Kraj II svetskog
rata uveo je u široku kulturu (pored atomske
bombe) fenomen radioaktivnosti -
nevidljivog ubicu koji polako uništava telo. Ono što su do tada znali samo
naučnici - a neki su, kao Marija Kiri,
ta znanja platili sopstvenim životom - i, u vrlo pojednostavljenoj formi,
ljubitelji „palp“ žanra naučne fantastike, postalo je poznato
svima. Korporacijski umetnici (pisci-najamnici, filmski i strip scenaristi)
„krčmili su“ radioaktivnost „na
veliko“. Deo tog kolača prigrabio je i Sten
Li, „tata“ bezbrojnih hordi Marvel
strip super-heroja i čudovišta. U toj
bulumenti nalazi se i „Derdevil“ ili kako su ga kod nas, u stara vreme „Lala“, „Zenita“ i „Panorame“ zvali - Nebojša. Derdevil
se u šarenim sveščicama pojavio 1964. godine kao kostimirani super-heroj u
„civilstvu“ znan kao Met Merdok koji je,
spasavajući starca od pomahnitalog kamion, poliven radioaktivnom tečnošću od koje oslepi ali stekne izuzetnu osetljivost
ostalih čula. Istini za volju, znalci tvrde da su kamioni sa kanisterima
toksičnog otpada tada zaista redovno prolazili ulicama Menhetna. Pošto izgubi oca Met
će postati Derdevil koji pesnicama
deli pravdu u velegradu prepunom nasilja, kriminala i korupcije. „Obični“ Met završava fakultet i sa bivšim
cimerom Fogijem Nelsonom otvara
advokatsku kancelariju. Tajna Derdevilovog
identiteta skrivena je od svih, i dobrih i loših momaka.
Avanture
Derdevila, još jedne žrtve
misteriozne radioaktivnosti, stekle
su popriličnu popularnost među dečacima koji su kupovali strip sveske. Ipak,
potencijal ovog junaka brzo je potrošen pa je uglavnom tavorio u slabašnim
avanturama. No, strpljivi „Marvel“ je
održavao serijal i - menjao autore. Tako je 1979. strip dopao u ruke Frenka Milera, ambicioznog scenariste i
crtača koji je novim idejama pokrenuo Nebojšu
iz mrtvila; 1986.g. je objavljena prevratnička priča „Ponovo rođen“ po mnogima najbolja storija o Derdevilu a možda i u celokupnom „Marvel“ univerzumu. Ono što je Miler
uradio jeste da je otkrio ranjivu stranu super-heroja što se publici svidelo.
Tim smerom već su se kretali radovi novih scenarista koji su, suprotno od
velikog pape Lija koji je potencirao
izuzetnost heroja, krenuli u njihovo „očovečenje“, nalaženje slabosti i mana.
Koliko je ovo „uprosečavanje“ (bes)misleno otvoreno je pitanje ali se čitaocima
vrlo dopalo (a tako je i danas). „Čovek
bez straha“, originalno objavljen 1993. godine, rezultat je Milerove želje da ispriča definitivnu
priču o Metovom odrastanju; naime, Derdevilo detinjstvo je bilo „rasejano“
u bezbroj epizoda u obliku usputnih napomena ili „flešbekova“ ali je
kontinuirana istorija nedostajala. Posle malo uredničkog nećkanja svetlo
trafika a kasnije i knjižara ugledao je „Čovek
bez straha“ koga je kod nas objavila „Čarobna
knjiga“ u ediciji „The best of Marvel
- Kolekcija najboljih Marvelovih priča svih vremena!“
Znatiželjni
čitalac upoznaće Meta kao nestašnog
klinca koji odrasta sa ocem bokserom koji za gangsterskog bosa radi kao
uterivač dugova. Otac sinu brani da se bije čak i kada je napadnut od osionih
vršnjaka koji ga posprdno zovu Derdevil.
Pošto izgubi vid spasavajući starca Met
je potpuno bespomoćan; iz tog beznađa ga spasava Štap, slepi borac koji dečaka uči da koristi preostala izuzetno
razvijena čula i - Met se bori, gađa
lukom i strelom, trči po krovovima višespratnica! Iz tog ushićenja otrže ga
očeva pogibija - otac je odbio da izgubi u meču i za to je kažnjen. Met se, uprkos Štapovim podukama, sveti ubicama a u gužvi strada i nedužna
prostitutka. Nezadovoljan Metovim
ponašanjem Štap odbija da ga podučava
pa se momak vraća školi odnosno pravnom fakultetu. U jednoj bezbrižnoj noćnoj
jurnjavi po krovovima Met nanjuši
devojku koja je „od njegove vrste“ - reč je ekstravagantnoj Elektri koja se poigrava sa Metom jer je već prešla „na stranu mraka“. Po diplomiranju Met se vraća u Njujork, obilazi Paklenu kuhinju,
kraj u kome je odrastao i upoznaje devojčicu Miki koju otimaju ljudi šefa podzemlja - Kingpina (pozajmljenog iz serijala o Spajdermenu i Panišeru). Met kreće u akciju kojom oslobađa mnogo
otete dece i nanosi Kingpinu
milionsku štetu a sebi utire put kojim će ići: „Neka sve siledžije znaju - sve redom, one s noževima, one s pištoljima
i one koje mašu lovom - da im se novi neprijatelj zove Derdevil.“
Iako popunjava
„šupljine“ u Metovoj priči, Miler ostavlja dosta toga nedorečeno (ko
je Štap a ko Štapov sagovornik, Stena,
koji tvrdi da samo oni stoje između našeg sveta i „sila mistične tame“, zašto se ništa ne govori o medicinskoj sestri
koja neguje povređenog Meta...).
Oslikane su faze nastanka Derdevilovog
kostima - posebno je zanimljiva ona u kojoj Met
maramom vezuje svoje slepe oči. Jednako je atraktivna i romansa sa Elektrom, likom koji je Miler pridodao originalnom Derdevilovom svetu. Miler za razliku od Lija
ne insistira na Derdevilovom nadljudskom
osećaju prostora (koji je u početnim epizodama predstavljen samo konturama) pa
je Derdevil više čovek a manje
super-heroj nego što je ranije bio.
Crtač Džon Romita mlađi (njegov tata je 1965.
crtao Derdevila) uspešno „marvelovski“ komponuje table kako bi
maksimalno ubrzao priču menjajući rakurse, formate i dimenzije slika, ubacujući
manje slike u veliku dok likovi rado izlaze iz kvadrata. Akcione i borbene
scene pune su snage i brzine kao najbolji holivudski hitovi. Rečju, „Čovek bez straha“ u zadatim okvirima
gradi sasvim nova pravila i tako uveliko premaša standarde korporacijskog stripa.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар