Hal Foster
(punim imenom i prezimenom Harold Rudolf
Foster, 1892-1982) ugradio je bezmalo ceo svoj život u strip serijal „Princ
Valijant“ koji je postao i ostao nesporno remek-delo 9. umetnosti i kulture XX veka. Duže od četiri decenije, od 13.
februara 1937. do 1979. godine Foster
je pisao i crtao sagu o mladom princu sa Severa,
iz Tule, koji će postati vojnik Kralja Artura da bi potom, kao jedan od najpouzdanijih
vitezova Okruglog stola obišao
bezmalo čitav znani svet tog doba - a reč je o petom veku naše ere. Valijant će sam i sa svojim družinama
jahati i ratovati diljem Evrope te
stići i do Amerike i Afrike. Avanture viteza koji nosi „raspevani mač“, oženjen je princezom Aletom sa Maglovitih ostrva, ponosni
otac dve bliznakinje i tri sina i polako ali sigurno stari i sedi, traju i
danas; strip je od Fostera preuzeo Džon Marfi (scenarija je pisao njegov
sin), pa Gari Gani, crtež, i Mark Šulc, priča, do današnjeg tima koji
stvara nove pustolovine - crtež Tomas
Jejts, Mark Šulc priča. „Princ Valijant“ i dalje izlazi u
nedeljnim, kolor tablama i premijerno ga objavljuje preko 300 američkih dnevnih
novina.
„Princ Valijant“ je od svojih početaka
bio vanstandardna istorijsko-avanturistička priča: Foster je detaljno proučio epohu u kojoj se priča dešava, od
velikih događaja do svakodnevice, od načina ratovanja do odevanja i ishrane a
potom je sve to pretočio u izuzetan, klasični realistički crtež koji ostaje
„netaknut“ standardnim strip balonima
jer se tekst najčešće upisuje ispod slike ili u njenim uglovima. Tako je primat
slike očuvan a rečenice „teku“ u kontinuitetu baš kao prava priča. Mada se
zanatska strip tehnika u međuvremenu razvila
u pravcima dinamizovanja priče i njenog vizuelnog dela i danas, posle 65 godina
od objavljivanja tabli koje sadrži osmi tom „Princa
Valijanta“ (izdanje „Čarobna knjiga“,
2016.g.), magija ovog stripa je
očuvana i „radi“ kao i u vreme prvog objavljivanja; deo zasluga za to ima i
istorijska tema serijala koja po prirodi stvari „traži“ klasičnu (odmerenu i
pomalo statičnu) priču i sliku. Jednako važan je i Fosterov manir prisutan u čitavoj sagi, njegovo insistiranje ne
samo na junačkim delima, pohodima, bitkama, dvorovima i njihovoj pompi već i
sasvim običnim, trivijalnim stvarima. Otuda sem vitezova i njihovih
neprijatelja stripom se kreću sasvim obični ljudi, seljaci, njihove žene i
deca, prosjaci, zanatlije, mornari, pijačni prodavci... Priče i slike detaljno
prate i dočaravaju svakodnevni život, običaje i navike, odeću i obuću, alatke
koje se koriste, kuće u kojima se stanuje. Tek će poslednjih decenija XX veku u
istoriografskim naukama posebna pažnja biti posvećena upravo tim nebitnim „sitnicama
koje život znače“, stvarima koje, u suštini, „zauzimaju“ većinu vremena jedne
epohe. Foster je, čini se, bio po tom
pitanju znatno ispred svog vremena i to stvarajući u formi koja u tim godinama
još uvek nije priznavana za umetnost. Moglo bi se čak ustvrditi da je „Princ Valijant“ jedan od
najubedljivijih uvida u rani Srednji vek
na tlu Evrope. Osim ovog serijala, Fosterov album „Srednjevekovni zamak“ (stvaran u vreme II svetskog rata a u obliku albuma objavljen 1957.g.) smatra se pravom
naučnom studijom ondašnjeg vremena, običaja i shvatanja.
Sve
pomenute karakteristike Fosterovog
rada vidljive su i u osmom tomu sage o princu Valu koji će proći kroz Evropu
koja, zbog svuda vidne propasti Rimskog
carstva, tone u bedu i bezakonje, da bi od pape Grgura izmolio veroučitelje za rodnu Tulu a potom se kopnom i morima vratiti kući da otkrije da je
postao otac bliznakinja, na neizmernu žalost zapostavljenog mu prvorođenog sina
Arna. Uz žestoke bitke i opsade
zamkova nižu se prizori bezbrižnog putovanja predelima izuzetne lepote,
ljubavne priče mešaju se sa državnim poslovima i sitnim vragolijama, ne
nedostaje ni sasvim bezazlenih avantura kad se neko izgubi u šumi, uz slavlje
pobednika stoje nimalo lepi prizori jer „preostade
i na stotine udovica i siročadi koji ne doživeše da vide srećan kraj i ne
nađoše u boju nimalo lepote!“ Znatiželjni i pažljivi čitalac će otkriti
galerije portreta različitih fizionomija i karaktera, šarolike nošnje,
različite modele oklopa, mačeva, sedala i mamuza odnosno zaprežnih kola i brodova
a prisustvovaće i nekim izuzetnim dešavanjima kakvo je postupak za umnožavanje
rukopisa koji je daleka preteča Gutenbergovog
epohalnog pronalaska. Otuda je poželjno višekratno prelistavanje albuma „Princa Valijanta“ jer će svako otkriti
još neki detalj koji upotpunjuje sliku tog vremena i uvećava poštovanje prema Fosterovom izuzetnom ostvarenju.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар