Novi roman Srđana
V. Tešina (1971) zapaženog prozaiste srednje generacije u mnogome je
nastavak odnosno razvoj njegovih ranije započetih literarnih traganja u
domenima forme i nalaženja novog/drugačijeg rakursa iz koga se kreira i
sagledava literarna stvarnost. I Tešinovo
dugogodišnje bavljenjem kratkom pričom nastavljeno je u novom romanu kroz
kratka poglavlja (od jednog pasusa do par stranica). Ova (samonametnuta)
ograničenja, naravno, uslovljavaju specifičan „pripovedački dah“ odnosno
uzdržanost i „bežanje od raspisanosti“. Sledeće ograničenje sledi u samom
pripovedačkom govoru koji se prevashodno „praktikuje“ u raznim oblicima monologa/dijaloga
i kvazi monologa/dijaloga - svaki govornik, pored sopstvenih promišljanja, ima
svoj monolog-poglavlje (vezan za prethodno poglavlje) u svojevrsnom odloženom
razgovoru - mada, ima i „pravih“ dijaloga datih u formi izmene pozorišnih
replika. „Objektivna realnost“ se pojavljuje u vidu novinskih članaka dok je
„tekuća“ fizička realnost (pokreti, radnje) inkorporirana u govor/replike.
Opredeljenje za ovakav pripovedni glas u funkciji je zapleta i njegovog
sugestivnog predstavljanja iz pozicije nepouzdanog junaka/subjekta. Naime,
osnovna priča nominalno prati 14 dana (sveukupno 193 poglavlja) u lečenju momka
koji je povređen u terorističkom napadu (za kojim će uslediti još nekoliko) molotovljevim
koktelom na objekat za prodaju brze hrane (hamburgernicu); osim izlečivih opekotina
mladić je pretrpeo i težu povredu: u potpunosti izgubio sećanje tako da ne zna
svoje ime odnosno svoju prošlost. Pokušaj policije da otkrije njegov identitet
ne uspeva zbog bizarnog sklopa događaja. Bezimeni provodi bolničke dane okružen
doktorima za telo i dušu, medicinskim sestrama i sapatnicima (opečenim
harmonikašem, potporučnikom koji je vlasnik hamburgernice, agresivnim
primitivcem i sofisticiranim advokatom); njihova komunikacija je u rasponu od
umereno prigodne do otvoreno prostačke ali i filozoski intonirane. Psihijatrovi
napori takođe se rastežu od krajnje jednostavnih, gotovo prigodno-pogodbenih,
do sofisticiranih.
Bezimenog,
dakle, osim fizičkih tegoba muči zbunjenost sopstvenom situacijom na šta se
nadovezuje želja da otkrije (starog) sebe ali i strah od onoga što može
otkriti. Njegov odnos prema ostalim bolesnicima je uzdržan mada nije
neprijateljski - osim prema „seljoberu“
koji ga kinji svojim stalnim upadicama. Izlaz iz realnog okruženja koje ga
opterećuje i ne nudi razrešenje odnosno iz sopstvenih nedoumica je tablet koji
mu je pripadao (sudeći po video snimku napada na lokal). Mladić neće u memoriji
aparata („gedžeta“) naći podatke o sebi ali će otkriti da se, pod imenom Nepoznati Niko, dopisivao sa devojkom
koja se predstavlja kao Nepoznata Niko.
On je njoj slao erotske priče a ona uzvraćala erotskim fotografijama (za koje mladić
veruje da su njene). Bezimeni najpre prihvata ovu igru u kojoj se - kako je to
u virtuelnoj realnosti - svi kriju u bezbednoj anonimnosti (kao samoodabranom obliku
bezimenosti – poricanja sopstvene ličnosti) koja, u svojoj prividnosti, lako izjednačava
izrečene istine i laži. Mladićev vapaj da sazna nešto od sebi Nepoznata Niko tumači kao kršenje
dogovora i prekida kontakt. Neljudskost ovog odnosa bezmalo je istovetna sa
incidentom u kome bolesnik, odbegao sa psihijatrijskog odeljenja, upada u sobu
odeljenja za opekotine i kao svog taoca drži medicinsku sestru; dogovor s njim
nije moguć jer on ne priznaje racionalne argumente pošto je - umobolan.
Neizvesnost
u kojoj živi bezimeni kulminiraće u seansi hipnoterapije tokom koje je on,
posle povezivanja do tada haotičnih fragmenata, na pragu otkrivanja sopstvenog
identiteta. Ali do toga ipak ne dolazi jer bezimeni neočekivano beži iz bolnice.
Na licu mesta svog prošlog života - u svojoj kući - on spoznaje nove delove
stvarne prošlosti, sudara se sa sopstvenim traumama odrastanja ali i sa
iluzijama/umišljajima jer mu devojka koja je Nepoznata Niko otkriva kako je zloupotrebila njegovu naivnost i
poverenje. Nabujala teskoba nalazi odušak u poznatom obrascu, u oponašanju
događaja koji je bio okidač promene; mladić molotovljevim koktelima napada
makrobiotički dućan (jer su hamburgernice napali militantni Vegan ratnici)! Uzvik „gori, gori, gori“ (koji se odnosi i na
mladića) postaje uzvik lične osvete svetu ali i samom sebi. Posle njega
otkrivanje sopstvenog imena je bespredmetno jer je taj mladić postao neko sasvim
drugi.
Tešinov roman funkcioniše na mikro nivou
ličnosti i makro nivou ustrojstva modernog društva što uključuje i rascep na
„stvarnu“ i „virtuelnu“ realnost koje se pokoravaju sopstvenim zakonitostima. Laži,
obmane i agresivnost kao deo znane, prastare stvarnosti nastavljene su i nadograđene novom,
tehnološkom realnošću. Antička mudrost da je „čovek čoveku vuk“ funkcioniše i u virtuelnim svetovima a mogućnost
da se interaktivno komunicira bez stvarnog fizičkog kontakta daruje joj nepodnošljivu
lakoću ostvarenja svakovrsnih namera bez previše rizika i straha za sopstvenu
bezbednost. Ipak, u svim realnostima, usred gustog spleta svakojakih želja i
ambicija (bez)brojnih jedinki, i dalje postoji potreba za samospoznajom i samoodređenjem
prema ljudima i situacijama (ako je već prostor relativizovan). No, u svom tom
zamešateljstvu lako je izgubiti sebe i svoju ličnost. A izgubljeno nimalo nije
lako povratiti uz vrlo veliku verovatnoću da se u tome ne uspe ili da se od te
rabote odustane. Roman „Gori gori gori“
upravo ispisuje i otkriva nizove prizora te neizvesne a životno važne borbe za
sopstvenim identitetom.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар