Robert Kirkman
(1978) izdvojio se iz mnoštva perspektivnih, mladih scenarista angažovanih u
velikim strip korporacijama na manje-više
rutinskim poslovima u tekućim serijalima (kakvi su „Ultimat X-Men“, „Marvel Zombies“, „Haunt“) i privukao pažnju šire
strip javnosti horor serijalom „Okružen mrtvima“ (od 2003); „dobar
glas“ se preneo se i u biznis pokretnih slika pa je po ovom serijalu snimljena TV serija koja je takođe bila (i jeste)
izuzetno gledana. Ovaj uspeh je, naravno, „pogurao“ i druge Kirkmanove serijale - „Izgnanika“ (po kome se takođe snima TV serija), „Super dinosaurusa“ i „Nepobedivog“. I njegov novi serijal „Pesma zaborava“ iz 2017.g. dočekan je
sa velikim interesovanjem i očekivanjima; reakcije kritike i publike uglavnom
su pozitivne pa se može govoriti o svojevrsnom hitu odnosno bestseleru u svetu
korporacijskog stripa koji je u zavidno kratkom roku stigao i u ruke domaćih
stripoljubaca zahvaljujući agilnoj „Čarobnoj
knjizi“.
U
prvom tomu, koji je sabrao prvih 6 mesečnih svezaka, znatiželjni čitalac
upoznaje Nejtana Kola koji je sam
sebi dodelio specijalnan zadatak - on iz Zaborava
vraća izgubljene ljude. Naime, deset godina ranije iz nepoznatih razloga deo Filadelfije sa svim stanovnicima (njih
oko 300.000) nestao je u Zaboravu,
paralelnoj dimenziji (neki smatraju da je ona pakao) koju nastanjuju svakovrsna
čudovišta. Vlada je organizovala akcije spasavanja ljudi iz Zaborava ali je taj poduhvat pred
gašenjem. Samo još Nejtan, opremljen
specijalnim „gedžetima“, odlazi u solo specijalne misije iako su retko kad
uspešne. Oni koje vrati u našu stvarnost nisu uvek time oduševljeni: jedni pate
od „posttraumatskog stresa“ a drugi
se teško privikavaju na „običan“ život jer su se već koliko-toliko prilagodili
onom u Zaboravu. Nejtan, međutim, ne
odustaje i nastavlja putovanja uprkos protivljenju saradnika i državnih
institucija. A kad od spasenog para sazna da u Zaboravu postoje grupe ljudi koje su napustile grad i žive van
njega on, uprkos svim ubeđivanjima, ponovo odlazi. U Zaboravu, pošto jedva izbegne da strada u napadu čudovišta, Nejtan biva zarobljen i odveden u
naseobinu koju, ispostaviće se, predvodi njegov rođeni brat Ed koga je Nejtan, u stvari, sve vreme uporno tražio. Susret u normalnom svetu
problematičnog Eda i Nejtana koga svi smatraju genijem
manje-više razrešava stare bratske sukobe ali otvara tekuće dileme - stanovnici
Zaborava smatraju da je Nejtan otimao njihove ljude a on, opet,
da ih je spasavao i vraćao tamo gde pripadaju. Da bi uverio stanovnike Zaborava da je svet iz koga su
„izbačeni“ i dalje dobar on nagovara Nejtana
da se tamo vrate. Ali, stvari su se, dok je Nejtan
bio odsutan, poprilično promenile...
„Pesma zaborava“ varijacija je nekoliko
standardnih tema naučne fantastike:
od (zlo)upotrebe nauke u rukama opsesivnog (ili ludog) naučnika do opstajanja
ljudske naseobine u drugom, stranom neprijateljskom svetu. Svemu tome dodate su
i lične sudbine, dileme i strahovi otetih i spasenih odnosno porodična drama. Kirkman postepeno otkriva kockice koje
rešavaju neke od ključnih dilema (od one prve: kako se otvorila paralelna
dimenzija, ko je za to kriv) dodajući, usput, sve nove i nove zaplete (od
mešanja države u Nejtanove akcije do
razvitka ljudske zajednice u Zaboravu).
Ovakva pripovedačka „metodologija“, pažljivo dozirana-raspoređena u 20-tak strana
svake epizode, u prvom tomu sasvim uspešno funkcioniše i „vuče“ čitaoca u
napred. S druge strane, Kirkmanovi
junaci uopšte nisu instant heroji (kakve potencira američki „mejnstrim“ strip): svi su redom nesigurni,
zbunjeni i zatečeni situacijama u kojima su, svi preispituju svoje pobude i
snage, kolebaju se, odlažu konačne odluke - što sveukupno doprinosi njihovoj
uverljivosti odnosno životnosti.
De Feliči svojim crtežom takođe
doprinosi odmaku stripa od prepoznatljivo-konvencionalnog stripa. Umesto lepih, umivenih, ispeglanih lica on crta naborana, umazana,
namrštena i zabrinuta - videti lepo lice prijatno je iznenađenje - dok njegova
čudovišta jedva da podsećaju na usvojene, „konfekcijske“ modele iz standardne popularne
kulture. Otuda sve u stripu odiše
neobičnom, odmaknutom atmosferom koju kolor dodatno potcrtava dajući tako
čitavoj priči veću dozu začudnosti - i atraktivnosti - nego što bi je imala da
je iscrtana i obojena na rutinsko-šablonski način.
Rečju,
„Pesma zaborava“ u prvom tomu se
predstavlja kao strip koji se, iako
poštuje konvencije kako naučnofantastičnog
žanra, ustrajno, korak po korak, od njih odmiče - na zadovoljstvo i stripoljubaca
i Kirkmanovih fanova. Da li će se
ovakav početni potencijal i nadalje razvijati ostaje da se vidi i u sledećim
tomovima za koje se nadamo da će se pred publikom pojaviti vrlo brzo.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар