Modesti Blejz,
fatalna crnka, senzualna i smrtonosna, hrabra i nezavisna, pronicljiva i
strastvena, prefinjena i skromna jedna je od ikona popularne kulture XX veka. Njena prva inkarnacija bio je u
novinskim strip kaiševima koji su
gotovo instantno, posle pojavljivanja 13.05.1963, osvojili svet; već naredne
godine kompanija „Tventi Senčeri Foks“
kupila je od Pitera O'Donela (1920-2010),
koji je stvorio Modesti, prava za
filmsku adaptaciju dok je nekoliko izdavačkih kuća zatražilo od O'Donela da strip pretoči u romane. I dok je film, u režiji Džozefa Louzija, sa Monikom Viti i Terensom
Stempom, uprkos velikih očekivanja, neslavno prošao (propao) u bioskopima,
romani i priče su imali svoju publiku i O'Donel
ih je pisao i objavljivao (sveukupno 13 knjiga) sve do 1996.g. Ipak,
Modesti je bila i ostala najpoznatija kao heroina 95 strip epizoda (sve ih je napisao O'Donel), na sveukupno preko 10.000 kaiševa koje je isprva crtao (više
od 2000 tabli) Džim Holdavej
(1927-1970); posle Holdavejeve
tragične smrti serijal je nastavilo više crtača od kojih su najpoznatiji Romero i Kolvin. Modesti sve do danas nije imala sreće u pokretnim slikama
za mali i veliki ekran (samo pilot epizoda serije koja nije snimljena i film iz
2003. koji je distribuiran jedino na video diskovima).
O'Donel je u člancima odnosno
intervjuima više puta ispričao svoj doživljaj iz 1942.g. kada je, kao vojnik u Persiji (Iranu), susreo devojčicu koja
je sasvim sama bežala od rata i koja nije molila za pomoć a prihvatila ju je
oprezno i dostojanstveno. On nikada nije saznao njenu dalju sudbinu ali je njen
lik postao tačka od koje je izgradio priču o Modesti Blejz, žrtvi svetskog rata koja je preživela logor, glad,
hladnoću, loše ljude i sve druge nevolje, mnogo učila iz knjiga, na ulicama i u
sumnjivim lokalima, izgradila u Tandžiru
uspešnu kriminalnu organizaciju „Mreža“,
u Sajgonu spasila zatvora Vilija Garvina, snažnog borca, obogatila
se i na vreme povukla iz „biznisa“ u penziju; njeno prebivalište je u Londonu,
u „penthausu nad Hajd parkom“, dok Vil poseduje pab „Mlin“ na selu, 50-tak kilometara od Londona. Ova predistorija ispričana je i iscrtana 1966.g. u kratkoj
strip epizodi „Početak“. Prva priča počinje u tom penthausu posetom nezvanog
gosta, ser Džeralda Taranta iz Forin
ofisa i njegovog pomočnika Frejzera.
Pošto se Modesti efikasno reši momka
koji je zamara, ser Dž nudi Modesti, dok se ona presvlači u drugoj
sobi, posao: da raskrinka organizaciju plaćenih ubica znanu kao „Mašina“ koja uspešno izmiče akcijama
vlasti. Angažman je neformalan ali je izazov za energičnu damu koja se zasitila
mirovanja. Modesti odlazi do Vilija sa predlogom da joj se pridruži
što ovaj oberučke prihvata, takođe sit lenčarenja. Tako počinje novi
avanturistički život čudnog dvojca i - sve ostalo je legenda.
Modesti je netipični proizvod svog
vremena: jaka, samostalna žena koja zna šta hoće i ne zavisi od muškaraca. Njen
odnos sa Vilijem je za ono doba
radikalan (a i danas je malo žena koje su to postigle): ona njega zove „ljubavi“ a Vil nju „princezo“ ali oni
nisu u ljubavnoj vezi (svako te želje ispunjava „sa strane“) a, opet, više su nego
prijatelji: kad sazna da je Modesti
mrtva, Vil hrli u samoubilačku osvetu.
Modesti se, za razliku od Vila koji najviše voli noževe, služi
vatrenim oružjem ali joj je specijalitet „kongo“,
mali drveni teg čiji udarac u pravu tačku parališe žrtvu a zgodan je pošto može
da se sakrije u punđu, kakve Modesti redovno
nosi. Oba partnera su vična svim tehnikama borbe rukama-pesnicama, vrlo su
izdržljivi i gotovo imuni na hipnozu ili metode mentalne sugestije. Modesti može sama sebe da dovede u
stanje nesvesti ali joj je potrebno i da se, skrhana nevoljama, isplače na Vilijevom ramenu.
Neprijatelji
ovog dvojca su raznoliki ali svi redom živopisni, moćni i vrlo opasni; ima tu
plaćenih ubica, stranih agenata, pokvarenih doktora, lažnih humanitaraca,
psihopata... Svi su zli i nepobedivi dok se ne nađu na meti Modesti i Vila. Gvozdena zavesa i mračni ljudi iza nje redovna su tema barem
u prvim godinama postojanja stripa. Komunistička opasnost (iz Rusije, Kine, Vijetnama), naravno, mora
biti otklonjena po svaku cenu (čak i ratnih okršaja u džunglama). Ipak, Modesti pušta mađarskog naučnika da
pobegne kući jer je ucenjen životom svoje male ćerke, ne želeći da devojčica
doživi njenu sudbinu. Taj plemeniti gest (ili trenutak slabosti) ostaje bez
rezultata jer naučnika ubijaju oni koji su ga oteli kako ga ne bi oslobodili
Amerikanci. Danas ovakav dvostruki obrt deluje neuverljivo ali je u vreme
hladnog rata (pre izmišljanja pojma „politička
korektnost“) svakako smatran pohvalno patriotskim i ideološki ispravnim.
I dok
se, gotovo 60 godina od pojavljivanja, pojedinim pričama mogu naći mane, Holdavejev crtež ostaje velemajstorsko
delo. Njegova linija je precizna, potezi oštri i na razmeđi stilizovanog
realizma i karikature dok su osenčeni delovi fascinantni u svojoj haotičnosti
ili tamnoj monolitnosti. Holdavejev grafizam i danas je svež i izazovan.
Agilni
„Darkwood“ započinje objavljivanje
serijala od 12 knjiga kojim će predstaviti ovaj klasik posleratnog novinskog
krimića. Prvi tom, na bezmalo 300 strana, sadrži prvih 8 epizoda (sveukupno 992
kaiša), plus pomenuti „Početak“, te
dva O'Donelijeva intervjua i niz članka
koji se bave fenomenom Modesti Blejz
u stripu, knjigama, na filmu. Tako će se na ovim prostorima,
posle pojavljivanja u bezbroj magazinskih izdanja, konačno sabrati, u punom
sjaju i slavi, avanture večno mlade, prelepe i smrtonosne crnke.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар