Rat i sve što
ga prati – vojske, razaranja, ubistva – stalni su, svidelo nam se to ili ne,
pratioci čovečanstva, od praistorije do današnjih dana. A tako će i ostati –
slažu se (manje više nevoljno) i političari i sociolozi i umetnici mada je
objašnjenje ovog fenomena različito: od čovekove genetske predodređenosti do
sveukupnog ustrojstva Prirode i
društva ili sociološko-ekonomskih datosti. Teorija o kraju istorije Frensisa Fukujame koja je, krajem XX veka, najavljivala da će, posle
pobede liberalnog kapitalizma nad komunizmom, svet uploviti u doba
prosperiteta bez sukoba (osim na rubovima civilizacije) nije se dokazala u
praksi pa ju je, brže-bolje, smenila teorija Semjuela Hantingtona o „sukobu
civilizacija“ koji će se desiti u XXI veku, potvrđujući tako da za rat
„nema alternative“. Stvarnost se, naravno, odražavala u Umetnosti pa su priče o svakojakim oružanim sukobima bile i ostale
njene nezaobilazne, većne teme. Naučna
fantastika je samo nastavila ovaj sled baveći se ratovima u budućnosti (na Zemlji i u svemiru) tako da je, vremenom, čak, stvoren čitav podžanr – vojna naučna fantastika (military science
fiction) – koji sva dešavanja posmatra iz vizure „neposrednih izvođača
ratova“, vojnika i vojnih jedinica opremljenih posebnom (fantastičnom) tehnikom.
Vojna fantastika očigledno je veoma
popularna pošto se „proizvodi“ u velikim količinama u literaturi, stripu, filmu i kompjuterskim-virtuelnim igricama;
podžanr ima, uz „obične konzumente“, verne-vatrene (i brojne) fanove koji je
troše u velikim količinama.
Zemaljska vojna naučna fantastika svoje početke ima u klasičnom romanu H. Dž. Velsa „Rat svetova“ koji se,
istina, nije preterano bavio vojnim operacijama iako je pominjao učešće vojske
ali je doveo novog, žanrovski prepoznatljivog neprijatelja u „dvorište“
čovečanstva. Potonji pisci zdušno su sledili Velsov primer gradeći svakakve verzije sukoba sa pristiglim „alienima“ kao i prikaze novih borbi
između država i naroda. Iole obavešteni ljubitelj lako će se dosetiti romana i
priča kakvi su „Večiti mir“ Džoa
Haldemana, novela „Odsustvo“ Lucijusa
Šeparda (oba dela se bave budućim ratovima na teritoriji Centralne i Južne Amerike) ili „Čekićevi treskači“ i „Neuklopivi“ Dejvida Drejka (Haldeman i
Drejk su veterani Vijetnamskog
rata). Šta bi se desilo kada bi zli gušteroliki vanzemaljci upali na Zemlju usred II svetskog rata opisivao
je Hari Tartldov u serijama romana „Svetski rat“
i „Kolonizacija“. Svakako valja
pomenuti i serijal filmova o Terminatoru,
„Dan nezavisnosti“ ili „Na rubu
vremena“.
Ipak, vojna naučna fantastika mnogo je „življa“ u svemiru jer mogućnost
da se ratovi sa svakovrsnim vanzemaljcima vode na nepoznatim planetama ili o
„otvorenom“ Univerzumu upotrebom
čudesnih sredstva, od lasera do svemirskih krstarica, raspaljuje maštu autora i
konzumenata. Teško je odoleti izazovu brze akcije, žestoke pucnjave, uvežbanih,
disciplinovanih junaka sa mnoštvom dopadljivih ubistvenih spravica, egzotičnih bića
i predela; naravno, ponekad su borbe same sebi cilj a ponekad se iza sveg
ustrojstva krije i slavljenje totalitarizma kao idealnog sistema - za šta je, zbog
romana „Zvezdani jurišnici“ (koji je možda i najpoznatiji klasik vojne naučne fantastike), optuživan Robert Hajnlajn. Na drugom kraju etičke
skale stoji roman „Večiti rat“ Džoa
Haldemana (koji razotkriva lične tragedije boraca). Među zapaženim i
hvaljenim delima svemirsko-vojnog usmerenja (koja vrlo čestu idu u serijama
romana) valja pomenuti npr „Vojniče, ne
pitaj“ Gordona Diksona, „Enderovu
igru“ Orsona Skota Karda, „KoDominium“ i „Zapadno od časti“ Džerija Purnela, „Carstvo čoveka“ Dejvida Vebera i
Džona Ringa, „Pad carstva Dreda“ Voltera Džoa Vilijamsa, „Man-Kzin ratove“
Larija Nivena, „Galaktičke marince“ Jana Daglasa, „Vorkosigan sagu“
Lois MekMaster Bužold. Među filmovima i TV serijama tu su „Ratovi
zvezda“, „Krstarica Galaktika“, „Zvezdana kapija“, strip “Svemirski bojni brod Jamoto“...
Sve navedeno o vojnoj naučnoj fantastici znao je (ili barem trebalo da zna) Džon Skalzi (1969) kada je pisao svoj
debitantski roman „Starčev rat“,
objavljen 2005.g. koji je prerastao u serijal od, za sada, 6 romana i nekoliko
samostalnih novela i priča iz tog sveta (srpsko izdanje „Čarobna knjiga“ 2018). Priča se većim delom kreće u
prepoznatljivim žanrovskim granicama - vojna obuka, druženje regruta, borbe,
pobede i porazi, požrtvovanost, hrabrost... - nužnim da bi se postavila
uverljiva pozornica i izgradili likovi sa kojima čitaoci mogu da se identifikuju.
Džon Peri, Zemljanin, za svoj 75.
rođendan pridružuje se Kolonijalnim
oružanim snagama - KOS - koje štite ljudske naseobine širom svemira jer, tamo gore, mnogo vrsta
traži prostor za život (i hranu pošto neke rado jedu ljude). Motiv za učlanjenje
u KOS je obećana popravka ostarelog i
bolesnog tela svakog regruta; na žalost Perijeva
žena je umrla ranije pa nije dočekala odlazak u svemir. Perija i ostale čeka iznenađenje – umesto popravke starog dobijaju
novo, super telo i u njimu kreću u ratove sa bizarnim alijenima. Na ovaj žanrovski
„novum“ nastaviće se novi kada Peri upoznaje vojnike iz Specijalnih jedinica ili Brigada duhova
koji su još savršeniji ratnici sa jednom manom – u super telu su umovi stari
tek par godina (dok su u telima „običnih“ vojnika iskusni umovi staraca). Razlike
i nerazumevanje između ovakvih vojnika čine se nepremostivim. Zaplet dodatno
komplikuje Perijev susret sa telom
koje liči na njegovu bivšu ženu u kome „živi“ prgava devojčica-mašina za
ubijanje. Epopeja se, naravno, nastavlja i razvija u sledećim knjigama.
„Starčev
rat“ je dopadljiva mešavina strogih i tesnih žanrovskih obrazaca i njihovih
izmena i dopuna, obogaćena duhovitim dijalozima (uz poneke stranice spekulacija
i objašnjenja ustrojstvo sveta u kome se priča odvija). Roman je postavio
solidan temelj za uspešan serijal a ovdašnjim ljubiteljima ostaje nada da će
brzo biti u prilici da čitaju sledeće nastavke.
(„Dnevnik“, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар