Novi 18. broj magazina za devetu umetnost „Strip pressinga“ koga objavljuje Studentski kulturni izdavački centar iz Niša najpre je dokaz žilavosti strip branše u vremenima koja nisu
preterano naklonjena ni izdavaštvu ni 9.
umetnosti. Za sve godina izlaženja magazina pojavio se tek jedan broj više
od njegove starosti-mladosti (17 godina, od 2001.godine); istini za volju bilo
je godina u kojima je objavljeno više brojeva magazina ali i onih drugih,
potpuno „sušnih“. Ipak, „Strip pressing“
korača dalje pod uredničkom palicom Marka
Stojanovića, sjajnog profesionalca i žestokog entuzijaste, strip scenariste („Vekovnici“, „Beskrvni“), strip istoričara i propagatora („Leskovački strip 1950-2010“, “Zaječarski
strip”, “15 godina Strip Presinga”, “20 godina Leskovačke škole stripa”,
„Stripovanje“; organizator Balkanske
smorte mladih strip autora). Novi broj magazina načelno i deklarativno je
tematski i posvećen je ženskom stripu.
A šta je, u stvari, ženski strip, postoji li ili je provokacija i
mistifikacija pa, možda, i otvorena diskriminacija? Urednik Stojanović u uvodnoj reči kaže da su
reakcije na pripremu „ženskog broja“
pozitivne i negativne kod oba pola, da neki čak kažu da redakcija njime zadaje „mučki udarac muškom, ali zavisno koga
pitate (i slušate) i ženskom stripu“; zaključak je ipak da tridesetak
autorki svojim kvalitetom zaslužuju da objave bez ikakvih problema „onoliko često koliko imaju šta kvalitetno
da objave.“ Jednostavno i jasno rečeno. „Pametnome
dosta, a svetu ne može ugoditi - danas u vreme kad nas klima militantne
političke korektnosti polarizuje čini se više nego ikad pre...“
Na
sledećih 80 strana A4 formata nižu se stripovi
i intervjui sa autorkama te par stranica prikaza domaćih i svetskih strip albuma poteklih iz pisaljki,
rapidografa, četkica i kompjuterskih programa autorki sa raznih svetskih
meridijana i kota. Stripovi
„pokrivaju“ široku lepezu stilova i poetika od prepoznatljivog „mejnstrim“,
klasičnog do „andergraund“ autorskog
stripa, od „ozbiljnih“ preko „kritički intoniranih“ do humornih tema, od strip ilustracija, kaiševa do kratkih
priča-epizoda. Sve to pruža uvid u učešće žena u raznim segmentima strip rabote, o njihovim
interesovanjima, snalaženju u poslu i objavljivanju te, konačno, doživljaju
ograničavanja ili rodne diskriminacije. Konačni utisak je da se autorke u malo
čemu slažu jer potiču iz dijametralno različitih sredina, imaju različita
iskustva i očekivanja. Zajednička je želja za slobodom izražavanja, za
slobodnim, necenzurisanim objavljivanjem i stalnim razvojem sopstvenog talenta
- što su, verovali ili ne, želje i autora muškog pola. Naravno, iskustva Jelene Kević Đurđević, koja sa suprugom
vodi studio „Sex more vodka“, uspešna
je u svetu kompjuterskih igara i autor je desetina naslovnica za izdanja „Marvela“ i „Valijanta“, sasvim su drugačija od iskustava Anabel Bluso, autorke koja radi za velikog francuskog izdavača „Glena“; konačno, svoje verzije strip priča među nezavisnim izdavačkim kućama
ispričale su Valia Kapadai (Grčka) i Ana Cočeva (Bugarska).
Od
ponuđenih stripova pažnju privlače ratničke storije (koje baš nisu ženstvene
već čvrsto muške) „Đavolova šetnja“
(iz sveta „Vekovnika“) koju je
nacrtala Ajša Irem Aktaš, „Krstaš“ Aleksandre Vidanović i „Susret“ (nacrtala Jana Adamović). Fini SF strip
„Slika robota Greja“ tandema Daniele
Giardini/Jelena Đorđević prate alegorije „O jednom zecu“ Mare Jovanović i „More“ Nadice Stojanović; na drugom kraju stvarnosti je ispovest „Moj bivši dečko“ Ivane Filipović, „Ozajski
akvarel“ Valentine Briški, „Joe's Diner“ Eirini Skoura i stilizovana „Pleased to meet you...“ koju je
iscrtala Mina Davić. Vrhunac
domišljate bezazlenosti nalazimo u „A day
in a life of a masterpiece“ Teodore Dončeve o „radnom danu“ slike Mona Lize (od jutarnje maske za lice,
preko prigodnih izraza pred publikom do zagonetnog osmeha koji se udeljuje
zaljubljenom čuvaru) i ljupko-infantilnoj priči „Sveti Đorđe i zmaj“ Ileane Surdukan u kojoj je bajni vitez zbunjeni
dečarac a zmaj tek majušna „zver“ sklona
proždrljivosti.
Kada
sklopi korice magazina znatiželjni čitalac svakako će biti zadovoljan jer je
upoznao neke nove, zanimljive i zavodljive svetove koje su delo do tada njemu
nepoznatih autorki. Njihova imena svakako će mu, kada ih ponovo sretne, biti
znak da obrati pažnju na te stripove
jer ih stvaraju zanimljive ličnosti. Upravo zbog tog budućeg sećanja ovaj broj „Strip pressinga“ je uspešno ispunio svoj zadatak predstavljanja 9. umetnosti.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар