Strip
serijal „Princ Valijant“ nesporno je remek-delo
9. umetnosti i kulture XX veka. Njegov tvorac Hal Foster (punim imenom i prezimenom Harold Rudolf Foster, 1892-1982) duže od
četiri decenije, od 13. februara 1937. do 1979. godine pisao je i crtao (više
od 1760 tabli !) sagu o mladom princu iz Tule
na Severu koji postaje jedan od
najpouzdanijih vitezova Okruglog stola
i kao izaslanik i vojnik Kralja Artura
obilazi bezmalo čitav znani svet tog doba - a reč je o petom veku naše ere. Valijant će sam i sa svojim družinama
jahati i ratovati diljem Evrope te
stići i do Amerike i Afrike. Avanture viteza koji nosi „raspevani mač“, oženjen je princezom Aletom sa Maglovitih ostrva i ponosni otac dve bliznakinje i tri sina i
polako ali sigurno stari i sedi, traju i danas; strip je od Fostera
preuzeo Džon Marfi (scenarija je
pisao njegov sin), pa Gari Gani,
crtež, i Mark Šulc, priča, sve do
današnjeg tima (crtež Tomas Jejts, Mark
Šulc priča) koji stvara nove pustolovine. „Princ Valijant“ i dalje izlazi u nedeljnim, kolor tablama i
premijerno ga objavljuje preko 300 američkih dnevnih novina.
„Princ
Valijant“ je od početaka vanserijska istorijsko-avanturistička priča: Foster je proučio epohu kojom se bavi,
od velikih događaja i metoda ratovanja do svakodnevice, odevanja, ishrane i
stanovanja a potom sve to pretočio u ritersko-porodičnu sagu i izvanredan
klasični realistički crtež bez balona jer se tekst upisuje ispod slike ili u
njenim uglovima. Tako je primat slike očuvan a rečenice „teku“ u kontinuitetu
baš kao prava priča. Mada se zanatska strip
tehnika u međuvremenu razvila (u pravcima dinamizovanja priče i njenog
vizuelnog dela) magija ovog stripa je
očuvana i „radi“ kao i u vreme prvog objavljivanja. Naravno, deo zasluga za to
ima i istorijska tema serijala koja po prirodi stvari „traži“ klasičnu
(odmerenu i pomalo statičnu) priču i sliku. Jednako važan je i Fosterovo insistiranje ne samo na
junačkim delima, pohodima, bitkama, dvorovima i njihovoj pompi već i na sasvim
običnim, trivijalnim stvarima. Otuda pored kraljeva, velikaša, vitezova i
njihovih neprijatelja stripom se
kreću sasvim obični ljudi, seljaci, njihove žene i deca, prosjaci, zanatlije,
mornari, pijačni prodavci... Tek će poslednjih decenija XX veku u
istoriografskim naukama posebna pažnja biti posvećena upravo tim „sitnicama koje život znače“, stvarima
koje, u suštini, „zauzimaju“ većinu vremena jedne epohe. Foster je, čini se, bio po tom pitanju znatno ispred svog vremena i
to stvarajući u formi koja nije priznavana za umetnost. „Princ Valijant“ je jedan od najubedljivijih umetničkih uvida u
rani Srednji vek na tlu Evrope dok se Fosterov album „Srednjevekovni
zamak“ (stvaran u vreme II svetskog rata a u obliku albuma objavljen
1957.g.) smatra pravom naučnom studijom ondašnjeg vremena, običaja i shvatanja.
Trinaesti
tom sabranih tabli „Princa Valijanta“
(izdavač „Čarobna knjiga“), u tvrdom
povezu i punom koloru, sadrži dogodovštine originalno objavljene 1961. i 1962.
godine. Na Maglovitim ostrvima
kraljica Aleta će doneti na svet
drugog sina – Galana. Ipak, porođaj
neće poštedeti ni mamu ni tatu vojničkih i državničkih poslova. Putevi ih
nadalje vode do Svete zemlje pa do Rima odnosno preko Pirineja i Engleske do Valijantovog zavičaja. Ono što sreću je
prelepa ali nemilosrdna priroda, gradovi i države u rastu ili propasti - kakva
je zadesila nekada dični Rim -
odnosno čitavu Evropu rastrzanu
stalnim ratovima starosedelaca sa divljim, pljačkaškim plemenima. Na toj
neveseloj pozornici odvija se prava porodična epopeja u čijem je središtu Valijantov prvenac - princ Arn koji stasava u mladića i ulazi
u svet odraslih što znači mladog ratnika (i budućeg viteza). Njegova otmica i
oslobađanja formalno su kraj dečaštva pa Arn
sa brižnim ali i ponosnim ocem odlazi na opasna putovanja na kojima će upoznati
znamenita mesta i neobične ljude te biti u prilikama da dokaže svoju
dovitljivost i srčanost. Istovremeno saga o Valijantu
ulazi u novi krug pa Valijant i
njegov sin posećuju mesta koja je Valijant
obilazio kao mladić. Konačno ishodište, koje je istovremeno i polazište,
jesu močvare, u kojima je započela strip
epopeja, i susret sa džinom Torgom. U
trenu se vremenske linije spajaju: Torg
se sprema da napadne Arn ali pred
njega staje Valijant i podseća ga na
njih nekadašnji susret i borbu a zatim, kao zalog prijateljstva, Valijant Torgu poklanja novi nož jer se
stari istrošio od upotrebe.
U
osnovne pripovedne niti Foster mudro
upliće zaokružene epizode koje rasterećuju osnovne tenzije i doprinose
stvaranju bogatije atmosfere epohe odnosno šire uvid u dešavanja izvan
uobičajenih okvira društveno-porodičnih odnosa i interakcija. U ovom je tomu
posebno zanimljiva priča o devojci Talun,
proteranoj iz stepskog plemena, koju sudbina združuje sa Valijantovom družinom. Dvojica Valijantovih
sluga zagledaju se u Talun ali ona se
zaljubljuje u viteza (koji joj za to ne daje povod). Ljubomora i spletkarenje
vode do neminovnog obračuna ali i moguće romanse preživelog sluge i otresite
devojke. Uz već poznate priče o zlim i nemilosrdnim gospodarima koje stiže
zaslužena kazna - što podrazumeva i javna pogubljenja sa nasmejanim dželatom na
gradskom trgu „koliko da se svetini ne
uskrati zaslužena zabava“ - stoji i lepršava pripovest o druženju Alete i vesele vidre Gos’n Brke koje pokvari Valijan pa biva počašćen ljutim ujedom
(mada bi pripovedačev zaključak o univerzalnom kaćiperstvu ženskog pola -
ljudskog i životinjskog - danas svakako naišao na ljutite odgovore).
Fosterovo crtačko umeće ostavlja bez
daha. Pred pažljivim čitaocem-gledaocem razastiru se galerije portreta
različitih fizionomija i karaktera, šarolike nošnje, različiti modeli oklopa,
mačeva, sedala i mamuza odnosno zaprežnih kola i brodova. Fascinantne su
rekonstrukcije „živih“ srednjevekovnih gradova (Jerusalima, Damaska, Bagdada, Rima...) kao i ruševina onih ranijih
(Balbeka, Alepa, Vavilona, Ksetifona...)
te pejzaži pustinja, mora, planina... Otuda je višekratno prelistavanje i razgledanje
„Princa Valijanta“ neminovno jer će
svako novo otkriti detalj koji upotpunjuje sliku tog vremena i uvećava poštovanje
prema Fosterovom veličanstvenom
ostvarenju.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар