Posleratna Jugoslavija
u svojim inkarnacijama, kao Federativna
Narodna Republika i Socijalistička
Federativna Republika, bila je odista kontraverzna i kontradiktorna
tvorevina. Uprkos proklamovanom socijalističkom putu kojim se kretala ona je u
mnogo čemu odstupala od rigidnog real-socijalizma zemalja Istočnog bloka. Za ovu priliku pomenućemo samo sferu „popularne kulture“ konkretno
najprokaženije forme - strip i petparačku literaturu. Posle početnog
otpora pa i zabrane ovakvih sadržaja, kao kapitalističko dekadentnih i opasnih
tvorevina, već polovinom 1950-tih (dakle samo deceniju posle rata i početka izgradnje
socijalističkog čoveka) stripovi su
počeli da dobijaju svoje mesto na stranicama dečijih listova a par godina
kasnije krenulo se sa objavljivanjem roto svezaka „zabavnog štiva“. Nedugo zatim ove sadržaje su „proizvodili“ domaći
stvaraoci. Jedan od jugoslovenskih centara za stripove i palp romane bio je „Dnevnik“ Novi Sad a urednik edicija „X-100“, „Lunov Magnus Strip“ i „Zlatna Serija“ bio je Mitar Milošević (1924-1995), pisac i
novinar. I, kada je za novi broj „X-100“
zafalio roman on je, pod pseudonimom Frederik
Ešton, stvorio Luna, kralja ponoći, palp heroj „Made in Yugoslavia“ koji će uspešno
parirati uvoznim junacima i na čijim će avanturama odrastati par generacija
pionira i omladinaca. Poštujući pravila edicije kojoj je urednik, Milošević/Ešton je Luna (u „civilu“ Donalda
Sikerta) smestio u beli kapitalistički svet (prevashodno u London mada je Lun odlazio na mnoge ekskurzije širom Zapadnog sveta), među svakojake kriminalce kojima uspešno kvari
podle planove (od običnih otimačina do sofisticiranih podvala i grandomanskih
želja za osvajanjem sveta) zajedno sa dobrodušnim snagatorom Mekfersonom; ima tu mesta i za Lunovi lepu i hrabru devojku Džejn Vitington, spretnog novinara Artura Markinča te niz povremenih likova.
Ešton je napisao 70-tak romana koji
su imali neverovatne tiraže (čak i po120.000 primeraka) i bili više puta
preštampavani. Raspad Jugoslavije
doneo je i propast šarenih svezaka na trafikama te promene interesovanja novih
generacija pa je Lun, pošto nije
prerastao u „franšizu“, bezmalo pao u
zaborav. Pamtile su ga samo starije generacije koje su iščitavale polovne
sveske „X-100“. Ipak, Lun je ostao prepoznatljivi pojam
kulture druge polovine XX veka i,
makar po čuvenju, prešao u XXI vek u
kome se njegov „lik i delo“ pominju u novim kontekstima. Tako je Udruženje građana fanovi naučne fantastike
SCI & FI, 2010.g. raspisalo konkurs za priče o novim Lunovim avanturama a upravo se pojavila
i knjiga „Lun i kraljevi ponoći“ Tihomira
Jovanovića. Jovanović (1955) je znano ime u krugovima žanrovske fantastike i, osim mnoštva priča rasutih po časopisima,
fanzinima i antologijama, objavio je knjige
„Palisade i čadori“, „Baba Mandini krugovi“ i „Agencija 51“; prve dve su smeštene u izmišljeno srpsko selo
okruženo osmanlijskim osvajačima i svojevrsni su omaži stripu „Asteriks i Obeliks“
i domaćem „Dikanu“ dok je „Agencija 51“ na tragu strip klasika „Alan Ford“. Najnovija Jovanovićeva knjiga, kako i naslov kaže,
bavi se dogodovštinama Luna i čine je
tri novele. U prvoj, po kojoj je i knjiga dobila naziv, Lun, kralj ponoći sreće „prirodne“ kraljeve ponoći - vampire,
prognanike iz Rumunije koji
pokušavaju da nađu svoje mesto u modernom svetu (što podrazumeva i redovne
obroke u kojima „hrana“ strada). Obračun sa vampirima završava se, ipak,
kompromisom pa oni (uprkos žrtvama) odlaze iz Londona.
„Lun i Neu Schwabenland“ vodi kralja ponoći na Antarktiku gde su Nacisti
osnovali svoju bazu i vrše eksperimente sa novim oružjima kojima žele da
zagospodare svetom; za ove potrebe oni vrbuju i svoj stari kadar - von Brauna - koji sada radi za Amerikance. Sem američke vojske, Lunu i Mekfersonu će, u eliminisanju Naci
pretnje, pomoći još jedan stari palp heroj - Dok Sevidž, čovek od bronze. Završna avantura. „Lun i Teslino tajno oružje“, dešava se na domaćem terenu, u Beogradu.
Tajni agenti velikih sila zainteresovani su za otimanje Teslinih spisa iz novootvorenog muzeja, u kojima se, kako se nadaju,
nalaze i nacrti za moćna oružja. Lun
dolazi na lice mesta da bi sprečio eventualne krađe jer bi to moglo da znači
novi rat i uništenje sveta. U povratku kući slavnim Orijent ekspresom, Lun i
Mekferson će, iz prikrajka, ugledati i legendarnog Herkula Poaroa ali se s njim neće družiti.
Jovanović je naučio lekcije iz pisanja petparačkih romana i verodostojno
oponaša njihov stil - tempirano smenjivanje dijaloga i fizičke akcije, napadnu
jednostavnost, laku deduktivnost, bombaste izjave i lakonske zaključke -
insistirajući čak i na tehničkim greškama (ponavljanje veznika i rečci,
gramatičke netačnosti). Ipak, humorni (pa i cinični) odmak od dešavanja te
intertekstualnost daju tekstu potrebnu (kritičku) distancu od originala (ali i
od, u svetu popularne, „fan fikcije“
koja se svodi na puko oponašanje). Pomenuti odmak potcrtava i naslovna korica
iz pera čuvenog Željka Paheka.
Rečju,
„Lun i kraljevi ponoći“ može se
iščitavati - u zavisnosi od ambicija konzumenata - kao izuzetno zabavno štivo
obojeno patinom prošlih vremena ali i zanimljiv literarni proizvod nastao poigravanjem
obrascima nekada prezrene palp (para)literature.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар