Franja Straka
(1952) jedan je od najaktivnijih i najupornijih ovdašnjih strip alternativaca. Njegov dosadašnjih strip opus obiman je, šarolik i razbacan u mnoštvu izdanja. Ipak,
čini se da centralno mesto njegovog dosadašnjeg rada zauzima publikacija pod
imenom „Samoniki korov strip“ koja
je, od početka svog izlaženja 2002.g. do sada, izašla u oko 550 brojeva. „Samonikli...“ je u trenutku svoje
pojave bio novost za ovdašnju strip
scenu pošto je bio „e-zin“ odnosno
elektronsko izdanje koje je Straka
zainteresovanim čitaocima slao putem e-maila. Time je koncept andergraund stripa koji podrazumeva alternativno
umnožavanje i distribuciju dobio još alternativniji oblik; naime, dok su
1990-tih domaće andergraund stripadžije
„pravile“ fotokopirane fanzine koje su potom poštom slali zainteresovanima,
besplatno ili uz minimalnu naknadu (koja pokriva samo troškove proizvodnje i
poštanskih usluga), Straka je bitno unapredio
koncept uz korišćenje savremene tehnologije. On je stripove crtao na klasični način pa skenirao, elektronski obrađivao,
pakovao (čitaj, kompresovao) i besplatno slao zainteresovanima koju su mu se
javljali na kontakt mail. Tako je, u duhu andergraud
stripa, sačuvana izvorna sloboda stvaranja bez ograničenja kakva bi
nametnuli urednici (glavni, umetnički, tehnički) odnosno format, obim
publikacije i njen ritam izlaženja. Naravno, jedina (ujedno i najteža) cenzura
radova je autocenzura sa kojom se svaki alternativac borio kako je znao i umeo
(ako bi podlegao njenom uticaju takav autor više nije mogao biti pravi alternativac).
Ultimativno ograničenje u ovakvom konceptu stvaranja bilo je - i ostalo - u autorovom
talentu, njegovoj radoznalosti i domišljatosti odnosno u njegovoj predanosti
radu (tako je otpao često potezani izgovor o uredniku koji sprečava stvaraoca
da radi više a iza koga se, naravno, krila klasična lenjost). Kako god bilo, Straka je izdržao sva iskušenja, od
besparice do tehničkih kvareva opreme i vrlo redovno objavljivao nove „Samonikle korov stripove“ na radost sve
brojnije publike. Ono što je, ipak, ostalo nedorečeno-neostvareno jeste pojava „Samoniklog...“ u, za strip, primarno-originalnom obliku - na
papiru; ovim albumom (i onima koji slede), u uzdanju alternativne-andergraund
kuće „Bratstvo duša“ koju vodi uporni,
provereni entuzijasta Zdenko Franjić,
i ova je „falinka“ konačno ispravljena.
Znatiželjni
čitalac će, dakle, imati priliku da obnovi svoje poznavanje „Samoniklog...“ ili da se upozna sa
njim. U svakom slučaju, prvih šest brojeva sadrži dovoljno uzbudljivih strip iznenađenja da svakoga uvere u Strakin bujni, neobuzdani talenat. On,
posle provokativnog naslova, subverzivno započinje gorko-humornom životnom (za strip netipičnom) pričom o (ne)dobijanju
stana ubogog radnika i nastavlja da se odmiče od znane nam realnosti u
alternativnu stvarnost bizarnog žitelja solitera koji stan deli sa životinjama
(u svojoj uobrazilji), umišljenog super-heroja i stvaraoca sa dilemama o
sopstvenom (ne)delu sve do apsurno-bizarnih vic/geg-tabli. Vrlo brzo postaje
jasno da se ništa u ovim stripovima
ne podrazumeva; naprotiv, sve je podložno testiranju na (bes)misao, od junaka
priča do konzistentnosti samog strip
medija, načina pripovedanja, komponovanja tabli i redukcije crteža. Straki nije strano da, sasvim
nonšalantno, započne jednu priču a završi u drugoj, da slike budu bez teksta
odnosno da u kvadratu tekst potpuno zameni crtež. Karikaturalnost kao početno
opredeljenje sasvim prirodno i spontano ume da sklizne u apstrakciju ili visoku
likovnu estetizaciju kao i namerno primitivistički crtež. Humorni pasaži u
kojima vizuelni kalamburi prate tekst smenjuju se sa pitanjima o krucijalnim
dilemama postojanja i opstajanja pojedinca.
Strakini radovi su, zahvaljujući
njegovom osnovnom stavu da ništa nije sveto i nedodirljivo, pohvala čistoj
lucidnosti i ludizmu otvorenog duha koji se kreće kroz stvarnost širom
otvorenih očiju i ne libi se da postavlja pitanja na koja nije lako ni prijatno
(ili nije moguće) odgovoriti. Dodatna prednost jeste što se sve to dešava u stripu, mediju za koji vlada uverenje da
je bezazlen i isprazno zabavan. „Samonikli
korov strip“ je dokaz da je strip
može biti intelektualno intrigantan, neobavezan i istraživački uzbudljiv. Stoga
je ovo izdanje prava poslastica za prave strip
sladokusce.
(„Dnevnik“, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар