Edicija „Riznica Boneli omnibus“ agilne „Čarobne knjige“ objavljuje kompletirane
„mini strip serijale“ italijanskog korporacijskog
strip giganta „Sergio Bonelli Editore“-a što je za ovo tržište i dalje relativno
novi profil izdanja. Tvrdo ukoričena izdanja Bonelijevih dugovečnih serijala već su duže prisutna na našoj sceni
(Teks Viler, Zagor, Dilan Dog...) ali
se ova edicija razlikuje po tome što sabira „mini serijale” za koje su se šefovi
kompanije Boneli ugledali na američke
strip korporacije, a sve u cilju
proširenja ponude koja se do tada bazirala samo na beskrajnim, višedecenijskim
serijalima. Rezultat ove odluke je niz serijala koji su u samom startu određeni
klasičnim Bonelijevim formatom - sveske
sa stotinjak crno-belih stranica koje izlaze u mesečnom ritmu - i
predviđenim-planiranim rokom trajanja (čitaj, brojem svezaka koje će se
pojaviti). Uprkos rezervama pa i otporima čini se da je to bio dobar potez koji
je Boneliju doneo nove čitaoce i
otvorio mnoge, drugačije stvaralačke prostore. Nakon više od dve decenije
ovakvog rada, među brojnim junacima zaokruženih serija zapažena je pojava Jana Diksa, istražitelja umetnina, koga
je stvorio crtač (radio na „Kenu
Parkeru“, „Dilan Dogu“, „Teksu Vileru“, „Marti Misteriji“...) i scenarista Karlo Ambrozini (1954), poznat i kao
autor serijala „Napoleone“ koji je
izlazio od 1997. do 2006.g. u 54 sveske. „Jan
Diks“ se pojavio maja 2008. i do svog zaključenja, jula 2010.g. „sakupio“,
izlazeći svakog drugog meseca, 14 avantura.
Jan
Diks je još jedan od heroja-istražitelja, u ovom slučaju umetnina. On je,
kako to i treba, čvrst muškarac srednjih godina, neformalnog stava i ponašanja,
obrazovan ali jak na pesnicama i - naoružan. Formalno je angažovan kao
konsultant u Rajksmuseumu u Amsterdamu pošto je ekspert za starine i
konzervaciju ali i rečiti likovni kritičar te terenski momak koji odrađuje
svakovrsne „akcione“ poslove. Diksov poslodavac je direktorka muzeja Anika sa kojom je on u turbulentnoj vezi
koja se često prekida pošto Anika,
kao jaka, samostalna poslovna žena, traži pažnju i želi da je u centru Diksovog života a on je, opet, ljubitelj
pića i žena (kojima lako pada u naručje). Zbog ovako promenjive intimne
situacije posao često trpi a ljubavnici su nervozni i svađalački nastrojeni i
kad su zajedno i kad “pauziraju” u vezi. Diksov
asistent je Gerita koji je uglavnom
korisna logistička podrška. Četvrti član neformalne ekipe je penzionisani
sudija Hilman koji po potrebi
pribavlja informacije i umiruje ljubavnike a njegova „mana“ što okuplja stare,
luckaste prestupnike. Diks „operiše“
širom Evrope (što je svakako
egzotično u odnosu na „etablirana“ mesta za kriminal i misterije kakva su Engleska i Amerika) i susreće slikare, falsifikatore, kolekcionare i
preprodavce kao redovne „stanovnike“ svetova likovne umetnosti; pored njih zu
zalutaju i drugačiji živopisni tipovi. Zapleti najčešće započinju kao
kriminalistički ali se lako u sve, kao dodatna ekskluziva, mešaju elementi
fantastike i horora. Svaka epizoda je samostalna osim labave veze koja se
ogleda u stanju ljubavi Anike i Diksa.
Drugi tom sabranih Diksovih avantura sadrži četiri epizoda
(na čak 518 strana). Prva epizoda, “Američka
tragedija” (crtež Emilijano Mamukari)
zatiče Aniku i Diksa u dokonom smišljanju priče iza slike (reč je o delu Edvarda
Hopera): zaplet se dešava u SAD,
u prvoj polovini XX veka a junaci su izneverena, trudna devojka i sentimentalni
plaćeni ubica. No, ispostaviće se da njihovo pripovedačko nadmetanje ima i
svoju realno-životnu verziji… “Zaboravljene
staze” (crtež Gijez) vode Diksa u Kanadu sa zadatkom da za račun tajnovite žene na aukciji kupi delo
slikara Van Derna (u stvari Džeksona Poloka). Iza ovog zahteva,
otkriće se, stoji uzbudljiva i mračna priča o ubistvu, bračnom neverstvu,
šikaniranju Indijanaca i jednom
odbeglom grizliju. U “Ratu” (crtež Paolo Bačilijeri) prepliću se motivi sa
slika slavnog Anrija Rusoa sa
bizarnim ubistvima tri sestre. Razlog za ova nedela još bi se i mogao naći ali
neobični izvršioci (žena na konju, klovnovi, Ciganka sa lavom) izmiču logici. Završna epizoda, “Peščani horizont” (crtež Dulio Kamanji) vodi Diksa u pustinju između Maroka
i Alžira u kojoj treba da od otmiča otkupi Aniku. Plan, međutim, propada, Diks
je izdan i ranjen, Anika prepuštena
nemilosti terorista, pustinja je prazna i neumoljiva. Ali, pomoć stiže u liku
usamljenog Tuarega švercera i duha
genijalnog slikara apstrakcije, Hansa
Kaspara (u stvari Hansa Hartunga),
koji je bio i oficir Legije stranaca.
Finale epizode je impozantno: kolona mrtvih legionara, sa oficirom Kasparom, maršira Amsterdamom i, dok im skitnice salutiraju, oni ulaze u vode kanala
a onda, kad se voda umiri, na površinu ispliva Kasparova drvena noga!
Diksove avanture iz druge knjige sve su
dublje uronjene u fantastično, začudno i mistično pa će se znatiželjni čitalac
setiti atmosfere iz nekih, za horor manje vezanih, epizoda serijala “Dilan Dog”. Naravno, težište fantastike
u “Janu Diksu” je u preplitanju umetnosti
i života, od “zaustavljanja prizora”
do otkrivanja tajne lepote kao esencije života. Diks, u epizodi “Rat”,
objašnjava: “Umetničko delo krije u sebi
život u latentnom stanju (…) ili bar sadrži esencijalni deo života svog autora,
njegov genije, njegova osećanja… Naravno, da bi oživeo, potrebna je saradnja
posmatrača…”
Specifičnost serijala jesu i stalne
promene crtača - svaku epizodu crta drugi autor - sasvim različitih stilova i
tehnika što dodatno uvećava atraktivnost stripa jer u svakoj svesci Diks dobija novi (ob)lik što je još
jedan iskorak iz uobičajenog manira za strip serijale.
„Jan
Diks“ spaja nekolike krajnosti: realan je a, opet, egzotičan, dovoljno je
„dobar“ i poželjno „nevaljao“, snažan je, snalažljiv ali i mudar. Njegove
avanture na teritorijama koje nisu previše žanrovski „trošene“ atraktivne su i
zabavne a u ovom tomu potencirana fantastika dobrodošli je “začin” koji otvara intrigantne
stvaralačke horizonte i obećava nove, još uzbudljivije priče.
(“Dnevnik”, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар