U sve zahuktalijem globalnom nastupanju digitalnog
sveta koje, na ovim prostorima, ide ruku pod ruku sa akutnom besparicom za
kulturne potrebe (kojih nema u minimalnoj potrošačkoj korpi kao etalonu za
opstanak jedinki/naroda), kontinuirano pojavljivanje časopisa (makar i jednom
godišnje) koji se bavi umetnošću pravo je čudo. A ako je taj časopis posvećen stripu kao 9. umetnosti koji u zemlji Srbiji
baš i ne priznaju za umetnost, onda je to čudo nad čudima. Ipak, čuda se
događaju u „Srbiji na Istoku“ pa je
tako pred nama novi, 19. broj „Strip
Pressinga“ (koji je počeo da izlazi 2001.) u izdanju Studentskog kulturnog izdavačkog centra Niš i pod uredničkom
(dirigentskom) palicom sjajnog profesionalca i neumornog, žestokog entuzijaste
(ili profesionalnog entuzijaste?) Marka
Stojanovića. On će se, pak, u svojoj uredničkoj reći „pravdati“ zašto je
dobio Nagradu za doprinos srpskom stripu
Međunarodnog strip salona (koji će biti održan u beogradskom SKC-u u septembru), iskreno i skromno
navodeći da je sve što je učinio učinio zarad ljubavi prema stripu i želje da se javno oglasi svojim
radovima; ipak, on nije zatvorio vrata za sobom već ih je, kada se ostvario kao
strip umetnik, otvorio još šire za
sve mlade koji pristižu nošeni strastima, željama i nadama kakve su i Stojanovića terale da napreduje.
Sadržaj
novog „Strip Pressing“-a sledi oprobanu
formulu: red stripova - red tekstova
(intervjua, prikaza novijih izdanja, osvrta na zanimljive i značajne strip
pojave). Čitaocima je prepušteno da, prema sopstvenim afinitetima ili
interesovanjima, „konzumiraju“ časopis onako kako je štampan/složen ili na
preskok; ipak, sasvim je sigurno da će, pre ili kasnije, iščitati sve što je
ponuđeno jer je reč o valjanim prilozima. Nakon uvodnih „redovnih doza“
univerzuma serijala „Beskrvni“ i „Vekovnici“ sledi poveći i izuzetno zanimljiv
razgovor sa proverenim velikanom stripa
- Dejanom Nenadovom pod naslovom „Kad sam jednom počeo da crtam, više nisam
prestajao“; Nenadov nadahnuto,
smireno i promišljeno sumira dosadašnju karijeru i iskustva dajući tako dublji
uvid u svoju umetničku radionicu kao i „tehnologiju“ rada i komunikacije sa
scenaristima i izdavačima koji su delovi velikog strip korporacijskog sistema. Nenadov
poznaje svoje kvalitete i njihove domete i, jednako tako, nema iluzije o ceni
opstajanja u strip industriji.
Njegovi će odgovori svakako pomoći mlađim kolegama koji su voljni da se otisnu
u široke i nemirne vode stripa.
Sledi
strip groteska „Mundijal“ Alekseja Čebijkina (u kojoj se svakovrsne istorijske vojne
formacija sreću na ravnom fudbalskom polju) te niz strip recenzija iz kojih, između ostalog, saznajemo da se u Turskoj crta stimpank u vidu serijala „Izvanredne
avanture Sejfedin-efendije“ odnosno da u Rumuniji (preciznije u Temišvaru)
od 2013. izlazi strip magazin „Terapie de
Bam - TDB“. Brojne informacija o (na ovim prostorima nepoznatoj) strip sceni u Rumuniji, izdavaštvu te o sopstvenim stvaralačkim iskušenjima, pod
parolom „Zajedno smo jači“, saopštava
mladi umetnik Mirel Dragan iz Temišvara. Sasvim drugačija iskustva sa
belosvetskim izdavačkim mašinerijama kakve su „DC“, „Marvel“, „Image“ ima Stjepan
Šejić koji kaže „Nisam crtač, ja sam
pripovedač“ dok „tvrdi“ stav Kalena
Bana, njegovog „klupskog“ „DC“,
„Marvel“ kolege, koji radi i za „Dark
Hors“, „IDW“ i smišlja nove avanture Konana,
X-mena, Dedpula, Crne udovice glasi „Nemam
blokade u pisanju, ne mogu da ih priuštim.“ Da, uprkos svih prolaznih muka i
izazova kvalitet, opstaje i biva zapamćen podsetiće tekst „Majstore, gde ste?“ iz rubrike „Strip
klasici“ koji se bavi nezaboravnim i neodoljivim serijalom „Herlok Sholmes“ scenariste Zvonimira Furtingera i crtača Julija Radilovića Julesa; reč je o
humorističko-parodijskom stripu,
utemeljenom na liku najslavnijeg klasičnog detektiva Šerloka Holmsa, stvaranom, uz duže prekide, gotovo dve decenije -
od 1957 do 1974. godine.
Konačno,
ostajući veran svojoj nameri i misiji da pomaže rad mladih autora „Strip Pressing“ će pod okvirnim
naslovom „Novi val“ predstaviti niz
zanimljivih umetnika sa balkanskih prostora koji donose dah novotarija i
svežine; među njima se, po mišljenju autora teksta Nikole Dragomirovića, izdvajaju Korina
Hunjak, Mara Jovanović, Mirjana Kostić, Mihaela Erceg, Ana Nikiforova i Danica Dedić. I, uz još par kaiševa i kratkih
stripova (crnohumornih „Gde ja živim“ Filipa Andronika, „Rovovi“
Tasosa Zefeiriadisa i Petrosa Chiristuliasa, „Comics Comics“ Tončija Zonjića,
„Bez naslova“ Ivana Stojkovića) zatvara se najnoviji broj „Strip Pressinga“.
Kada
sklopi korice čitalac će svakako biti zadovoljan jer je upoznao nove,
zavodljive svetove koji su delo njemu nepoznatih autora. Njihova imena svakako
će mu, kada ih ponovo sretne, biti znak da obrati pažnju na te stripove. Upravo zbog toga ovaj je broj „Strip pressinga“ (kao i raniji)
uspešno ispunio svoj zadatak
predstavljanja čudesa devete umetnosti.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар