Opus Filipa K. Dika (1928-1982), klasika naučne fantastike XX veka, spaja
decenijsko „palp“ nadničenje (tako je
Dik obezbeđivao novac za opstanak i za
28 godina aktivnog pisanja objavio čak 40 knjiga!) i, s druge strane,
inovativnu literaturu koja je menjala žanr. Dikov
život obeležava egzistencijalna neizvesnost i jurnjava za rokovima predaje
rukopisa, nekoliko brakova i razvoda, (zlo)upotreba alkohola i droge (njegovi
biografi smatraju da nikada nije bio potpuni narkoman upravo zbog svakodnevnog
višečasovnog pisanja). Njegov talent je vidljiv u bezmalo svakoj priči; otuda
čitaočev osećaj da bi priča bila remek-delo samo da je autor imao vremena da je
dotera. Iako je koristio standardni arsenal naučne
fantastike (robote, androide, paranormalne sposobnosti, bizarnu
tehnologiju, svemirske avanture, vanzemaljce svih oblika) Dik nije pristajao na njihovo rutinsko, senzacionalističko “trošenje”.
Njegova proza je najupečatljivija u slikanja odmaka od društvenih, moralnih,
prostorno-vremenskih pravila; česta postavka njegovih proza podrazumeva početno
„normalno“ funkcionisanje svakodnevice/sveta koji se u trenu menjaju postajući
neprepoznatljivi pa su junaci prinuđeni da traže svoje mesto u novoj
stvarnosti. Većina Dikovih knjiga uveliko
premašuje žanrovski prosek potvrđujući time mišljenje Stanislava Lema u studiji “Fantastika
i futurologija” (1973) da je američka proza 1950-tih i 1960-tih „beznadežan
slučaj sa izuzecima“ od „celih“ 1% produkcije - a među tim izuzecima
apostrofiran je upravo Filip K. Dik.
U poslednjoj deceniji života Dik je opsednut mistično-religijskim pitanjima
što je posledica bizarnih doživljaja s početka 1974.g. kada je iskusio neku
vrstu prosvetljenja, osjećajući da je “posednut” od blagonaklonog entiteta,
nepoznate “inteligencije” VALIS (akronim
za: Veliki Aktivni Logički Inteligentni
Sistem). Dikov doživljaj sveta se
bitno usložnio dodavanje novog nivoa „stvarnosti“ u realnom življenju i
literaturi – posebno u “VALIS”
trilogiji koju čine romani „VALIS“
(1981), “Prodor božanskog” (1981); “Sova na dnevnom svetlu“ završni segment
zamišljene trilogije ostao je u skicama a izdavači su trilogiji dodali roman “Seoba duše Timoti Arčera” objavljen
neposredno posle Dikove smrti (1982).
“Prodor božanskog” se nastavlja na “VALIS” tek uzgrednim pominjanjem ponekih
pojmova i ličnosti iz prethodnog dela; veza sa “VALIS”-om je u osnovnoj temi priče a ona je prodor božanske pojave-entiteta u realnost
koja je junacima (i čitaocima) poznata; reč je, dakle, o fizičkoj pojavi
nadljudskog principa (i nadljudske moći) u trivijalnoj svakodnevici čovečanstva.
Težište “Prodora…” je na
uspostavljanju balansa božanskih sila, njihovom spajanju i udruženom delovanju.
Ono što povezuje “VALIS” i “Prodor…” je neurotično-haotična
atmosfera te rastrzanost priče (adekvatna reakcijama i postupanjima junaka).
Stoga se osnovna priča “Prodora…”
može najmanje dvojako tumačiti: kao košmar Herba
Ašera koji se, u krioničkoj komori, nalazi u stanju bliskom komi (ili
smrti) dok se ne ukaže mogućnost njegovog izlečenja posle saobraćajne nesreće ili kao (ne)linearna priča o povratku
božanskog identiteta na Zemlju,
nesreći koja mu oštećuje mozak te etičko-filozofskom nadmetanju i nadmudrivanju
sa religijskim institucijama (ogrezlim u politikanstvu i trgovanju uticajem) i,
mnogo bitnije, dijalogom sa ženskim delom njegove ličnosti (davno odeljenim)
koji pokušava da ga ubedi u nužnost odlaganja strašnog suda.
Kako
god da se priča iščitava njene se niti raspliću i prepliću u prevrtljivoj kauzalnosti
koja podrazumeva šetnje kroz paralelne stvarnosti i višestruko ponovljena
dešavanja sa drugačijim vrednosnim predznacima. Na složnost događanja
nadovezuju se filozofski monolozi i razgovori odnosno svojevrsne “eklektičke digresije” o
religijsko-mističkim znanjima iz različitih civilizacija i epoha a u kojima Dik pronalazi veze koji potvrđuju
njegove ideje. Stoga je “Prodor…” moguće čitati kao čisto
literarnu tvorevinu koja vrcavo i uverljivo dosledno prati/opisuje ideje svojih
junaka ali i kao ezoterijski priručnik-uvod u tajna znanja i raznorodne hipoteze
utemeljene na njihovom otkriću. “Prodor
božanskog” fascinira višesmislenošću i uzletima nadahnute imaginacije i svojom
kompleksnošću nadrasta ne samo (pseudo)ezoteriju i misticizam već i granice naučne fantastike kao literarnog žanra.
(“Dnevnik”, 2019.)
0 komentara:
Постави коментар