Andre Franken
(1924-1997) spada među najpoznatije i najznačajnije strip stvaraoce zaslužne za „bum“ francusko-belgijskog stripa u prvim decenijama posle II svetskog rata. Zapažen je već 1946.g. kada je od Žižea preuzeo rad na serijalu „Spira i Ćira“, razvijajući ga i
nadograđujući sve do 1969.g. kada odustaje od daljeg rada da bi započeo novi
serijal „Gaša Šeprtlja“ koji će ga
učiniti svetski popularnim. Dogodovštine dobronamernog ali ne previše vrednog
niti bistrog i spretnog administrativca u redakciji strip magazina punoj živopisnih karaktera osvojile su naklonost
mnogobrojne publike koja se lako „prepoznala“ u liku glavnog (anti)heroja. Uprkos
uspehu i slavi Franken nije mirovao
niti se učaurio već je nastavljao svoja traganja: na jednoj strani to su bile
vesele avanture čudne živuljke Marsupilamija
dok je na drugoj, na prvi pogled, sasvim neočekivana pojava „Crnih misli“, stvaranih od 1977.g. tokom
1980-tih sporadično u kaiševima i geg-tablama za magazine „Spiru“ i „Fluid glacijal“;
svi segmenti su sakupljeni u dva albuma, iz 1981. i 1984.g, „Crnih
misli“ koji su kasnije objedinjeni u integral koji je objavio i beogradski „Darkwood“ u kvalitetnoj crno-beloj
štampi i sa tvrdim koricama.
Kako
im samo ima kaže, „Crne misli“ su -
crne, tačnije crnohumorne, na šta poznavaoci Frankenovog preovlađujućeg optimističkog humora svakako nisu
navikli (niti su tako nešto očekivali). No, svaka svetla strana ima svoju
suprotnost - mračnu stranu. Teme crnih minijatura su različite, u širokom
rasponu od ismevanja civilizacijskih parola i zabluda (o progresu) ili moćnika (vojnika,
biznismena) koji svima „kroje kapu“ i sudbinu do slučajeva pojedinačne bezgranične
gluposti/tupavosti. I tako se, jedna za drugom, nižu dogodovštvine biznismana
koga ubija revolucionarni proizvod (na kome se štedelo na materijalu) ili
drugog koji je zaradio milione od prodaje vojnih potrepština a strada jer nema
dovoljno kola hitne pomoći, drčnih lovaca koji stradaju od nove vrste municije
- Gaša ima pušku koja zečevima
dobacuje šargarepe a sada sačma leti u glavu lovca - dok pompezni general
umesto cigarete pali protivvazdušni projektil a njegov kolega vojskovođa
komandujući juriš isuče mač u koji udari grom i - kremira ga. Na kraju svega,
muve zahvajuju šupljoglavim ljudima što su im, uništivši se, ostavili gradove
od lobanja. Ipak, nije sve tako crno: neka nova deca na spaljenoj zemlji
uživaju u puštanju zmajeva napravljenih od ljudskih kostura razapetih na
plastične folije! Naravno, na sreću (?), do tada je dug put na kome će bik kao
trofeje pokupiti delove toreadora a general će (neuspešno) testirati sedište za
katapultiranje u helikopteru a astronaut, pošto povuče vodu u toaletu, biti
izbačen u svemir. Konačno, na nekoliko tabli obznanjuje se bezmalo
nadrealistički užas do koga se pukim racionalizacijama ne može stići: tako
plemeniti hranilac prica postaje njihov obrok dok branioci zamka na zidinama
stradaju od neverovatne mašine zupčanika koja se uklapa sa rasporedom
grudobrana na zidu i mrvi sve pred sobom! A da ništa nije slučajno i ima svoju
predistoriju Franken će nas podsetiti
(ingenioznom) porukom sa vrha astečke piramide tokom obreda žrtvovanja čupanjem
srca, koga glasi: „Hej! Reci kožoderima
da manje žderu, a više deru...“
Kao
da sam strip nije dovoljan da oslika
sveopšti besmisao, Franken iznad tabli
u prvom albumu stavlja neologizme kakvi su „Pucanj u prazno ponekad
je isto što i metak u čelo“, „Svetlo na kraju tunela nije isto što i voz koji
nadolazi“, „Cepanje atoma nije za cepanje od smeha“, “Prekratiti nekome muke
nije isto što i mučno nekoga prekratiti”, “Jeza u leđima nije isto što i ježa u
leđa”, “Muva bez glave nije isto što i muve u glavi”, “Hraniti ptice nije isto
što i biti ptičija hrana”. Franken
možda tvrdi da je sve besmisleno ali i dodaje: važno da je veselo! Jer dok oni
na začelju još lumpuju oni napred, gurani masom u leđa, bivaju nabadani na
šiljke (civilizacijske propasti).
Kao što su Frankenove misli britke takve su mu i linije. Crtež je briljantan u
svojoj preciznosti i svedenosti odnosno u besprekornom grafizmu kojim dominira
crna boja jer su likovi uglavnom crni (kao da su na negativu crno-belog filma).
U svaku sliku očito je uneto mnogo znanja i još više želje i strasti tako da
svaka tabla fascinira pukim savršenstvom.
Rečju, “Crne misli” predstavljaju Frankena
na vrhuncu umetničkih snaga i nesporno su remek-delo 9. umetnosti odnosno svekolike Umetnosti
XX veka.
(“Dnevnik”, 2019.)
0 komentara:
Постави коментар