Agilni izdavač „Darkwood“
neguje više edicija čime „pokriva“ široku lepezu strip ponude; među njima je i serija meko ukoričenih svezaka pod
zajedničkim imenom „Jedno doba, jedna
priča“ potekla iz okrilja italijanskog strip
giganta „Sergio Bonelli Editore“. Reč
je samostalnim („one shot“) strip
pričama na stotinjak stranica smeštenim širom zemaljskog šara i istorijskih
perioda koje, manje ili više uspešno, rade brojne strip zanatlije-profesionalci. Cilj ovih svezaka je da budu
zanimljive i uzbudljive odnosno korektno iscrtane. Šefovi „Bonellija“ od svojih radnika ne traže remek-dela već dostizanje produkcijskih
standarda. Scenaristi i crtači, sa svoje strane, na tim sveskama „peku (strip) zanat“ i spremaju se za
zahtevnije zadatke. Konzumenti ovakvih izdanja željni su, pre svega,
kvalitetnih zabavnih „priča u slikama“.
Ukoliko se kockice mozaika sklope - što uprkos naporima nije ni malo lako -
rezultat treba da zadovolji sve u lancu: izdavača koji nudi dobar proizvod,
stvaraoce koji su uspešno završili radni zadatak i publiku koja ima zanimljivo
štivo kojim će ispuniti slobodno vreme i, ako je zadovoljna, potražiti novu
svestu te edicije. Sve navedene uslove ispunjava epizoda „Ubijte Karavađa!“ scenariste Đuzepe
de Nardoa i crtača Đampjero
Kazertanoa objavljena, u punom koloru na 130 stranica, kao „Specijal“ edicije „Jedno doba, jedna priča“. Po čemu je ova priča zanimljiva?
Intriga
se plete oko stvarne ličnosti - slikara Mikelanđela
Merizi Da Karavađa (1571-1610) koji je, za svog kratkog života, bio
slavljen i osporavan pa zaboravljen i tek u XX veku ponovo „otkriven“ i priznat
za jednog od genija likovne umetnosti, preteču baroka i naturalizma.
Njegov život buran je i kontraverzan kao da su ga izmislili preterano revnosni
holivudski scenaristi. Dušebrižnike je iritirao slikama na religijske teme u
kojima je nedostajalo svetosti i uzvišenosti jer su sve njegove postavke bile
suviše obične, suviše trivijalne a likovi preterano nalik prostom puku. Karavađo je posprdno nazivan slikarem
golih, prljavih, žuljevitih stopala koji svojim delima pothranjuje napredovanje
jeresi koja ugrožava katoličku veru. Formalni povod za njegovo dugogodišnje
bežanje iz Rima bila je optužba za
ubistvo u dvoboju - zbog naslaganja u rezultatu teniskog meča(!) - zbog čega je
Karavađo osuđen „proglasom na smrt“ po kome je, u granicama papske država, bilo ko
mogao da nad njim izvrši smrtnu kaznu. Slikar ipak nije ubijen jer je bio pod
zaštitom moćnih ljudi koji su pred papom pokrenuli postupak za Karavađovo pomilovanje. U stripu kardinal Vilanova, koji prezire
slikarevo opasno delo, angažuje kapetana
Pabla da eliminišu slikara. Istovremeno, brat čoveka koga je slikar ubio
angažuje plaćenika Lagarda da bi
osvetio brata. Rivali ne uspevaju da se dogovore o podeli nagrade (iako je
slikar van njihovog domašaja) pa „smeštaju“ jedan drugom zamke kako bi omeli
suprotnu stranu da prva stigne do plena. Karavađo
traži utočište na Malti i, zahvaljujući
zaštitnicima, postaje član Bratstva
malteških vitezova što izaziva revolt nekih od vitezova koji žele da ga
izbace iz svojih redova. Posle još jednog incidenta slikar beži iz tamnice i upada
u klopku plaćenika iz koje ga, barem privremeno, spasava Pablo. Karavađo beži dalje, skrivaju ga poštovaoci ali ga izdaje
zdravlje pa pakuje slike i plovi za Rim
kako bi izmolio oprost. Ipak, kao teškog bolesnika ga pre kraja puta iskrcavaju
u zamak na obali; on ne miruje već ustaje iz bolesničke postelje i u delirijumu
kreće za svojim brodom ali pada... Slikara na samrti sustiže Pablo koji više ne želi da ga ubije jer
gaji duboko poštovanje prema Karavađu
i njegovom delu a kad slikar umre Pablo
brani njegovo telo od Lagarda. Ipak,
i Pablova sudbina je zapečaćena jer kardinal Vilanova traži plaćenikovu
glavu i Karavađove slike...
Mešanje
fikcije i fakata u stripu uverljivo je i na tragu „istorijskih trilera“. Priča je sagledana iz vizure plaćenika koji
postaje prijatelj svoje nesuđene žrtve i to ovom stripu daje potrebnu dozu
egzotičnosti i intrige a zaplet „snabdeva“ uvek dobrodošlim scenama kovanja
zavera, potere, sukoba i mačevalačkih dvoboja. Crtež je uspešno ispratio
dešavanja, posebno ako se ima u vidu da je izgled tabli stripa strogo
formalizovan - tabla najčešće ima tri kaiša po dve sličice - pa nema mesta za
montažerske egzibicije.
U
konačnom svođenju utisaka strip „Ubijte
Karavađa!“ sasvim je korektno ostvarenje koje u potpunosti ispunjava svoju
svrhu/namenu zanimljivog štiva koje prevashodno treba da zabavi i malo pouči svog
čitaoca.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар