Ovaj je znatiželjni čitalac najpre pregledavao, listao
i čitao poneku pesmu ili stih knjige Pauna
Petronijevića uznemirujuće naslovljene „Istrgnut
klas“, vođen onom tihom radošću otkrivanja koja prati svaku novu knjigu
koja dospe do njega a posebno pesničku knjigu jer je Poezija Kraljica Literature koju poštuje i klanja joj se, u ova
digitalna vremena, sve manje stvaralaca. A ovaj, neznan mu, Pesnik očito se duboko i ponizno klanja
vladarki lepe reči koja, pak, baš i nije preterano milosrdna. Njegovi stihovi
odišu istinskom i radosnom svežinom mada iz njih, povremeno, izbijaju i tamni
valeri. A onda se pred kraj knjige otvorila
„Beleška o pesniku“ a za njom
i nadahnuti „Pogovor“ Milijana
Despotovića i - sve se izmenilo.
Ima u
teorijama umetnosti onih koje, pri tumačenju umetničkih dela, insistiraju na
poznavanju života stvaraočevog i povezivanju njegovih životnih prilika i
neprilika sa onim što je u tom trenu (i onima koji su sledili) pisao/slikao/komponovao;
neke druge teorije, međutim, odbijaju vezivanje ovakvih činjenica ne želeći da
prihvate kako se stvarnost autorova direktno preliva i odslikava u njegovim delima.
Kako god bilo, čini se da su svi teoretičari pomalo u pravu ali i da greše i da
se ultimativna pravila ne mogu uspostavljati jer je broj izuzetaka od njih
prevelik te da je najpoželjnije misliti i suditi o svakom stvaraocu i njegovom
delu posebno.
Kada
je reč o Paunu Petronijeviću (1936-1962)
neminovno je, barem ovom čitaocu, vezivanje njegovih pesama sa usudom bolesti
koja ga je 11 godina (od 26 godina koliko ih je poživeo) mučila, iscrpljivala,
opterećivala, gušila i pretila mu sve do konačno kraja. Paun je, međutim, njoj uprkos stvarao, predano pisao pesme. A u tima
je carevala i danas, više od pola veka kasnije, caruje Priroda u svojim večitim ciklusima rasta i opadanja, sna i buđenja
i opojnosti postojanja... Pesnikov
pogled u Prirodu je bistar i oštar,
dubokoprodirući, a opet razigran, blag i blagonaklon jer ona je njegova kolevka
i dom, radost i uteha. Visoko nebo, dan i noć, Mesec i Sunce, nežna trešnja,
čudesne ptice, rodna zemlja i plahe vode jesu primarno, osnovno spoljno
okruženje Pesnikovo ali i elementi od
kojih je sazdan tako da su oni njegovi damari, otkucaji njegovog bila. To
jedinstvo i uzajamna veza, srođenost sa Prirodom,
boje stihove dubokim, punim, iskrenim emocijama darujući im notu veličanstvenosti
uprkos Pesnikovoj neveseloj svakodnevici.
Bilo bi, barem ovom čitaocu, izuzetno drago - a čini mu se dok iščitava ove
pesme da tako i jeste bilo - ako su Priroda,
njena neporeciva lepota (deo koje je i smena godišnjih doba, rađanja i
nestajanja) proželi Pesnikov duh svetlošću
i doneli mu mir i olakšanje od telesnih muka i tako brzog, neumitnog kraja.
Jer, samo ponekad, u stihovima ove knjige, zaškripi jad, zaškrguću stisnuti
zubi besa zbog sopstvene nemoći i slabosti. Mnogo je, nemerljivo mnogo više
radosti i opijenosti, sreće što se može prisustvovati i uživati u čudima Prirode i Postojanja. Poznavanje sveta - onog pred sopstvenim licem, viđenog
rođenim očima, čutog svojim sluhom danju i noću, kad
je Sunce u zenitu ili u muklo doba tmine, na livadi, obali potoka, na
brdu - jeste svrha bitisanja Pesnikovog
na koju se nadovezuje jedinstvena snaga, moć-dar svedočenja, pretakanja
senzacija u glasove, reči i traganje za njihovim skladom. A ta moć-dar, kolika
god da je, u osetljivom će biću neminovno rađati i sumnju u sopstvenu
sposobnost da se dosegne veličanstvenost uzora pošto je pesma, u trenu kada je
završena, ne samo zapis i izveštaj već i mnogo više - ona postaje deo sveta,
deo Prirode, deo Pesnikovog duha koji se odvojio i uzdigao iznad tela i postao
samostalan. Zato se Pesnik često
obraća Pesmi, tom otelotvorenju svom
u drugom (ob)liku i to opet (kako drugačije nego) u svojim pesmama. I Pesmi kao sadržaju, kao formi u koju su
reči spojane ali i kao činjenici, kao novom telu koje postoji u prostoru i
vremenu te, konačno, i kao svom doprinosu Prirodi,
kao svedoku svog sopstvenog postojanja i trajanja bez koga bi trag o njemu
nestao. Tako su ustreptali ponos na svoje delo i strah da ono ne bude valjano i
dostojno, sile koje razapinju Pesnikov
duh darujući ga i zadovoljstvima zbog napisanog i nesigurnošću pred novim, još
nerođenim stihovima. No, takve su dileme univerzalne muke stvaranja od kojih ni
jednom, ma koliko velikom, Umetniku uzmaka
nema; u krajnjem, ove dileme dokazuju i potvrđuju da je Paun Petronijević - bez obzira na svoje (pre)mlade godine u kojima
nije stigao da upozna mnoge delove sveta u kom se zadesio, niti je uspeo da
izbrusi svoj pesnički zanat i njime nadogradi veliki talenat u sebi sadržan -
ipak, uprskos svemu, bio i ostao pravi Umetnik,
vrli podanik Kraljice Poezije koji
zaslužuje naš duboki naklon, iskreno uvažavanje i poštovanje.
(„Svitak“,
broj 90-93, 2017.)
0 komentara:
Постави коментар