U ovdašnjim
svakodnevnom laičkim razmeravanjima stripove
„bije glas“ da su namenjeni pukoj zabavi i razbibrizi. Teško je precizno
odrediti zašto je to tako mada će se oni koji malo duže pamte setiti da su se
odmah posle II svetskog rata a potom
i tokom 1970-tih više puta dizali orkestrirani (partijski) glasovi koji su
tvrdili da su stripovi kapitalistički
produkt odnosno šund koji kvari (naivnu) socijalističku omladinu. Rezultat prvih
ideoloških protesta bilo je izbacivanje stripova sa stranica raznih časopisa
posle čega je potrajalo dok se „priče u
slikama“ nisu vratili u izdanja namenjena školskoj deci odnosno slobodnoj
prodaji. Haranga na stripove 1970-tih
imala je za posledicu oporezivanje pojedinih (nepoželjih) strip izdanja zbog čega je njihova cena porasla što su plaćali (mali)
čitaoci; žešće kazne su izostale verovatno zato što su mnogi socijalistički
samoupravljači živeli upravo od „proizvodnje“ tog šunda (pa je došlo do sukoba
interesa ili kako je to ideolog Edvard
Kardelj formulisao „pluralizma
samoupravnih interesa“: državna preduzeće izdaju šund - država ga oporezuje
a omladina se ne može drugačije „opametiti“ nego nametima, dakle „udaranjem po
džepu“). Kako god bilo da bilo, mlade generacije su rasle sa nametnutom idejom
da je strip bezvredna (i pomalo
opasna) zanimacija koja priliči samo deci (koja za bolje ne znaju) pa su ga
tako razmeravali i u svojim odraslim godinama (i verovatno branili svojoj deci
da čitaju stripove a ona su, kao i
njihovi roditelji, šarena izdanja krila u školskim knjigama).
No, bilo koji
zainteresovani čitalac zna da se „priče u
slikama“ ne iscrpljuju samo u bezazlenim sveskama. Naravno da takvih
svezaka ima i danas (kao što ih je bilo i biće) i da one čine ogromnu većinu
svetske strip produkcije ali je, s
druge strane, strip odavno zakoračio
u „ozbiljnije“ teme i o njima progovorio nadahnuto i umetnički relevantno.
Ovaj
(opširniji) uvod ima svoje objašnjenje u asocijacijama koje se nameću svakome
ko se namerio na strip serijal „Gospodari
ječma“ scenariste Van Hama i
crtača Fransisa Valesa; napominjemo da
serijal zvanično još nije preveden na srpski odosno nije objavljen u Srbiji ali jeste u bližoj (geografskoj i
internet) okolini. Elem, reč o serijalu od čak osam albuma (čiji je ukupni obim
oko 400 strana) koji su originalno objavljeni u periodu od 1992. do 2001.
godine. Decenijski rad na serijalu ima svoju paralelu u samoj tematici kojom se
bavi a koja obuhvata period od bezmalo vek i po, od 1854. do 1997. godine.
Serijal čine
albumi: „Charles, 1854” (objavljen 1992), „Margrit, 1886” (1993), „Adrien, 1917” (1994), „Noel, 1932” (1995), „Julienne,
1950” (1996), „Jay, 1973” (1997), „Frank,
1997” (1998) i „Les Steenfort” (2001). Okvirno priča se dešava u Belgiji
i prati tri generacije porodice Stenfort,
poznatih proizvođača piva. Saga započinje doživljajima Šarla koji, pritisnut porodičnom tragedijom i bedom, beži kod
rođaka u manastir gde se, mada poslušan i radan, baš i ne ističe svojom
posvećenošću učenju. Šarl slučajno
sreće Adrijanu, veselu svojeglavu
devojku koja ima planove za Šarla i
sebe sa njim. Pošto bude izbačen iz manastira Šarl se vraća u rodno selo, sreće drugara iz detinjstva Franca Teksela i nagovara ga da se počnu
baviti spravljanjem piva što se, opet, ne dopada lokalnom proizvođaču piva,
uglednom pivaru de Ruiteru. Da bi
konačno, posle par neuspeli pokušaja (neke je aranžirao de Ruiter), proizveo dobro pivo Šarl
preduzima drastične korake - krade kvasac iz manastira u kome je bio. Uz
nesebičnu Francovu i Adrijaninu pomoć, pivo “Teksel i Stefort” osvaja nagradu na Poljoprivrednom sajmu nakon čega Šarla posećuje gnevni (i prepredeni) de Riuters… Sukob se izbegava kompromisom
- Šarlovom ženidbom de Ruitersovom ćerkom. Franc i trudna Adrijana su izdani ali su, na drugoj strani, udareni temelji
budućeg bogatstva.
U narednim epizodama opisuju se usponi i padovi
porodice Stenfort i njen sukob sa
porodicom Teksel sve do konačnog
spajanja kapitala i ljudskih sudbina. Pojedinačne manje ili više tragične
životne priče, emotivni slomovi i prevare, dileme i odluke oslikani su na fonu
širih došavanja u Evropi: od
ekonomskih kriza, buđenja socijalizma i nacizma, Prvog i Drugog svetskog rata, razaranja i stradanja, berzanskih
mešetarenja, brzih društvenih i životnih promena… Stoga “Gospodari ječma” umnogome imaju karakteristike društvene freske,
odnosno, literarnom terminologijom rečeno, karakteristike “romana epohe” ili “romana
reke” koji ima nesvakidašnju/neuobičajenu tačku posmatranja - pivo kao
proizvod odnosno pivarstvo kao privrednu delatnost (u rasponu od malih
porodičnih postrojenja do velikih industijskih konglomerata). Van Ham (1939), poznati strip scenarista
(“Torgal”, “XIII”, “Largo Vinč”), ovog
puta je “raskirlio” svoju maštu i umeće u realnim istorijskim okolnostima i
uspeo da stvori uverljivu priču koja prati ne samo velika događanja već i ona
obična, svakodnevna što joj, sveukupno, daruje nužno potrebnu dozu
autentičnosti i ubedljivosti. Naravno, scenarista vrlo dobro zna da u
porodičnim sagama svi igraju jednako važnu ulogu igraju: i sasvim prosečni
“obični” ljudi, i oni tihi i povučeni kao i oni aktivni, delatni. Po prirodi stvari, pokretači velikih dešavanja
su snažne ličnosti sposobne da učine drastične, rizične iskorake iz “utabane” svakodnevice,
da prekrše pravila zarad ostvarenja sopstvenih nauma. Generacijski kontekst
priče dozvoljava da se oslika/opiše uticaj takvih ljudi na direktne potomke ali
i one koji su na životnu scenu došli još kasnije. U “Gospodarima ječma” ne manjkaju ni prosečni ni upečatljivim
junacima; među potonjima svakako je značajan utemeljitelj porodice, Šarlo, ali je najupečatljiviji lik Margrit, hrabre, ambiciozne i
beskrupulozne žene, bivše kurtizane, koja će, iako je Šarlova snaja, pobeći s njim da bi obezbedila opstanak pivare (i
svojih planova). I nadalje će ona činiti sve da se posao nesmetano odvija pa
makar to značilo da će varati/lagati Šarla
ili svog prvog muža kao i da će se, u ratno vreme, ponovo svesno žrtvovati da
očuva stečeno i spasi mnoge ljudske živote. Margrit
se svojom nadljudskom (božanskom ili demonskom) snagom izdiže iznad svake
situacije i, boreći se svim (časnim i nečasnim) sredstvima, spremna da izgubi
ugled i poverenje okoline, uspeva da sačuva porodicu i osnov njenog postojanja-bogatstva.
Ipak, njena moć se ne može preneti na potomke (mada će im svakako darovati
nesvakidašnju odlučnost). Tako će Margritin
sin Adrijen do kraja života kriti
mračnu tajnu kažnjavanja ubice njegovog sina a njegova kći Žilijena pokušati da spasi bogatstvo udajom, kao što ga je Šarl stekao i tako otvoriti novi krug
žrtvovanja i prevara koji, polako ali neminovno, vodi u dekadenciju.
Mada daje uvid u višegeneracijsku istoriju porodice
i njenog bogatstva, sa nizim mračnih epizoda (koje nikome ne služe na čast) ova
saga zadržava objektivnu distanciranost izbegavajući bilo kakve direktne sugestije
ili neprikrivene aluzije u rangu uvreženih predrasuda-floskula kakve su:
prokletstvo novca koji je stečen izdajom i prevarom mora se ispuniti makar i u
sledećim generacijama a “izvršilac pravde” biće arhineprijatelj porodice (u
ovom slučaju potomak iz porodice Teksel).
Van Ham izbegava tu zavodljivu metafizičku liniju i ostaje u domenu
pojavnog. Otuda, svaki spekulativni zaključak do koga dođe, čitalac mora sam da
formuliše i, kako strip odmiče, potvrđuje ili menja.
Van Hamov scenaristički manir prati tradiciju klasičnog
realističkog, linearnog pripovedanja čiji se kontinuitet prekida nejednakim
“pauzama” između albuma što će biti objašnjeno u finalu serijala. Završni album
je, pak, apartan u odnosu na prethodne i zanimljiva je mešavina tekstualnih
delova-priča koje 1987.g. ispisuje pisac V. angažovan da napiše istoriju
porodice i stripovanih epizoda te istorije koji nisu viđeni u prethodnim
epizodama. Otvoreni kraj sage koliko je adekvatno životan toliko može
sugerisati postojanje mogućnosti da ona bude nastavljena.
“Gospodari ječma” nesporno su ambiciozan scenaristički poduhvat
adekvatno dočaran-oslikan i pomognut realističkim, faktografski
tačnim i preciznim crtežom Fransisa
Valesa (1959). Sveukupno, ova stripovska porodična epopeja svakako zaslužuje posvećenu čitalačku
pažnju i puno uvažavanje.
(“Naš trag“
1-4/2018.)
0 komentara:
Постави коментар