Agilna „Čarobna knjiga“ je, nastavljajući objavljivanje strip serijala „Džeremaja“ scenariste i
crtača Hermana Ipena (1938) - u
tvrdom povezu, punom koloru i vrhunskoj štampi - znatiželjnim stripoljubcima ponudila već četvrti tom.
Epizode 10 „Bumerang“, 11 „Delta“ i 12 „Julije i Romea“ objavljene su 1984, 1985. i 1986. godine, najpre u
brojnim strip magazinima (među njima je bio i „Strip
art“ urednika Ervina Rustemagića
iz SFR Jugoslavije) a potom (godinu
ili dve posle premijere) i u obliku albuma što je u to vreme bio uobičajeni
manir (koji je podrazumevao da nisu svi stripovi
iz časopisa dobijali svoju albumsku verziju). Ipak, vreme velikih strip magazina bilo je na zalasku
najviše zbog pada prodaje koji su, pored drugih uzroka, izazvali i sami
izdavači svojim ne previše razumnim postupcima od kojih je najvažniji da je
vreme između objavljivanja stripa u
nastavcima i albuma stalno skraćivano sve dok se stripovi nisu odmah pojavljivali kao albumi što je obesmišljavalo
kupovinu magazina.
„Džeremaja“ je u epizodama iz ovog toma
potpuno formiran serijal (započet 1979. godine) koji Herman suvereno vodi. Početna postavka priče – avanture dvojice
momaka u svetu koji opstaje na zgarištu bivših SAD uništenih ratom između crne i bele rase – širi se kako na polju
ličnog odrastanja i razvoja glavnih junaka tako i na nivou sve dubljeg
upoznavanja sa različitim licima najnovijeg Novog
sveta. Tako ljubavna veza lepe Lene
i Džeremaje neće biti krunisana
venčanjem jer Džer ne želi da ostavi
na cedilu svog druga Kurdija koji,
kao i uvek, zapada u ozbiljan sukob sa osionim silnicima i biva uhvaćen u
unakrsnoj vatri klasične sačekuše; Lena
nema razumevanja za staro prijateljstvo i ostavlja nesuđenog mladoženju Džeremaju. Drugari nastavlju da lutaju
starim drumovima, vođeni večnom glađu i besparicom. Iako se serijal tako vraća
svojim počecima, avanture su sve složenije i ozbiljnije. Tako se u „Bumerangu“ priča plete oko lokalnih
izbora i mutnih rabota kojima moćni političar namerava da eliminiše protivnika.
Čini se da, iako je stari svet zbrisan, modeli vladanja, laganja birača i
beskrupulozne borbe za vlast ostaju isti i čvrsto vezuju ulickane političare i
sirove kriminalce. Otimačine i prevare i nadalje su najlakši način da se zaradi
za život a taj cilj se ostvaruje svim sredstvima. Možda je osnovna razlika od
tekuće nam savremenosti postojanje prostora za „ličnu inicijativu“ - tako u epizodi „Delta“ grupa avanturista odlazi u napuštenu - dakle ničiju -
rafineriju da bi tražila eventualne rezerve nafte koja je u postapokalipričnom
svetu i dalje „crno zlato“; naravno,
i drugi avanturisti imaju iste ideje pa je sukob neminovan (ili je to, ipak,
samo slobodna tržišna utakmica?).
U
svetu haosa i bede ideja o utopiji ponovo je privlačna jer se čini da ju je zaista
moguće ostvariti. To misli i grupa tehnokrata koja je izgradila zatvoreni „grad iz snova“. No, iza blistavih
fasada nije sve sjajno jer gradu trebaju mnoge ruke za obavljanje svakodnevnih trivijalnih,
prljavih poslova pa se za njih angažuju nevoljnici iz okolnih logora (kojima se
nameće čvrsta, striktna disciplina i bezuslovna pokornost). A dolazak nevoljama
nateranih ljudi neminovno će u malom raju izazvati probleme, posebno ako su
među njima Džer i Kurdi. Doda li se ovome malo večne
švaleracije i buntovna ljubav dvoje mladih koji odbijaju da se kupaju - eto
recepta za brzu propast utopije koju pobeđuju nepokorni elementi.
Herman spretno kombinuje ozbiljne
elemente dešavanja sa pošalicama i vragolijama gradeći priče koje su stripovski lake, brze i šarmantne ali
se, istovremeno, bave itekako važnim društvenim pitanjima. Ne zapostavljaju se
ni duhovni život junaka (ma kako siromašan i rudimantaran bio) kao ni odnosi
između aktera priče, od običnih ljudi preko većih ili manjih kriminalaca do
„krupnih riba“ (vođa bandi i zajednica). Uz valjani zaplet i razrešenje epizode
su raskošno nacrtane i dinamički sjajno montirane a poneke table kako
enterijera tako i eksterijera svakako će izmamiti uzdahe oduševljenja. Jednako
su upečatljivi prizori ruševina i napuštenih fabričkih postrojenja odnosno
malih skrpljenih naseobina kao i oni velelepnih gradova od stakla, čelika,
hroma i mermera. Veliki doprinos potpunom utisku dao je i izuzetno sugestivni
kolor kojim je Frejmond obogatio
crtež.
„Džeremaja“
je i posle bezmalo četiri decenije od pojavljivanja nesporno reprezentativan
serijal koji je ustrajno pomerao kvalitativne granice naučnofantastičnog stripa insistirajući na serioznosti koja
umetničkom delu obezbeđuje trajnu atraktivnost i valjanost.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар