Među (bez)brojnim
junacima francusko-belgijskog stripa koje su, posle II svetskog rata,
devojčice i dečaci na prostorima Jugoslavije mogli da čitaju bila su i
dvojica veseljaka Spiru i Fantazio („prekršteni“ u „Spira i Ćira“);
osim magazinskih epizoda objavljeno je i par kolor albuma sa njihovim
avanturama pa bi se moglo reći da su oni poprilično popolurni, posebno kada su bili
u društvu sa Marsupilamijem a crtao ih je Andre Franken. No,
mnogo je toga o ovom popularnom dvojcu nepoznato i tako bi i ostalo da nema
albuma „Spiru i Fantazio vanredna serija“ u izdanju „Darkwood“-a (iz 2015.g.).
Knjiga na više od 190 kolor stranica sadrži čak četiri albuma iz „Vanredne
serije Spiru i Fantazio“ koje je francuski izdavač „Dupius“ objavio
1976. (dva albuma) i 2003. godine. Tako je tamošnjim (a sada i ovdašnjim)
čitaocima koliko-toliko otkrivena istorija ovog stripa a ona seže, ni manje ni
više, čak 80 godina unazad sve do 1938.g. kada je na prvog strani prvog broja „Spiruovog
žurnala“ rođen potrčko Spiru; naime, direktor hotela „Muste“
je objavio oglas za potrčka koji treba da bude „mlad, veseo, prijatne
pojave, vredan, vredan, snalažljiv itd.“ Ali, kandidati su bili sve sem
traženog pa je direktor otišao do umetnika da mu nacrta najnoviji model potrčka
što je ovaj i uradio a potom sliku poprskao „vodom života“ i oživelog
potrčka poslao u svet! Originalni tvorac Spirua je Rob-Vel od
koga je „Dupius“ 1943.g. otkupio autorska prava; strip je išao iz ruke u
ruku sve dok nije stigao do legendarnog crtača Žižea koji mu je doneo i
prvu slavu. Zbog brojnih obaveza Žiže je 1946. „Spirua i Fantazia“ predao
mladom Frankenu koji će ga stvarati sve do 1969.g. kada je napustio
strip i posvetio se svom legendarnom junaku „Gaši“. Jakoj i samosvojnoj
ličnosti kakva je Franken nije bilo lako naći adekvatnu zamenu pa je „Dupius“
angažovao više umetnika (Furnije, Nik, Tom i Žanri, Morvan i Munuera, Šalan...)
koji su se, duže ili kraće, zadržavali na serijalu. Serijal izlazi i danas i
broji gotovo 60 redovnih i desetine vanrednih (samostalnih, prigodnih) albuma.
Spiru je
zamišljen kao dečak potrčko-liftboj sa prepoznatljivom crvenom uniformom i
kapicom (uz manje izmene frizure tako izgleda i danas). Ubrzo on dobija drugara
– nestašnu vevericu Spipa. Žiže je 1944.g. uveo novog junaka – Fanatazija,
štrkljastog novinara sa nemirnim šiškama. Franken je stvorio Marsupilamija,
čudnu zverku iz Južne Amerike (koju je poveo sa sobom kad je otišao iz
serijal). Strip ekipu čine i žitelji sela Šampinjak (Grof od Šampinjaka,
Spiruov i Fantazijev domaćin i drug u avanturama, samoljubivi Gradonačelnik,
pijanac Čokanjon), nekolicina reportera, ludi naučnik Zorglub,
zločesti Don Vito Kortizone (naravno mafijaški bos), Zanafio
(Fantaziov zli rođak). S vremena na vreme se pojavljuje i Gaša Šeprtlja
koji se zahvaljujući svojoj upečatljivosti „osamostalio“.
Spiru i Fantazio
su u prvim godinama uglavnom imali „obično neobične“ doživljaje kakvi su oni (reprintovani
i u ovoj knjizi) iz epizode „Tenk“ (iz 1947. prva Frankenova epizoda),
„Nasledstvo“ ili „Spiru i montažna kuća“. Ove su pričice bazirane
na prostodušnim zapletima (drugari kupuju od američkih vojnika polovni tenk
koji ne umeju da voze pa uništavaju sve oko sebe, da bi otkrio šta je nasledio Spiru
mora dobro da se pomuči i ode čak u Afriku, potencijalno unosan posao
prodaje montažnih kuća za plaže slavno propada) u kojima dominiraju desetke,
gegovi i jurnjave u stilu nemih filmova a sve iscrtano u nizu kaiševa sa malim
sličicama. Ambicioznija je epizoda „Robot Radar“ u kojoj naši junaci
moraju da se bore sa pomahnitalom tehnološkom novotarijom. Sukob sa ludim
naučnicima i njihovim planovima odnosno eksperimentima-proizvodima postaće
jedna od stalnih tema serijala baš kao i putovanja na egzotične lokacije i sukobi
sa svakovrsnim nevaljalcima. Ili kako se kažu Tom i Žanri u jednoj tabli
iz 2001.g. – momci ponedeljkom hapse opasnu personu, utorkom svrgavaju
diktatora, sredom hvataju retku, zaštićenu zverku, četvrtkom onesposobljavaju
ludog naučnika, petkom sprečavaju pljačku veka, subotom spasavaju planetu a nedeljom
kuvaju za Tetka Juliju! Poneke od pobrojanih rabota, poteklih iz pisaće mašine
i pera različitih autora, mogu se videti i u ovoj knjizi. Znatiželjni čitalac
će pratiti i vizuelni razvoj-odrastanje Spirua i ekipe kada ih je radio Franken
odnosno njihove različite izglede koje su formirali drugi crtači. Očit je i
razvoj crtačkih tehnika i sklapanja strip tabli kao i usložnjavanje
priča-avantura na šta će uticati i zadati broj stranica ali i ambicije
scenariste. Tako uz bezazlene igratije („Fantazio i fantom“ Žižea, 1946)
nastaju i one sa socijalnim senkama (Rob-Velova epizoda o crnom bokseru Bubici
i Spiruu kao njegovom menadžeru, 1942-1943) ili se priče usložnjavaju u
preklapanjima realnosti i snova („Odmor u šumi Tandar-broć“ Furnijea,
1973) sve dok se ne stigne do stadijuma u kome se parodira i parafrazira
istorija samog serijala („Čelično srce“ Šalanova, ambiciozna, na žalost
nezavršena epizoda, 1982).
Rečju, knjiga „Spiru
i Fantazio vanredna serija“ je, osim velike doze razonode, smeha i avantura,
sjajan uvod u poznati strip serijal, njegove početke i razvoj ali,
istovremeno, uvid u razvoj stripa i promene u tretmanu i doživljaju
stripa kao umetničke forme.
(“Dnevnik“, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар