Spisatelj
i teoretičar Stanislav Lem (1921-2006)
nametnuo se, nakon nekolicine dela (počeo je da objavljuje 1946.g.) u kojima je
“pekao zanat” i iskušavao “ideološke granice”, kao izuzetan autor naučne fantastike najpre u okriljima “Istočnog bloka” a potom i s one strane “Gvozdene zavese”. Serioznost njegovih
knjiga zasenila je kako američku publiku tako i “bratstvo” po peru; zbog
izuzetne erudicije jedno je vreme „proturana“ priča da se iza ovog imena, u stvari,
krije moćni kompjuter Lunar Excursion Module – LEM.
Oštri stavovi iz njegove studije “Fantastika i futurologija” (1973) - pre
svih da je američka naučnofantastična proza
1950-tih i 1960-tih „beznadežan slučaj sa
izuzecima“ od „celih“ 1% produkcije - toliko su naljutili kolege da su ga izbacili
sa mesta počasnog člana Udruženja
američkih pisaca naučne fantastike; tek je zalaganjem nekolicine autora, na
čelu sa Ursulom Le Gvin, Lemu vraćeno
članstvo, čime su, makar i posredno, priznate
i njegove tvrdnje. Lemov odmak od žanrovskih
(i socrealističkih) obrazaca počinje
zbirkom priča “Zvezdani dnevnici Iljona Tihog” (1957) posle koje će uslediti
zapažene knjige “Invazija sa Aldebarana” (1959), “Memoari pronađeni u kadi” (1961), “Solaris” (1961), “Nepobedivi”
(1964), „Kiberijada” (1965), “Glas
gospodara” (1968), „Kongres futurologa” (1971), “Uviđaj” (1982), „Fijasko“ (1986), “Mir
na Zemlji” (1987). Knjigama “Savršeni vakuum” (1971), “Imaginarna
važnost” (1973) i “Biblioteka XXI
veka” (1986), u kojima piše prikaze nepostojećih filozofskih i naučno fantastičnih knjiga, Lem je zaslužio da ga nazovu “Borhesom Svemirskog doba”. U knjizi “Summa
technologiae” (1964) Lem pronicljivo razmatra aspekte budućeg razvoja
nauka (kibernetike, egzobiologije). Jednako
su važne i sjajne studije
“Filozofija slučaja” (1968) i pomenuta
“Fantastika i futurologija” (1977) u kojima
se bavi teorijom književne recepcije i recenzije.
Roman “Glas
gospodara” originalno
je objavljen pre pola veka dok se u bivšoj
Jugoslaviji pojavio 1978.g. u znamenitoj biblioteci “Kentaur”; nove generacije ovaj roman mogu čitati u izdanju “Solarisa” kao završnu knjigu u
četvorotomnim “Izabranim delima
Stanislava Lema”. U “Glasu…” Lem
ispisuje svoju varijaciju jedne od ključnih tema naučne fantastike: otkrića postojanja vanzemaljskog inteligentnog
života u svemiru. Naime, naučnici izdvajaju, u međuzvezdanim šumovima, poruku - “zvezdani
kod” - nakon čega biva formiran Projekat
“Glas gospodara” u kome su angažovani vrhunski stručnjaci sa zadatkom da
dešifruju kod. Mada je na osnovu “recepta” iz poruke stvorena bizarna materija
(čije funkcionisanje kao ni svrha nisu jasni), slikovito nazvana “Žabokrečina” odnosno “Gospodar muva”, sve (bez)brojne teorije
o poruci i njenim pošiljaocima završavaju u ćor-sokacima te je, konačno,
projekat neslavno ugašen. Knjiga “Glas
gospodara” u stvari su nezavršena sećanja matematičara Pitera Hogarta, učesnika u Projektu;
rukopis je nađen u njegovoj zaostavštini i objavljen 1996.g. Hogart, koga su smatrali jednim od
najbriljantnijih umova svoje generacije, angažovan je kao nezavisni ekspert i
njegova su promišljanja problema obarala mnoge rezultate do kojih su došli
drugi naučnički timovi. Hogartove
analize postignutog kao i spekulacije utemeljene na spajanju znanja različitih
disciplina postepeno ga uveravaju da čovečanstvo jednostavno nije doraslo do
razumevanja poruke, da je ono “sramota
Galaksije” odnosno da je ova vrsta i njena civilizacija “plod sasvim lep u začetku, (a) već
blizu toga da se obesi o sopstvenu
pupčanu vrpcu”. Ipak, ni beskompromisni Hogart
ne uspeva da se otrgne uticaju politike i vojske (koji u Projektu imaju svoje ljude) niti da prevaziđe sujete i lične
netrpeljivosti svojih kolega odnosno da se pomiri sa saznanjem da je paralelno
postojao i drugi, “tajni tim” naučnika koji je radio na rešenju istog problema.
“Glas gospodara” prepun je subverzivnih elemenata koji
“podrivaju” žanrovske šablone da bi stvorili “istinsko”, seriozno naučnofantastično delo vrlo specifične stilistike
i poetike. Umesto standardizovane priče o superiornim naučnicima koji (o)lako
rešavaju zagonetke Univerzuma
znatiželjni čitalac dobija temeljnu analizu (mogućeg) problema otkrića
inteligentne kosmičke poruke sa akcentom na zadatosti i ograničenjima ljudskog
uma odnosno, šire, ljudske vrste. Hogart
više puta gorko zaključuje da naučnici i kad stignu do istine - s njom ne umeju
da izađu na kraj. Na nezadovoljstvo ostalih koji ga smatraju saboterom i stoga
nepoželjnim učesnikom Projekta, on
veruje da poruka nije namenjena civilizaciji koja je na tako niskom stepenu
razvoja, kakva je ova na Zemlji, i da
zato i ne možemo da je razumemo. Hogart
svojih žaoka nije poštedeo ni naučnu
fantastiku tvrdeći da je nemaštovita i da pisci “naučnih bajki” serviraju uhodane istine, maskirane, bizarne stereotipe koji čitaocima donese “bezbedno čuđenje” posle koga ostaju “neizbačeni iz svoje životne filozofije”.
Hogart ne ostaje dužan ni samom sebi pa, uprkos nizu knjiga koje ga slave
kao vrhunskog naučnika, tvrdi da su osnovne odlike njegovog karaktera “kukavičluk, zloba i oholost”! On ne
štedi ni čitaoce i piše da oni koji očekuju “sladostrasni
drhtaj” (kao u filmovima od kojih se ledi krv u žilama) odustanu od daljeg
čitanja jer će biti razočarani.
Lem je napisao krajnje neobičan i zahtevan
roman u kome jedva da ima par dijaloga; umesto njih nižu se svakovrsne
domišljate hipoteze za razrešavanje problema odnosno njegovo sagledavanje iz
pozicija različitih nauka (kosmološke
teorije s kraja knjige istinski su fascinantne) uvek udruženo sa širokim digresijama
na probleme nastanka i održavanja života, evolucije, razvoja civilizacije i
političke organizacije sveta (blokovska podela i trka u naoružanju bitan je
element opstanka i nestanka Projekta).
Ipak, nije reč o pukoj naučno-teorijskoj raspravi jer su u sve “umešani” i
psihološki profili aktera i njihove interakcije. “Glas gospodara” je svojevrsni filozofski
roman sa jakim intelektualnim nabojem i porukama koje će spoznati samo
posvećeni čitaoci. Lem je razgradio
ne samo uobičajene žanrovske obrasce već i formu romana tvoreći zauzvrat izuzetnu
celinu koja fascinira duboko promišljenim i vispreno otvorenim pitanjima opstanka
ljudske vrste na pragu kosmičke budućnosti.
(“Dnevnik”,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар