Filip K. Dik
(1928-1982) jedan je od najznačajnijih pisaca naučne fantastike XX veka. U svom opusu Dik spojio je „palp“ -
pisanje priča i romana je bio zanat kojim je obezbeđivao novac za opstanak - i
duboko promišljenu, inovativnu literaturu. Za 28 godina aktivnog pisanja objavio je čak 40 knjiga! Zbog
stalnog pritiska da smisli tekst i jurnjave za rokovima predaje rukopisa živeo je
krajnje neurednim životom (često menjao adrese, ženio se pet puta),
(zlo)upotrebljavao alkohol i droge (njegovi biografi smatraju da nikada nije
bio potpuni narkoman upravo zbog svakodnevnog, iscrpljujućeg višečasovnog
pisanja). Uprkos svim
mukama njegov talenat je vidljiv u bezmalo svakoj priči; otuda čest
čitaočev osećaj da bi priča
bila remek-delo samo da je autor imao vremena da je dotera. Dik je koristio standardni arsenal naučne fantastike: robote, androide, paranormalne
sposobnosti, bizarnu tehnologiju, svemirske avanture, vanzemaljce svih oblika, ali
ih nije vulgarizovao zarad jeftinih efekata; stoga se
može govoriti o upotrebi klasičnih žanrovskih šablona koji u Dikovim delima bivaju nadograđeni ili
iznova definisani. Dikova proza je najupečatljivija u trenucima
slikanja odmaka od svih pravila (društvenih, moralnih, prostorno-vremenskih).
Jedna od čestih postavki je „normalno“ funkcionisanje svakodnevice/sveta koji
se u trenu menjaju postajući neprepoznatljivi pa su zatečeni, dezorijentisani i
frustrirani junaci prinuđeni da traže svoje mesto u novoj stvarnosti
istovremeno upoznajući njena ograničenja i klopke. Među
najuspelije Dikove romane spadaju: “Čovek u visokom dvorcu” (1962), “Sanjaju li androidi električne ovce?” (1968, predložak za film “Blade runner”), „Ubik” (1969), “Tecite suze moje, reče policajac” (1974), “Tamno skeniranja” (1977, Dik je ovaj roman smatrao svojim
najboljim delom). I većina ostalih Dikovih
knjiga zavidnog je kvaliteta i uveliko premašuje žanrovski prosek potvrđujući
time mišljenje Stanislava Lema u
studiji “Fantastika i
futurologija” (1973) da
je američka proza 1950-tih i 1960-tih „beznadežan
slučaj sa izuzecima“ od „celih“ 1% produkcije - a među tim izuzecima
apostrofiran je upravo Filip K. Dik.
Dana
20 februara 1974. Dik je doživeo
“viziju” koja mu je transformisala život: dok se oporavljao od operacije umnjaka
na vrata je zazvonila devojka sa isporukom leka protiv bolova. Dika je opčinila njena zlatna ogrlica za
čiji je oblika devojka kazala da je starohrišćanski znak ribe. Zraci odsjaja
sunca na ogrlici, tvrdio je, sadržavali su važne informacije. Tokom februara i
marta 1974.g. iskusio je i neku vrstu astralne projekcije, osjećajući da u
njegovom telu počiva još jedan entitet koji, tvrdio je Dik, “obesmišljava celokupnu realnost,
moć, verodostojnost sveta, tvrdeći da ‘Ovo ne može postojati'”. Dik je tu
“inteligenciju” nazvao VALIS - akronim za: Veliki Aktivni Logički Inteligentni Sistem; smatrao je da VALIS odašilje informacije u njegov mozak
posredstvom ljubičastih svetlosnih snopova. Primljene informacije spasile su
život Dikovom sinu Kristoferu koji je blagovremeno otišao
kod doktora. Dik je promenio život,
poboljšao zdravlje i prvi put počeo zarađivati novac od svojih izdavača, mada
su poneke epizode iz tog perioda problematične; takvo je pismo koje je Dik poslao u FBI i u kome optužuje određene ljude da su agenti stranih sila
odnosno da je Stanislav Lem ime iza
koga se krije komitet koji, za potrebe Komunističke
partije, kontroliše javno mnjenje. Dikov
doživljaj sveta se usložnio dodavanjem novog nivoa „stvarnosti“ u realnom
življenju i literaturi što je posebno vidljivo u impulsivno pisanoj „Egzegezi“ čiji delovi su našli mesto u
romanu „VALIS“, prvom tomu istoimene
trilogije iz 1981.g; drugi deo je “Božanska invazija” (1981) dok je “Sova na dnevnom svetlu“,
završni segment, ostala u
skicama pa su izdavači “VALIS trilogiji”
pridodali roman “Seoba duše Timoti Arčera” objavljen
posle Dikove smrti (1982).
Priča “VALISA” (naše izdanje „Kontrast“,
2018. u odličnom prevodu Mladena
Jakovljevića) izuzetno
je složena i u njoj Dik iznosi
mnoštvo autobiografskih iskustava. Sam Dik
je, kao Filip, Fil, junak romana a uz
njega su skeptik Kevin (literarna
verzija Dikovog prijatelja pisca K. V. Džetera) i katolički orijentisani Dejvid (pisac Tim Pauers). Ovoj družini pripada i Konjoljub Debeli koji, posle razvoda, samoubistva jedne
prijateljice i teške bolesti druge, odnosno posle sopstvenog neuspelog
samoubistva, biva pogođen zrakom ružičaste svetlosti koja ga menja. Kako se
roman razvija postaje jasno da je Konjoljub
Debeli jedna Filipova ličnost
odvojena od njega traumatičnim iskustvima i mističkom obznanom Boga. Konjoljub pokušava da svoje ideje o božanskom definiše u
dnevniku-egzegezi i u intenzivnim dijalozima sa prijateljima koji ga isprva smatraju
potpunim ludakom. Međutim, kada grupa odgleda bizarni film “VALIS”, u njemu otkriva mnoštvo simbola koji potvrđuju Konjoljubove ideje. Susret sa tvorcima
filma i sa njihovim detetom, dvogodišnjom Sofijom,
za koju svi veruju da je Spasitelj (i
koja Konjoljuba vraća u okrilje Filipove svesti), u potpunosti ih
uverava u postojanje božanskog elementa (koji dolazi iz svemira). Kad Sofija bude ubijena u stvarnost opet
ulazi Konjoljub i kreće na put oko
sveta, u potragu za Spasiteljem.
Roman živo opisuje atmosferu
1960-tih, hipi pokret, masovnu
upotrebu droga i popularne potrage za smislom postojanja. Na vreme bujanja “kontrakulture” nadovezuje se vladavina
zlog tiranina koja se okončava 1974.g. (kada je Ričard Nikson podneo ostavku) i obznanom Boga Konjoljubu/Filipu. Konjoljub pokušava da otkrije paralelnu
istoriju sveta (od prastare rase trookih bića koja tajno živi kraj ljudi, “plazmata”
koji je Sveti duh i zaustavljenog,
“lažnog” vremena preko tajnih društava i spasitelja do VALISA, koji je prastari satelit, veštačka inteligencija i
konstrukt, i Univerzuma koji je informacija)
odnosno da pronađe novog (petog) Spasitelj.
Iskustvo u formi otkrovenja - teofanije izvor je sticanja znanja čime se nauka
degradira u aktivnost drugog reda. Ovakvi stavovi, koji mešaju tekovine svih
ljudskih civilizacija iz celokupne dosadašnje istorije a potom se povezuju sa
hipotetičkim vanzemaljskim uplivom u razvoj ljudske rase odgovaraju “Nju ejdž” ideologiji koja nastaje
1970-ih kao difuzan, populistički pokušaj otkrivanja “krucijalnih istina
postojanja”.
“VALIS” je moguće čitati kao čisto literarnu
tvorevinu koja dosledno prati/opisuje ideje svojih junaka ali i kao svojevrsni
ezoterijski priručnik-vodič u tajna znanja i hipoteze utemeljene na njihovom
otkriću i tumačenju. Dik koristi “Nju
ejdž” modele sveta na isti način na koji koristi i ikonografiju naučne fantastike da bi, uz sveža i
inovativna literarna rešenja, stvorio originalno i intelektualno uzbudljivo delo.
“VALIS” nadrasta kako granice
(pseudo)ezoterije i misticizma tako i granice naučne fantastike a njihovo uspešno inkorporiranje u višesmisleno
delo ukazuje na moguće intrigantne puteve razvoja kako žanra tako i literature
glavnog toka.
(“Dnevnik”,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар