Gaston odnosno Gaša Šeprtlja Andre Frankena (1924-1997)
spada u junake koji već više od pet decenija vesele čitaoce raznih strip izdanja (i nekoliko albuma) na
ovim prostorima – prvi put se pojavio 1965.g. u legendarnoj “Panorami”. Sam Gaša je kao glavni junak stripa
premijerno “došao na posao” 28. februara 1957. godine na stranicama “Le journal de Spirou” a do tada je
“statirao” u epizodama Frankenovog serijala “Spiru i Fantazio” (kod nas “Spira i Ćira”) – zapažana je njegova
rola u priči “Povratak u mezozoik” u
kojoj kroz gust saobraćaj vozi bicikli i nonšalantno čita novine a par slika
kasnije nosi deformisani bicikl. U sledećoj epizodi ovog serijala Gašu zamalo da autom pregaze Spiru i Fantazio. Uprkos ovako nespretnom
pojavljivanju Gaša je, i pošto se
osamostalio, nastavio da se druži sa dvojicom reportera i njihovim ljubimcem Marsupilamijem. S druge strane, ovi
junaci će se povremeno pojavljivati (na plakatima ili kao lutke) u “Gaši Šeprtlji” tek da na sebe podsete
čitaoce ali i da Franken malo
podgreje svoju nostalgiju prema starim junacima.
Gaša je započeo - i
nastavio kroz ceo svoj vek - kao geg strip
na jednoj tabli što je idealna humoristička forma koja istovremeno lako popunjava
prazne stranice u nekom broju strip
magazina (ili dnevnih novina). Početna postavka-pozornica stripa je brzo definisana: Gaša
je momak zaposlen kao administrator u redakciji strip magazina koji se zove “Spiru”
(u ovdašnjem prevodu “Stripoteka”).
On se mnogo ne meša u svoj posao što rezultira gomilama nesređene pošte; svoju prirodnu
lenjost pokušava da kompenzira pronalazačkim poduhvatima koji uglavnom neslavno
završavaju. Kolege iz redakcije ga trpe sa manje ili više gunđanja ali ponekad
i njima prekipi pa mu žestoko odgovore – osim koketne gospođice Zorice koju Gaša
oduševljava pa ga ona stalno brani. Gaša
stoga u trenucima iskrenosti zaključuje da mu se na poslu raduje samo mali miš
koga čuva u arhivi! U redakciju povremeno dolazi gospodina Gužvić sa namerom da potpiše ugovor sa magazinom ali to mu nikad ne
uspe jer Gaša redovno upropasti taj
trenutak. Izvan redakcije Gaša sreće
drugara Žiću ali i nesretnog i
nespretnog policajca Milkana (kršten
je i kao Trotoarko) koji najčešće
izvuče deblji kraj iz susreta sa Gašom
ili njegovim prastarim automobilom Fijatom
509. Kao što obožava svoj auto Gaša
obožava i svoje ljubimce, neobuzdanog mačak i namćorastog galeba (obe “zveri”
su stalno gladne) koji terorišu svakoga u redakciji te ribicu Šaranka; generalno Gaša je obožavalac prirode i živog sveta – tu se računaju i puzavica
(od tetke Hortenzije) odnosno kaktus
koje čuva na poslu - i bori se za njihova prava pa je zato, recimo, izmislio
pušku koja uplašenim zečevima dobacuje šargarepe. Pored svih ovih aktivnosti on
obožava muziku posebnu onu koju izvodi na svom bizarnom instrumentu - Gašofonu, nekoj vrsti mutirane harfe
čije sviranje nimalo nije bezopasno jer ne samo što razvija stakla i uništava
ljudima živce već može da ugrozi let vojnih aviona Miraž.
Gaša je u mnogo čemu
oličenje običnog, prosečnog čoveka - u kome će se svaki čitalac lako prepoznati
- koji ni po čemu nije izuzetan jer nije ni preterano bistar, nije ni preterano
uredan (svakako nije začešljan a patike su mu iskrzane), večito je neispavan i
spreman da to nadoknadi (pa mačak koji se očeše o njegove noge može da ga obori
iz dremke “s nogu”), ne voli previše da radi, sklon je da “hvata krivine”, ne poštuje previše šefove i umišljene biznismene i
bogataše. I pored stalnog nedostatka energije za posao on ima “napada”
entuzijazma kada sprema palačinke ili druga (improvizovana) jela što se završi
ili požarom ili trovanjem kolega. Gaša
takođe ima žestoku potrebu da izmisli sisteme koji će olakšati rad u redakciji
(iako on rad izbegava) ili svim ljudima na svetu (a njemu doneti slavu i
novac); naravno, i ovi pokušaji neslavno završavaju ali to njega ne može da pokoleba
u dobroj nameri. Gaša svakako zaslužuje
ime “šeprtlja” ali ga to ne
diskvalifikuje u svesti čitaoca koji mora sebi da prizna da ni sam nije mnogo
bolji, bilo zato što nije preterano sposoban ili zato što sticaj svakojakih
okolnosti uništava sve njegove dobre ideje i planove.
Svaka Gašina
dogodovština počinje i završava se na istoj tabli što je svakako tražilo od Frankena, osim izuzetnog crtačkog
majstorstva, posebnu disciplinu i način razmišljanja koje je, očigledno, razvio
do savršenstva.
Znatiželjni čitaoci imaju priliku da u
izdanju “Darkwooda” i “Belog puta” (koji je prva tri albuma
objavio samostalno dok su tomovi 4, 5 i 6 zajednički poduhvat) konačno i na
ovim prostorima vide/pročitaju sve table ovog stripa; za razliku od ranijih haotičnih objavljivanja ovog puta su
table poređane hronološki, odštampane kvalitetno i u punom koloru te uvezane u
tvrde korice. Čitav serijal u šest tomova može se smatrati nezaobilaznom
literaturom za sve ljubitelje stripa ali i svekolike umetnosti jer je “Gaša Šeprtlja”, podsetimo, u izboru
čitalaca lista “Mond” svrstan na spisak
100 najboljih knjiga XX veka. Sasvim zasluženo.
(“Dnevnik”, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар