„Mi smo ono
čega se sećamo. (...) Ali čovek koji ne pamti nije živeo“
ispisano je na korici knjige zagonetnog naslova „Ardalen“. „Sačuvaj svoje uspomene. One su sve što ti je ostalo“ peva
Pol Sajmon citiran u toj knjizi. Sred
ovakvih izjava i razmišljanja Migelančo
Prado (1958), jedan od najosobenijih strip
umetnika današnjice u Španiji ali i
svetu, otvara lepezu priče koje čine knjigu/grafičku novelu „Ardalen“ originalno objavljenu 2012.g.
U njoj će znatiželjni čitalac sresti obične i neobične, stvarne i nestvarne
ljude i sudbine i suptilno biti uveden u nekoliko (paralenih) realnosti koje
se, opet, stiču i preklapaju u par izuzetnih trenutaka koji potvrđuju nečije
postojanje. Sabela, u svojoj ranim četrdesetim godini, posle par ličnih
životnih poraza (gubitak posla, razvod), u prelaznom dobu pre ponovog početka
(očekivanog razgovora za novi posao), traga za dedom koga, sem u pričama,
nikada nije upoznala jer je otišao na Kubu
i odatle se nije vratio. Put je vodi u planinsko selo i lokalnu kafanu u kojoj
starci uz šoljicu kafe i razgovore troše preostale im dana. Na njena pitanja i
molbu za pomoć oni će je, dok se Selija, vlasnica kafane mršti, šale radi
uputiti do kuće čudaka Fidela koji je
(navodno) preživeo tri brodoloma (pa ga, od „milja“, zovu Brodolomac). Sabela, puna
nade, odlazi do Fidela ali susreće
starca koji jedva da živu u stvarnom vremenu jer je ušančen u sasvim drugim
svetovima u kojima i dalje razgovara sa osobama iz svoje prošlosti; Fidel (to mu nije stvarno ime), ni u šta
nije siguran a čak i ako se doseti kakvog događaja, isti brzo zaboravi.
Početni
neuspeh neće pokolebati ustreptalu Sabelu
jer je njena potraga koliko rezultat neurotičnog odgovora na krah sopstvenog
života toliko i način da se frustracije iz detinjstva prevaziđu pa da ona,
izlečena, krene (uprkos lošim iskustvima i odmaklim godinama) ponovo u novu
budućnost nadajući se (naj)boljem. Zato žena nastavlja da odlazi do Fidela i da sabira fragmente njegovih
nesigurnih, ponekad i prevrtljivih sećanja. Ovakav razvoj događaja jača
podozrenje staraca koji u tome vide opasnost za sopstveni učmali život. Većina
se, ipak, zadovoljava samo gunđanjem ali ne i Tomas čija se zloba hrani onim što vidi i, još više, apatijom ljudi
koji ga okružuju i koja ga, konačno, tera u fizičko nasilje sa fatalnim
ishodom.
Ipak,
uprkos svim ustaljenim, prepoznatljivim obrascima i zakonitostima trivijalne egzistencije,
u kulminacijskom/katarzičnom trenu priče dešava se čudo - spoj dve fantazija.
Fizička realnost, materijalni zakoni uzroka i posledice biće poništenu u trenu
kada starčevu opsesivnu fantaziju - let/plivanje kitova iz šume eukaliptusa
kroz plava nebesa - ugleda i Sabela.
Tada se za to dvoje ljudi otvaraju metafizička nebesa, obznanjuje se nadmoć i
superiornost duha (i duše). Pred tom spoznajom sve materijalno postaje
trivijalno, prolazno, nebitno i nedovoljno dostojno pravih (ispravnih) ljudi
sposobnih da otvore oči i sagledaju svoj svet upravo onakvim kakav jeste ali,
isto tako, i da vide sve druge svetove sa kojima se on prepliće tvoreći onaj
ultimativni, singularan, u kome prošlost, sadašnjost i budućnost jednovremeno
traju.
Pradova je priča jedna od onih velikih,
ozbiljnih i svevremenih. To što je ispisana i iscrtana u formi stripa ne oduzima joj ništa od
kvaliteta. Prado je svetlosnim
godinama udaljen od oveštalih, korporacijskih strip šablona i suvereno predstavlja strip kao medij bezgraničnih potencijala. Njegovo pripovedanje
uverljivo je kako u scenama u kojima je sve jasno i očigledno tako i u onima
koje delimično otkrivaju tajne ili nagoveštavaju njihova postojanja.
Nelinearnost priče zajedno sa oneobičavanjem stvarnosti i mešanjem raznih
vremena gradi hipnotišuću atmosferu koja čitaoca ostavlja bez daha. Povremene
dokumentarističke pauze (citati dokumenata, novinski članci, intervjui,
faksimili karata...) pojačavaju realističku uverljivost ali i gotovo magijsku
opčinjenost natprirodnim prikazanjima. Prado
majstorski koristi snagu slika i njihovog kolora da bi upotpunio reči odnosno
da bi onim što se vidi digao priču na novi nivo, nivo primarne opinjenosti
prizorom koji je izvan iskustveno-realnog. Jer, koliko god da je briljantno
prikazivanje facijalnih mimika i grčeva još je imresivnije njegovo slikanje
prizora pod morem preplavljenih svetlom koje nije od ovog sveta. Koliko god
bili slikarski besprekorni (minimalistički)
prizori čaša na stolu još su impresivnije neobične, fantazmagorijske ribe koje
plivaju po vazduhu Fidelove kuće.
Konačno „izmirenje“ svetova može se videti u prizorima jarkih jesenjih krošnji
i impozantnom (gotovo arhetipskom) plivanju kitova kroz vazduh.
Rečju,
„Ardalen“ (što je ime vetra koji
dolazi s mora i prodire u unutrašnjost kopna noseći mirise soli i joda) čudesan
je spoj slike i reči zapitan nad tajnama postojanja u fizičkoj stvarnosti i
metafizičkoj nadrealnosti i kao takav uzbudljivo je remek-delo svekolike Umetnosti kome treba pokloniti punu pažnju.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар