Vestern
stripovi (na ovim prostorima znani i
kao „kaubojci“) bili su sastavni deo
odrastanja mnogih generacija dečaka rođenih i stasalih u Zapadnom svetu XX veka; nisu im odolala ni deca Južne Amerike, gornje Afrike odnosno Južne Azije a ponešto su „štrpnule“ i zemlje socijalističkog bloka.
I dok je u svetu „pokretnih slika“ vestern primat SAD produkcije dugo bio nesporan i „pokrivao“ čitav svet, na sceni „priča u slikama“ to nije bilo tako jer
su vesterne pisali i crtali svuda - u
Argentini („Larigan“, „Cisko Kid“), Engleskoj
(„Met Meriot“, „Mat Dilan“, „Ves Slejd“), Italiji („Teks Viler“, „Koko Bil“,
„Kan Parker“, serijal „Priče sa Divljeg Zapada“), Francuskoj („Džeri Spring“, „Talični
Tom“, „Bluberi“, „Komanča“) i Jugoslaviji
(„Stari Mačak“). „Kaubojci“ su, u svoj svojoj popularnosti, menjali izgled
i ikonografiju ostajući, uprkos transformacijama, uvek sinonim za slobodu,
divljinu, muževnost, kavaljerstvo i pravoljubivost. Kraj 1960-tih i početak
1970-tih bili su za vestern vreme
promena pod uticajem nekolikih struja: na jednoj strani je bio tradicionalni vestern a s druge novi, stvaran pod
uticajem nadolazećih, drugačijih vremena. U filmu se to videlo u delima Džona Forda i Serđa Leonea i nizu naslova koji su dostizali do tzv „anti-vesterna“ („Plavi vojnik“, „Mali
veliki čovek“, „Pat Garet i Bili Kid“, „Čovek zvani Konj“, „El Topo“...)
što će se kasnije izroditi u „egzistencijalistički
vestern“. U evropskom vestern stripu tog vremena neprikosnoveno je,
kao visokokvalitetni rad, vladao „Bluberi“
pa su se novi „kaubojci“ ugledali na
njega. Takav je bio i strip „Mek Koj“
scenariste Žana-Pjera Gurmelana i
crtača Antonija Ernandeza Palasiosa
koji je startovao 1974. u, časopisima prilagođenim, kratkim epizodama od desetak
stranica koje su kasnije povezane u prvi album „Legenda o Aleksisu Mek Koju“ koji će se nastaviti u celovečernje
albume „Izvesni Mek Koj“ i „Klopka za Mek Koja“. Strip je,
svojevremeno, sa samo par godina kašnjenja za originalnim objavljivanjem,
štampan u Jugoslaviji u različitim
izdanjima, od „Eks almanaha“ i „Supera“ do „Politikinog zabavnika“, ponekad u boji češće u crno-beloj
varijanti; u svakom slučaju „Mek Koj“
je (pod nepravilno „skrojenim“ imenom) u tim godinama imao svoju redovnu
publiku. Za njegovo novo pojavljivanje zaslužan je agilni „Darkwood“ koji ga prezentuje u punom sjaju - u visokokvalitetnim,
kolorno štampanim knjigama sa tvrdim koricama.
Na
početku svog strip života Mek Koj se dosta ugledao na Bluberija kao i na vizuelnu naraciju Leoneovih „špageti vesterna“. On je poručnik
u južnjačkoj vojsci koja se oktobra 1864. povlači pred severnjacima. General Hud poverava Mek Koju odgovorne zadatke izviđanja
neprijateljskih položaja što ovaj izvršava a kada na taj poduhvat padne sumnja
Mek Koj brani čast još većom (luđom) hrabrošću. Svojim neustrašivim akcijama Mek Koj je samo za kratko usporio poraz
da bi, na kraju, bio zarobljen i poslat u logor a odatle, za račun severnjaka,
odlazi u opasnu misiju u Meksiko da
povrati tri miliona opljačkanih dolara od tajanstvenog Sveca. U pustoši Meksika
misija će samo delimično uspeti pa Mek
Koj i njegov drug Čarli, pošto
saznaju da je građanski rat okončan, mada praznih šaka i bisaga, požele da se
vrate kući ali - na teškom putu uleću u žestoku potragu za mitskim zlatom grada
Sibole. I ova avantura će se, posle
jurnjava i pucnjava u pustinjama i golim brdima, okončati manje-više (ne)slavno
i Mek Koj i Čarli nastavljaju povratak kući - u sledećoj knjizi.
Ono
što u „Mek Koju“ pleni pažnju
znatiželjnog čitaoca je vizuelni segment stripa.
Gurmelanov scenario je manje-više
korektan u ponovnom prepričavanju obrazaca o požrtvovanom vojniku, raznoraznim
banditima, otpadnicima i Indijancima ili večnim potragama za blagom dok Palasiosov crtež izaziva različite
utiske. Njegov grafizam temelji se ne na jasnim linijama nego na mnoštvu
linija-šrafura koje grade objekte, što ima svoje prednosti ali i manu jer se
nacrtani oblik lako gubi-utapa u to mnoštvo. Ipak, Palasiosove slike surovih pustinjskih predela spečenih nemilosrdnim
suncem zaista su ubedljive; sa fizionomijama i mimikom, međutim, poprilično se muči
pa crtež deluje krajne nevešto (posebno ako je u pitanju neki geg). Palasios je svestan ove manjkavosti koju
obilno kompenzuje ekstravagantnim kolorom, intenzivnim čistim bojama i njihovim
neuobičajenim spojevima (zato poneki kvadrati liče na tehnikolor filmove za
neizbalansiranim paletama). U konačnom utisku ovaj manir daje stripu određenu dozu
psihodeličnosti primerenu periodu u kome je stvaran što je danas svakako
zanimljivo i atraktivno (makar kao istorijski fenomen). U svakom slučaju, „Mek Koj“ će se u sledećim epizodama
razvijati i napredovati na veliko zadovoljstvo ljubitelja vesterna. Prvi tom doživljaja prgavog južnjačkog poručnika je, pak,
intrigantni uvod u te strip avanture.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар