Hemeta (zbog
Rejmondove prezauzetosti, ovaj junak
je sledeće godine predat drugim autorima). Druga faza počinje po Rejmondovom povratku iz II svetskog rata kada je, ostavši bez
posla i svojih „starih“ strip heroja,
morao da počne iz početka i stvori novog junaka - detektiva Ripa Kirbija - sa kojim će ponovo dosegnuti
vrhunce popularnosti i kreativnosti koje će naglo prekinuti smrt u saobraćajnoj
nesreći. Rejmond je crtao „Flaša“ i „Džima“ u nedeljnom strip
dodatku, na čitavoj stranici velikog formata, u koloru, sa tri kaiša „Džima“ na vrhu strane i četiri kaiša „Flaša“ ispod; kasnije se broj kaiševa
menjao dok se nije ustalio na jedan kaiš „Džima“
i dva kaiša „Flaša“. Avanture
plavokosog atlete, njegove devojke Dejl
i profesora Zarkova bile su „adut“ za
izdavača („Flaša“ je, u jednom
periodu, redovno objavljivalo 150 novina!) i autore, crtača Rejmonda i saradnika/scenaristu Dona Mura (mada nije jasno da li je Mur
pomagao Rejmondu u pisanju zapleta
ili je kompletni scenarista). Iskušavanje Rejmondovih
likovnih i montažerskih sposobnosti intenzivnije je u „Flašu“ a neka rešenja prenose se i u „Džima“ tako da se vrlo slične fizionomije često pojavljuju na
istoj strani, u gornjem i donjem stripu.
Izgled originalnih stranica zadržan je u ovom kapitalnom izdanju „Čarobne knjige“ koje u šest tomova
prati Rejmondov rad na stripovima od
početaka do 1944.g. kada je, zbog odlaska u rat, prekinuo da ih crta.
Šesti, finalni
tom sadrži stranice “Flaša Gordon” i “Džima iz džungle” objavljene od 15.11.1942. do 13.8.1944.g. Pošto
je Rejmond otišao u vojnu službu februara
1944.g. ovaj tom “pokriva” table objavljene dok je još bio civil i one koje su
izdavaču ostale na “zalihama” pošto je obukao uniofrmu. Pošto u knjizi nije
izričito naznačeno koja je poslednja Rejmondova
stranica znatiželjni čitalac će to morati sam da rekonstruiše prateći Rejmondove potpise na crtežima. Kako bi
okončao Flašovu avanturu na Tropiki, izdavač je u ovaj tom uvrstio i
table koje je nacrtao (ni blizu vešto kao Rejmond)
Ostin Brigs (1908-1973). Za razliku od većeg dela prethodnog toma kada su Džim i Flaš uzeli aktivno učešće u II
svetskom ratu i borili se protiv Japanaca
i Nemaca sada su njihova bojišta
definitivno podeljena. U gornjem kaišu novinske stranice Džim iz džungle iliti Džim Bredli,
nekadašnji pustolov sa izrazito kolonijalističkim šmekom, ponosni je patriota
sa činom kapetana koji radi za vojsku a onda za Ef-bi-aj i brani SAD u
inostranstvu i na domaćam terenu od špijuna i sabotera. Posle uspešnih akcija u
saradnji sa kineskom armijom Džim se
vraća u Vašington usput se srećući sa
“starom” ljubavi Lil De Vrij. Dvojac
će dobiti zadatak da uništi moćni špijunski krug u džunglama Brazila što neće biti lako ali – ništa
nije nemoguće za spretnog i hrabrog Džima
i vernog mu, požrtvovanog slugu Kolua.
U nastavku akcije oni će u džunglama Amazona
sprečiti sabotere koji ubijaju sakupljače kaučuka, strateške vojne sirovine. Pošto
raskrinka još jednu špijunsku organizaciju u Njujorku, koju predvodi Japanac,
Džim odlazi u Afriku da otkrije
tajnu bazu nemačkih lovačkih aviona… Sve u svemu, Džim ratuje bez prestanka, na svim frontovima i protiv svih
neprijatelja!
Flaš Gordon, na svom (većem) delu stranice
nastavlja putovanje po divljem kontinentu Tropika,
na planeti Mongo (na koju se vratio
posle ratnih misija na Zemlji). Zemljanin
opet radi ono što najbolje zna – bori se
za Slobodu. Zato spasava kraljicu Deziru kojoj je zli princ Brejzor oteo presto i započinje borbu za
povratak legitimne vladarke. Posle bekstva kroz egzotične predele surovih
pustinja “začinjenih” vulkanima i krvožednim čudovištima, u saradnji sa lopovom
Gundarom i njegovom družinom, Flaš kreće u gerilski rat. Vojne uspehe
će, ipak, pomutiti ženska ljubomora i spletke. I tako s jedne strane pršte
bombe a s druge zavodljivi pogledi i teške reči. Istina, sve je to manje-više već
viđeno u prvoj Flašovoj poseti
planeti Mongo ali zavodljiva mešavina
moderne tehnologije i art deko
estetike, egzotičnih predela i bića odnosno večitih ljudskih slabosti i mana
ima puno potencijala koje autori umešno koriste. Naravno, Pravda će trijumfovati, Flašova
misija se okončava krunisanjem kraljice i njenim venčanjem a napaćena Dejl će oprostiti svom dragom stvarne i izmišljene
flertove kao i poneki nestašno zalutali pogled prema drugim lepoticama!
Rejmondov crtež i dalje je sjajan mada
ljubiteljima svakako nedostaju veliki, ambiciozni crteži kakvih je ranijih
godina bilo više. Na nekoliko stranica oba stripa
su crtana drugačijim manirom – jednostavnijim potezima – kao da je Rejmond tražio nov izraz ali, ipak, nije
nastavio u tom smeru. U svakom slučaju, Džimove
i Flašove dogodovštine i dalje su
zabavne i, danas, oplemenjene nostalgijom a savremeni čitalac, pored uživanja u
avanturama i elegantnim crtežima, ima priliku da prepoznaje obrasce na kojima
je građena 9. umetnost u drugoj
polovini XX veka.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар