Vestern
je, kao kulturološki fenomen, faktički nastao paralelno sa svetom kojim se
bavio: dok se na neistraženom Zapadu (koji
je postao Divlji zapad) lutalo,
osvajalo, ratovalo, otimalo i gradilo čitaoci novina i zabavnih sveščica u
gradovima na Istočnoj obali pratili
su reportaže i feljtone o tome; naravno, mašta manje-više neukih pisaca i
ambicioznih novinara „ulepšavala“ je stvarnost kako bi i tiraži njihovih dela
rasli. Ni Stari svet nije bio imun na
egzotiku Novog pa su se mnogi
preduzimljivi pisci poduhvatili zadatka da napišu atraktivno štivo - najpoznatiji
je Karl Maj ali je on imao i svoje
prethodnike i naslednike. Pokretne slike su donele novu popularnost vesternu a
i strip je, na svom polju, obilno
koristio ovu temu. U drugoj polovini XX veka vestern je od mitologizovanja
stigao do antivesterna a iskristalisale su se i dve „škole“ vesterna: američka i evropska i svaka je
imala svoje favorite: Zena Greja i Luka Šorta, stripove „Usamljenu zvezda“ i „Usamljeni rendžer“, filmove Džona
Forda i Džona Vejna odnosno, s
naše strane bare, Marka Vilijama/Frenka
Laramija, stripove „Teks Viler“, „Bluberi“,
„Komanča“, nemačkog filmskog Vinetua
i italijanske špageti vesterne. Strip serijal „Ken Parker“ započeo je život u magazinskom formatu 1974.g. a u
knjiškom 1977.g. ispod pisaće mašine Đankarla
Berardija i oštre olovke Iva Milaca;
početna, klasična vestern ideja
korigovana je pod snažnim uticajem filma „Džeremaja
Džonson“ Sidnija Polaka iz 1972.g. u kome glavnu ulogu - usamljenog,
pravdoljubivog trapera - igra Robert
Retford (pa Ken pomalo liči na
njega). Šavovi na spoju dva koncepta poprilično vidljivi: priča započinje tri
dana pre kraja 1868. godine dakle posle Građanskog
rata i na početku poslednjih velikih ratova vojske SAD i Indijanaca a Ken Parker po svom oblačenju, naoružanju
(duga puška kremenjača) i rezonima kao da kasni bar tri decenije za svojim
vremenom i živi u dobu Dejvi Kroketa,
otvorenih, neistraženih prostora i romantične časti, pravdoljubivosti i
solidarnosti prvih pionira-graničara. Ken
je navikao na teškoće i odricanja, na to da pažljivo nišani i mirno puca jer je
pitanje da li će, ako promaši, imati vremena da napuni pušku. Njegovi
protivnici su skloni hedonizmu koji brzo prelazi u bahato rasipanje,
nepromišljenosti i lakim rešenjima odnosno, zahvaljujući revolverima i puškama
repetirkama, nekontrolisanom pucanju. Zbog ovako velikih razlika neminovno je
da Ken stalno dolazi u sukob sa novim
vremenom i ljudima koji ga nose.
„Ken Parker“ je vrlo brzo stekao ugled
valjanog vesterna „sa dušom“ i postao
štivo na kome su odrastale generacije. Četiri decenije od originalnog
pojavljivanja u Italiji i posle
nekoliko edicija koje su ovaj strip objavljivale na prostorima SFRJ i njenih naslednica (počev od Dnevnikovog legendarnog „Lunovog magnus stripa“), agilni „Darkwood“ započinje objavljivanje celog
serijala u knjigama koje sadrže po dve epizode (svaka je duga oko 100 strana).
Autori, kako to i priliči početku novog serijala, najpre iskušavaju klasične
situacije-zaplete: u prvoj epizodi „Duga
puška“ Ken mora da osveti mlađeg
brata pa, goneći trojicu neznanih, mučkih napadača, stupa u vojsku, kao i
osumnjičeni (koji su među devetoricom novajlija) i nevoljno učestvuje u borbama
sa Čejenima mada on, kao pravi
graničar, poštuje starosedeoce. Kako vojni pohod napreduje osumnjičeni ginu a Ken naslućuje ko su ubice - njegove
mete. U epizodi „Majntaun“ Ken će se
sukobiti sa bandom koja otima stoku vojci i uništiti je u žestokoj borbi a onda
presuditi vođi bande u ime poginulih drugova. Kad ostane sam protiv svih pomoći
će mu sveštenik koji se (uprkos propovedima) svojom voljom uključuje u sukob,
posrnula „laka“ devojka „zlatnog srca“ i, konačno, Dakota Indijanci (zato što je njihovog dečaka oteo od lovaca na
skalpove). U obe epizode ikonografija serijala se postepeno razvija a profil Kena Parkera produbljuje i senči. Berardijeva priča se širi i popunjava
kako ozbiljnim temama tako i humornim pauzama između velikih događanja. Milacova linija je još uvek tvrda i kruto
precizna i tek će doći epizode u kojima se ona umnožava i slobodno vrluda.
Prvi
tom „Kena Parkera“ potvrđuje da je
reč o stripu koji je i danas
atraktivan jer odskače od rutinirane, konfekcijske korporativne strip ponude i vidno kreće u smeru
usložnjavanja i višeznačnosti po čemu će postati poznat, popularan i uvažavan.
U svakom slučaju, „Ken Parker“ je,
nesporno, obavezno štivo svih strip
sladokusaca.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар