Agilna „Čarobna
knjiga“ u okviru svoje nove edicije „Riznica
Boneli omnibus“ objavljuje kompletirane „mini
strip serijale“ italijanskog strip
giganta „Sergio Bonelli Editore“-a
što je za ovo tržište relativno novi profil izdanja. Istini za volju, tvrdo
ukoričena izdanja Bonelijevih
serijala već su prisutna na našoj sceni (Teks
Viler, Zagor, Dilan Dog...) ali se ova edicija razlikuje po tome što sabira
tzv „mini serijale“. Naime, šefovi
kompanije Boneli shvatili su, po
ugledu na američke strip korporacije,
kako je nužno da šire ponudu odnosno da ne mogu da je baziraju samo na
beskrajnim, višedecenijskim serijalima jer se ukus publike promenio. Rezultat
ove odluke je niz serijala različitih tematika koji su u samom startu
određeni-ograničeni ne samo klasičnim Bonelijevim
formatom sveske sa stotinjak crno-belih stranica koja izlazi u mesečnom ritmu
nego i predviđenim-planiranim rokom trajanja (čitaj, brojem svezaka koje će se
pojaviti). Uprkos rezervama pa i otporima čini se da je to bio dobar potez koji
je Boneliju doneo nove čitaoce i
otvorio mnoge, drugačije stvaralačke prostore. Među, nakon više od dve decenije
ovakvog rada, brojnim junacima zaokruženih serija zapažena je pojava junaka Jana Diksa, istražitelja umetnina, koga
je stvorio crtač (radio na „Kenu
Parkeru“, „Dilan Dogu“, „Teksu Vileru“, „Marti Misteriji“...) i scenarista Karlo Ambrozini (1954), poznat i kao
autor serijala „Napoleone“ koji je
izlazio od 1997. do 2006.g. u 54 sveske. „Jan
Diks“ se pojavio maja 2008. i do svog zaključenja, jula 2010.g. „sakupio“, izlazeći
svakog drugog meseca, 14 avantura.
Diks je još jedan u nizu istražitelja -
ovog puta umetnina, čvrst muškarac srednjih godina, neformalnog stava i
ponašanja, obrazovan ali jak na pesnicama i - naoružan, koji je nominalno
angažovan kao konsultant u Rajksmuseumu
u Amsterdamu; on je ekspert za
starine i konzervaciju, likovni kritičar i terenski momak koji odrađuje
svakovrsne „akcione“ poslove. Diksov poslodavac je direktorka muzeja Anika sa kojom je on u turbulentnoj vezi
koja se često prekida pošto Anika, kao
samostalna žena, traži pažnju i želi da je u centru Diksovog života a on je, opet, ljubitelj pića i žena (kojima ne
može da odoli pa im lako pada u naručje). Zbog ovako promenjive intimne
situacije posao često trpi a ljubavnici su nervozni i svađalački nastrojeni što
je dodatni, dobrodošli izvor tenzija. Diks
ima asistenta, momka Gerita koji je
uglavnom korisna logistička podrška. Četvrti stalni član neformalne ekipe je
penzionisani sudija Hilman koji po
potrebi pribavlja informacije i umiruje ljubavnike a njegova „mana“ što okuplja
stare, luckaste prestupnike. Diks
„operiše“ širom Evrope (što je
svakako egzotično u odnosu na istražitelje smeštene u već „etablirana“ mesta za
kriminal i misterije kakva su Engleska i Amerika) i susreće slikare,
falsifikatore, kolekcionare i preprodavce kao redovne „stanovnike“ svetova
likovne umetnosti; pored njih „zalutaju“ i drugačiji živopisni tipovi. Mada
zapleti najčešće započinju kao kriminalistički vrlo lako se u sve, kao dodatna
ekskluziva, mešaju elementi fantastike i
horora. Svaka epizoda je samostalna osim labave veze koja se ogleda u
stanju ljubavi Anike i Diksa.
Prvi
tom sabranih Diksovih avantura sadrži
četiri epizoda (na čak 518 strana). Prva „Smrt
jednog slikara“, koju je nacrtao sam Ambrozini,
prati otkrivanje porekla „nove“ Vermerove
slike koja jeste ali i nije falsifikat.
„Jaguarova soba“ je na tragu „magijskog
realizma“ i spaja tajanstvenu Južnu
Ameriku i beskrupulozni, bilo kakve duhovnosti lišen (evropski) kapitalizam.
Hororistički intonirana „Naša Gospa od Pčela“ meša policijsku
istragu, sumanutog ubicu, poludelog slikara i brzu, žestoku akciju. „Trijumf smrti“ prepliće vremenske
linije, fatalnu sudbinu nedovoljno poznatog slikara Bazilijusa iz XVII veka i antikvara, profesora Everdingena portret čijeg pretka Bazilijus nije dovršio zbog sticaja (najblaže rečeno) natprirodnih
okolnosti.
Specifičnost
serijala jesu i promene crtača - svaku epizodu crta drugi autor - sasvim
različitih stilova i tehnika. Ambrozinijevu
nedovoljnu ukroćene liniju u drugoj epizodi „nasleđuje“ Đulio Kamanji kome je polazište oštri kjaroskuro; Paolo Baćilijeri se čvrsto drži
karikaturalnosti dok manir Gabrijele
Ornigotija podseća na Ambrozinija
ali sa više tamnih površina. U svakom slučaju znatiželjni čitalac će u svakoj
svesci dobiti starog junaka u novom (ob)liku što je svakako iskorak iz
uobičajenog manira za strip serijale.
„Jan Diks“ je zanimljivo osmišljen junak
koji spaja nekolike krajnosti: dovoljno je realan a, opet, egzotičan, dovoljno
je „dobar“ i poželjno „nevaljao“, snažan je, snalažljiv ali i mudar. Njegove
avanture na teritorijama koje nisu previše žanrovski „trošene“ atraktivne su i
zabavne. Rečju, „Jan Diks“ je korektan, zanatski umešno realizovan korporativni
strip serijal na koji svakako treba
obratiti pažnju.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар