„Ubijalište“ je četvrta strip adaptacija kriminalističkih romana
o Parkeru koje je potpisivao Ričard Stark, što je bio jedan od
pseudonima Donalda E. Vestlejka
(1933-2008); adaptaciju i ilustrovanje je uradio talentovani Darvin Kuk (1962-2016) koji je, na
žalost, preminuo pa je veliki projekat „prenosa“ Starkovih romana u strip
ostao nedovršen. Vestlejk/Stark je u 24 romana o Parkeru
(od „Lovca“ iz 1962. godine)
„razrađivao“ iskustva „tvrde škole krimića“ nastale pre II svetskog rata,
prilagođavajući ih modernim (posleratnim) vremenima. Parker, čije su generalije nepoznate (Parker mu nije pravo prezime - u prvom romanu je bio Voker), kriminalac je bez straha i
sentimentalnosti, bez dilema i griže savesti, velike snage i spretnosti, oprezan,
promišljen i nemilosrdan. Iznad svega on poštuje svoj interni kod časti i
ponosa što prvenstveno podrazumeva držanje date reči i isključuje izdaju i
prevaru kolega u poslu. Parker je
„slobodnjak“, nevezan za mafiju ili druge organizacije/sindikate kriminala; on
nije ni gramziv ni rasipan: „radi“ samo da bi stekao novac koji, mada voli
luksuz, umereno troši. Pragmatičan je i prilagodljiv, samosvestan i zadovoljan
sobom, bez nerealnih ambicija ali voljan da se žestoko bori za ono što smatra
da mu pripada; u kriminalnim krugovima uživa visok ugled jer je pouzdan, ne
zaleće se nego detaljno planira i uspešno izvodi akcije. Rečju, bezmalo
savršeni profesionalac zbog čega dolazi u sukobe kako sa predstavnicima zakona
tako i sa „nekvalitetnim“ predstavnicima svoje branše.
„Ubijalište“ je rađeno po
istoimenom romanu, 14. u seriji o Parkeru,
objavljenom 1971. godine. Zaplet je sasvim jednostavan: Parker sa drugovima pljačka blindirani kombi i otima džak sa
novcem. Ali, što zbog snega što zbog lošeg vozača, automobil begunaca izleće s
puta. Parker jedini uspeva da se
izvuče iz olupine i sa novcem mora da se sakrije u zatvoreni zabavni park „Ostrvo zabave“. Dok se penje na ogradu
ugleda mračne tipove koji dodaju kovertu sa mitom policajcima. Međutim, i ovi
vide begunca a kad čuju izveštaj o pljački 73.000 dolara sve im postaje jasno. Parker zna da je u klopci i da će, pošto
pošalju „poštenu policiju“ na pogrešan trag, loši momci i korumpirani policajci
ući u zabavni park da ga nađu, ubiju i uzmu novac. Njemu ne preostaje ništa
drugo do da skupo proda svoju kožu...
Priča o
opkoljenom momku koji se bori protiv brojnijeg neprijatelja znana je i bezbroj
puta ponovljena i žanru i van njega pa je Vestlejk/Stark,
osim već standardne postavke u kojoj se Parker
bori sa nepoštenim kriminalcima (pa je njegovo časno ponašanje razlog što je
simpatičan čitaocima), morao da je začini egzotičnim tematskim celinama parka
(od sobe sa ogledalima, „kuće voska“, prikaza ostrva Havaji, brodoloma, potraga kroz galaksiju do „ostrva Alkatraz“) u kojima Parker
sprema zamke za svoje progonitelje odnosno da u sve udene i malo lične
osvete oca kome Parker ubija jedinca.
Ipak, težište priče je na akciji koja čitaocu ne nudi niti dozvoljava predah i brzinom
uspešno prikriva nedoslednosti i nedostatke zapleta. Vestlejk/Stark je znao i prednosti i mane svoje zamisli i potrudio
se da posao odradi žanrovski dosledno i efikasno. Darvin Kuk se, sa svoje strane, majstorski nadovezao na uzbudljivu
priču. Njegov oštri, minimalistički crtež montiran je, po uzoru na najbolje
crno-bele „noar krimi“ filmove, u
sjajne, dinamične table koje plene smenom slika i sugestivnim, efektnim
rakursima. Pojedine table na kojima nema teksta već je sve ispričano sličicama
odista su impresivne i deluju kao komad filmske trake sa nizom slika „frejmova“.
Posebnu draž daje, još od prvog albuma, trobojnost stripa - ovog puta i u
ovdašnjem izdanju „Darkwooda“ to je
kombinacija crne, bele i plavo-sive - kojom se, osim uvek dobrodošlog
oneobičavanja prizora, postiže i utisak patiniranosti odnosno „umekšavanja“ i
„ulepšavanja“ prošlih vremena. Kuk je
„Ubijalište“ iscrtao na 80 tabli
(vidno kraće od ranijih albuma) pa je, u nastavku, dodao kratku (12 strana), ne
previše ubedljivu epizodu pod nazivom „7edmina“
u kojoj Parker ponovo ostaje sam i
bori se za svoj plen (i život).
Serijal
albuma „Parker Ričarda Starka“ Darvina
Kuka, koji je „Ubijalištem“ zadesno
priveden kraju, sveukupno se predstavlja kao uverljiva, zanimljiva i zabavna
stilska strip vežba utemeljena na
istoriji žanrovske ikonografije („tvrdo
kuvanog krimića“) i nadahnuto „potkrepljena“ rafiniranim vizuelnim
„štimungom“.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар