Vest svetskih agencija da se u Nemačkoj priprema ’rimejk’ filma „Blago u srebrnom jezeru“, podsetila je sve sa dužim pamćenjem na
neka ranija, sretnija vremena. Originalni film sniman je pre pola veka 1962.g.
kao poduhvat visokog rizika ali sa dobrim opravdanjem. Naime, literarni
predložak filmu je istoimeni roman iz pera znamenitog nemačkog pisca, Karla Maja (1842-1912); iako važi za
autora lakog štiva Maj je ponos
nemačke kulture zato što je najčitaniji nemački pisac svih vremena (sa preko
200 miliona prodatih knjiga širom sveta, polovina tog broja je štampana na
nemačkom jeziku). Oreol najpoznatijeg pisca nisu mogle da pomute ni činjenice
da je bio omiljeni pisac Adolfa Hitlera
koji je tvrdio da ga Maj inspiriše, pa
ga noću čita kao što čita velike filozofe ili Bibliju i da je Vinetu
sjajan vojskovođa od koga treba učiti. Hitler
je, u cilju vaspitanja svog naroda, naredio štampanje „Vinetua“ u tiražu od 300.000 primeraka koji su podeljeni nemačkim
vojnicima. Posle II svetskog rata pisac Klaus
Man optužio je Maja da je bio
mentor Hitlera i nacista; odavno
mrtvi pisac nije mogao da se brani ali su to, u njegovo ime, uradili brojni
velikani među kojima je i Albert Ajnštajn.
Na 120-togodišnjicu rođenja i pola veka od smrti Karla Maja, producent Horst
Vendlandt, započinje snimanje najskupljeg posleratnog nemačkog filma i to,
ni manje ni više, filma koji se dešava na Divljem
zapadu, čime se ulazilo u neprikosnoveni zabran Holivudskih vesterna koji
su bili zaštitni znak američke kinematografije i popularne kulture. Takav potez
bio je, činilo se, izvan zdravog razuma. Kauboji
i Indijanci su morali da dolaze iz svoje postojbine - SAD, da jure tamošnjim prerijama i da, naravno, govore
američko-engleski. Samo tada bi vestern bio autentičan - sve ostalo je
falsifikat i kopija koji publika neće hteti da kupi. Dodatni hendiket filma bio
je ’sumnjiv’ status Karla Maja, zbog
koga je on bio nepoželjan pisac u socijalističkoj DDR; snimanje filma po njegovoj knjizi moglo se smatrati za
provokaciju saveznika koji su bili blagi prema poraženoj Nemačkoj. Prevagnuo je osećaj za nemačko rodoljublje i rešeno je da
se film snimi. Ali, ni situacija sa prikupljenim parama nije bila bajna pa je
odlučeno da se, u cilju smanjnja troškova, film snimi u socijalističkoj Jugoslaviji u tzv. koprodukciji sa „Jadran filmom“, na lokacijama Nacionalnog parka Plitvice i široj
okolini, uz angažovanje jeftinih lokalnih domorodaca-glumaca za sporedne uloge.
Zvezda filma, u ulozi Old Šeterhenda,
bio je Leks Barker (glumac koji nije
bio prva Holivudska liga i pre toga u
par filmova glumio Tarzana). Vinetua, poglavicu ponosnog plemena Apača, glumio je umereno poznati
francuski glumac Pjer Bris. Sve u
svemu, film je snimljen i pušten u bioskopski promet da bi u 1963.g. postao
najgledaniji film u Nemačkoj a potom
i hit u čitavoj Evropi. Na krilima
uspeha prvog filma snimljeno je, jedan za drugim, sveukupno 17 filmova po
delima Karla Maja; naravno, najviše
je bilo onih o Vinetuu i njegovoj
beloj braći. U DDR su, kao
kontrateža, od 1966.g. takođe snimani vesterni ali ne po delima prokazanog Maja
već po avanturističkim knjigama ’podobnog’ Frica
Štojbena; glavna zvezda ovih filmova bio je leskovčanim Gojko Mitić, koji je u 11 filmova glumio poglavicu Apača. Sve u svemu, mit o američkom
vesternu dobrano je uzdrman a konačno je srušen kada su počeli da se snimaju
tzv špageti-vesterni (1964.g. pojavio se u prvi u tom nizu - film „Za šaku dolara“ Serđa Leonea). Nemački
vesterni održali su se desetak godina da bi potom nestali jer je publika
prestala da ih prati; i sam žanr vesterna bio je u dubokoj krizi pa je i
američka produkcija drastično smanjena, jedino su špageti-vesterni bili u
ekspanziji ali samo za još par godina da bi konačno i oni nestali sa
bioskopskih programa. Rimejk filma „Blago
u srebrnom jezeru“, u produkciji „Konstantin
filma“, uprkos velikim ulaganjima i moćnoj produkciji, rizičan je poduhvat
jer vestern više nije popularan žanr a i slava Karla Maja poprilično je izbledela.
Vest
o novom filmu o Vinetuu, za starije žitelje
zemalja nastalih raspadom socijalističke
Jugoslavije, svakako budi mnoštvo prijatnih sećanja. Moglo bi se reći da je
Vinetu jedna od ikona popularne
kulture bivše nam zemlje. U vreme kada su se filmovi mogli gledati samo u
bioskopima i na prvom (i jedinom) TV programu, jednostavno nije bilo deteta
koje nije odgledalo svaki film o legendarnom poglavici Apača (isto se tako nisu propuštali filmovi o Tarzanu, američki vesterni
ali ni partizanski filmovi). Mada
nije imao crte pravih Indijanaca već
je i na prvi pogled bio ’bledoliki evropejac’ Pjer Bris je svojom pojavom, lepuškastim licem, lepršavom kosom i
odećom od jelenske kože ukrašenom blistavim vezom i resama, privlačio poglede
pionirki i omladinki mameći njihove uzdahe. Kad se osim dopadljive pojave uzme
u obzir da je Vinetu bio momak i to
na položaju (ni manje ni više nego poglavica), da je bio strog ali pravedan,
pošten i častan (makar i na svoju štetu), da je držao datu reč, da je bio pravi
džentlmen prema damama, da je uvek bio tip-top, nikad izgužvan, blistavog
osmeha i zdravih zuba, glatkih obraza - koja devojčica/devojka bi mu odolela?
Dečaci i momci su, pak, preferirali činjenice da je Vinetu vođa plemena koje se bori protiv domaćih izdajnika (loših Indijanaca, uglavnom zavedenih belačkim
parama, viskijem i lažima) i stranog neprijatelja - čitaj ugnjetavanja američke
države i protiv svakojakih bandita, lopova i ubica (rečju, bledolikog šljama) i
da uvek časno pobeđuje. Vinetuova
politika bila nam je bliska i odgovarala gromkim Titovim parolama ’Tuđe nećemo
- svoje ne damo’ i ’Radimo kao da će
100 godina biti mir - spremajmo se kao da će sutra početi rat’; Vinetu se zalagao za bratstvo i
jedinstvo, mir u svetu i za ’miroljubivu
koegzistenciju’ ali nije bio kolebljivac ako je trebalo početi pravedne
borbe za oslobođenje od okupatora. Rečju, Vinetu
je bio pravi, pošteni, pravdoljubivi i slobodoljubivi crveni brat; možda zvanično nije bio registrovani socijalista,
humanista i član Partije ali se
ponašao kao iskreni simpatizer pa je smatran za prirodnog saveznika socijalističkih i nesvrstanih naroda i
narodnosti Jugoslavije. Stoga je razumljivo da je bilo slučajeva da su
novorođenim žiteljima Jugoslavije
davana imena Vinetu (naravno, takve
zahteve matičari su uglavnom odbijali). Osim redovnog praćenja bioskopskih
avantura Vinetua koje su se potom
proveravale na terenu - prilikom dečijih igara ’kauboja i indijanaca’ - vrlo su popularni bili albumi sa sličicama
iz tih filmova koje su deca sakupljala i lepila (tada još nije bilo
samolepljivih sličica) odnosno međusobno menjala. Sličice su se prodavale u
kesici sa „Kolojs“ žvakom (jedna
žvaka - jedna sličica) i nisu bile jeftine ali su tada bila bogata vremena i
roditelji su mogli deci da priušte mali luksuz. Čini se da su se najmanje
čitale knjige o Vinetuu - ali i to je
bilo u tradiciji naših naroda i narodnosti. Vestern
je pre pola veka bio u modi pa niko nije mnogo mario kada bi ponosni poglavica
izgovorio „Hough, ich habe gesprochen“
- što bi značilo „Haug, rekao sam (svoje)“.
Klinci bi lako zanemarili replike na nemačkom (umesto na američkom) zavedeni
avanturama koje slede. Uostalom, nije im smetalo ni kada bi u kakvom stripu
pročitali sledeće: Indijaneri prihajaju
na konjičke. ’Roke u vis, imate kaj dinarjev ?
Tako
je to bilo u nekih starim vremenima, u nekom drugom svetu i veku/milenijumu.
Kako će izgledati Vinetu za XXI vek
ostaje nam da vidimo.
(2012)
0 komentara:
Постави коментар