Strip „Saga“
jedan od od najpopularnijih i najnagrađivanijih serijala današnjica - ovo
današnjica treba bukvalno shvatiti jer je strip
startovao marta 2012. godine i još uvek izlazi (za sada u 54. poglavlju na više
od 1000 stranica!). „Saga“ je u SAD osvojila gotovo sve najprestižnije
nagrade sa strip - „Ajzner“ i „Harvi“ za strip serijal 2013, 2014. i 2015. godine kao i nagrade za najbolji
scenario, najbolji crtež, najbolje kolorisanje, najbolje naslovne strane; „Saga“ je, takođe, 2013. dobila i naučnofantastičnu žanrovsku nagradu „Hugo“ za najbolju priču. Ovakav i
ovoliki uspeh mogao se i očekivati obzirom da je scenarista Brajan K. Von (1976), „čudo“ američke strip scene koje iza sebe, pre „Sage“, već ima uspešne serijale „Y poslednji čovek“, „Eks mašina“, „Ponos
Bagdada“ a poznat je i kao scenarista tri sezone popularne TV serije „Izgubljeni“ („Lost“). „Saga“ je Vonov očito vrlo ambiciozni izlet u
svetove izvan korporacijskog stripa
što bi trebalo da znači veću kreativnu slobodu odnosno manju vezanost za imperative
isplativih tema-sadržaja.
Koren
zapleta ove „priče u slikama“ (koja
pred domaće čitaoce stiže zahvaljujući agilnoj „Čarobnoj knjizi“) večan je i prepoznatljiv: uprkos zabranama momak
i devojka se zaljubljuju, stupaju u brak i rađaju čedo ljubavi zamerivši se
time bukvalno svima; porodica zato mora bekstvom da spasava sebe i bebu. Von „podiže ulog“ stare matrice smestivši je u svemir tako da su
sukobljene čitave rase sa planeta Pristanište
i Venac, koje „od kako je sveta i
veka“ međusobno ratuju širom znanog im univerzuma besomučno uništavajući
planete i domoroce. Dakle, u vojnika Marka,
sa Venca (sa ovnovskim rogovima i ušima
iz rase koja praktikuje magiju), zaljubljuje se njegova tamničarka, Alana sa Pristaništa (na leđima ima krila a njena rasa koristi tehnologiju).
Njihova devojčica Hejzel rađa se na
planeti Rascep - scenom rođenja
započinje „Saga“ - i ima karakteristike
oba roditelja (zametke krila i roščiće). Begunci sa bebom i njenom dadiljom,
duhom devojčice Izabele (koja je
poginula u eksploziji mine koja joj je otkinula noge) i Markovim roditeljima, beže u raketi-drvetu prema planeti Spokoj. Za njihovim tragom kreću tragači
unajmljeni plaćenik Volja, koga prati
Lažimačka (koja zna kad neko laže) a
pridružiće im se i Gvendolina, Markova
bivša verenica, i, iz drugog tabora, Princ
Robot IV (čije ljudsko telo krasi glava u obliku monitora). Posle mnogo
peripetija par stiže do svog cilja Spokoja
i sreće pisca Osvalda Hajsta čija je
knjiga „Noćni dim“ bila „inspiracija“
za rađanje zabranjene ljubavi (drugi knjigu tumače kao skrivenu subverziju). Pisac
uopšte nema visoko mišljenje o „Noćnom
dimu“ napisanom „samo zbog jedne
stvari: brze isplate honorara“ ali cinično priznaje da nema nameru da
posetioca ubeđuje kako nije genije, ponavljajući tako staru istinu da je
literatura/umetnost i više i manje od namera autora i da ima sopstveni,
nezavisni život.
Treći
tom čine poglavlja (12-18) koja prate turbulentan odnos pisca, bračnog para i Markove majke (Hajst se zaljubljuje u nju a ni ona, iako sveža udovica, nije
ravnodušna). U međuvremenu Volja biva
smrtno ranjen pa Gvendolina kreće na Spokoj da od Marka izmoli magiju sa njegovo spasenje. Na Spokoj stiže i Princ Robot IV
i stvari se žestoko komplikuju: pisac brani naslov novog rukopisa „Suprotno od rata“, biva ranjen a onda i
ubijen; Robot IV takođe je pogođen
ali on može, pošto je mašina, da se restartuje; ogorčena na Markovu neveru Gvendolina napada Alanu i
Hejzel, Marko ih, naravno, brani... U
čitavo zamešateljstvo ulazi i dvojac tabloidnih novinara Apšer i Dof koji
pokušavaju, razgovarajući sa porodicom i kolegama, da otkriju da li je zvanična
verzija događaja - po kojoj je Alana
oteta - zaista tačna. Njihova rabota ne dopada se nekim moćnicima pa novinare
posećuje tajanstvena Sorta sa velikim
psom Slatkišem i ubeđuje ih – otrovom
- da zaborave priču o Alani. Sorta će,
potom, u bolnici posetiti Volju i
predstaviti se kao njegova sestra Sofi.
Ko je ona zaista saznaće se u sledećim epizodama. Konačno, ovaj tom se završava
optimističkom slikom na kojoj je malena Hejzel
- prohodala.
Von nastavlja da razvija i popunjava
priču nizom „flešbekova“ u kojima se odigravaju prošli događaji. Žanrovski
temelji serijala - naučnofantastična
„spejs opera“ obogaćena ikonografijom epske fantastike - „potvrđuju“ se egzotičnim planetama i bićima - u
ovom tomu pojavljuju se pomahnitali kosturi (jedan od njih će Markovoj mami odgristi uvo). Ipak
serijalom trenutno dominira romansa i porodične nesuglasice (i poneka oštrija akcija)
uz dozirane tenzije i relaksirajući humor, sa ponekom trunkom sociološko-filozofskih
izleta. Crtež je jednostavan ali doteran, dinamičan, kompjuterski obojen i
vešto ukomponovan. „Saga“ je kvalitetan
reprezent aktuelnog fenomena-žanra poznatog kao „young adult fiction“ izuzetno popularnog - u romanesknim i
filmskim serijalima kakvi su „Hari Poter“
(započet kao tinejdžerska a okončan kao mladalačka priča), „Sumrak“, „Igre gladi“, „Lavirint“... Dela ovog usmerenja bave se
dogodovštinama junaka koji su stariji od tinejdžera ali još nisu zakoračili u
puno zrelost. Naravno, glavni konzumenti takvih sadržaja upravo su mladi u
uzrastu koji imaju i junaci takvih dela.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар