Đorđe Pisarev
(1957), zapaženi pisac srednje generacije, svojim novim romanom čini sledeći
odvažni korak u pravcu sopstvenog definisanja mesta literature u totalitetu
sveta. Kao jedan od retkih autora koji su ostali dosledni postmodernističkom doživljaju stvaranja i uloge umetnosti/književnosti u svakodnevici, Pisarev se konstantno razlikovao i
razlikuje od literarne matice (i matrice) kojom se kreće većina ovdašnjih savremenih
pisaca. Njegovo stalno traganje za novim vizurama i rakursima odnosno distanca
prema tradicionalno realističkom literarnom
ključu podrazumevali su „upotrebu“ fantastike,
eskapizma, korišćenje žanrovskih
ikonografija, karikiranje odnosno mimikrijsko, manirističko oponašanje
stvarnosnog. Stepen približavanja ili otklona od realnog varira od knjige do
knjige a iza svih njih stoji napor stvaranja literature koja prevazilazi
„oponašanje“ stvarnosti „obogaćeno“ prigodnom poukom. Ovog puta, u romanu
simboličnog naslova „I noć se uvukla u
njegovo srce“, već na prvim stranicama nedvosmisleno se otkrivaju dve
paralelne i fizički susedne realnosti: savremeni Novi Sad u kome živi novinar Grab
i Park dobre nade, alternativna
stvarnost ili fiksacija u koju će Grab
lako ušetati i u kojoj su prostor i vreme potpuno drugačiji ali jednako
uverljivi. Primamljivost tog drugog sveta očarava ali i muči Graba suočenog sa mizernom trivijalnošću
sopstvene „realne“ egzistencije koja podrazumeva otaljavanje nezanimljivog
posla „serviranja“ nebitnih i isfabrikovanih vesti (neretko ukradenih od drugih
kuća); ni njegove psihijatrijske seanse ne uspevaju da ga iz životne
apatičnosti „vrate na pravi put“. Kako osnovna priča odmiče spoj, preplitanje i
konfrontacija „običnog“ i „parkovskog“ sveta, u kome je sve „zanimljivo, zavodljivo i neočekivano“,
očigledni su pa njihovo razlikovanje postaje otežano sve dok ne postane nemoguće jer dva sveta, čini se, neraskidivo
srastaju pa se redakcijski trenuci nastavljaju u putovanja brodom „PraBigl“ do egzotičnog Galapagosa sa koga će se
putnik/novinar/prirodnjak vratiti u napušteni grad koji je, možda, (jednom) bio
njegov ali je od njegovog odlaska do povratka prošlo previše vremena.
Nakon
uvodne priče „Ljubav u Parku dobre nade“
koja postavlja kostur situacije/zameštateljstva slede segmentni koji će ovu
postavku razvijati ali na drugačije načine, fragmentarno i zadesno/nelinearno
u, naizgled, drugim formama/žanrovima. Prvim segmentom/prilogom „Park: Hronike“ razvija se mitologija Parka: u kratkim zapisima objašnjavaju
se (ili mistifikuju) njegovi delovi, istorija, varljivi Zakoni/principi po
kojima (ne) funkcionišu. Krajnji utisak je da Park jeste/može biti svet/stvarnost za sebe. Celinu naslovljenu kao
„Parkovska književnost“ čini „Izveštaj o svetu vrata, ogledala i imena“
i u njemu se, kroz opise/prikaze pojedinih proznih dela, raspravlja o značaju i
dometima književnosti i njenom odnosu
prema stvarnosti koji je odražen u stavu „Nova
svest parkovskih prozaista podrazumeva shvatanje o nesvrsishodnosti mimetičke
književnosti.“ U tekućoj nam stvarnosti (koja očito ipak nije tako daleka
od „parkovske“) ovaj stav bi se lako prepoznao kao postmodernistički sa složenim dilemama koje otvara, počev od one u
kom smeru se nemimetička proza
može/treba kretati?
Sledeća
celina „Put devojčice sa šibicama“
unekoliko je antiteza „Izveštaja...“
jer nju čini poezija (nekoliko pesama postoji već i u delu „Ljubav...“) koja dokazuje da može biti jednako faktografski
uzbudljiva i ubedljiva ali i nadahnuto lepšava i asocijativna. Završni segment „Park: Rečnik“ koncipiran je kao
pojmovno/fenomenološki abecedni pregled odrednica sa tekstovima o svakodnevnim
stvarima i pojavama (cveće, darovi, lokomotiva, suze...) pomešanim sa
analizama/definicijama apstraktnih/filozofskih termina (alternativna, drugačija
stvarnost, univerzum, život...). U njima se, pak, otvaraju dveri drugačijih
značenja i postavljanja u šire kontekste što, pre ili kasnije, svaki od pojmova
dovodi u vezu sa sveprisutnom literaturom i, napokon, sa stvarnostima, onom
(samo naizgled) „običnom“ i onom „parkovskom“. Dualitet, međutim, ne znači
konflikt već otkrivanje i ukazivanje na nepostojanje samo jednog
viđenja/tumačenja pojavnog uz otvorenu dilemu koje od njih je pretežno i
važnije. Konačnog odgovora, naravno, nema mada ima mnoštva naznaka,
asocijativnih veza i nizova.
„I noć se uvukla u njegovo srce“
predstavlja se kao roman koji odbija da bude puki pogled na svet i njegovo
oponašanje već namerava da sebe izgradi kao zaokruženu pojavu/realnost. Takvim
stavom/ambicijom iskušava se i sama romaneskna forma, njene granice odnosno ono
što jeste i nije roman. Po viđenju Đorđa
Pisareva roman (kao ni svet) nema granica, ni formalnih ni
sadržinsko/suštinskih. U njemu mogu ravnopravno da stoje proza i poezija, zapis, esej, prikaz, crtež. Pozicija pripovedača
nije zadata, on može biti „sveznajući“ a može da ga i ne bude jer je utopljen u
ulogu kritičara, filozofa, analitičara. Ton dela takođe nije nepromenjiv već
zavisi od sadržaja i raspoloženja/intonacije teksta, od učenog do posprdnog,
lirski intoniranog ili ciničnog. Jednako takav je i odnos prema kontinuitetu i
linearnosti pripovedanja/kazivanja. Sve ovo relativizovanje ustaljenih kanona i
šablona ima za cilj da se dosadašnji dometi romana i proze stave pod znak
pitanja, da se smanji distanca između teksta i onoga o čemu on govori, da se
ukine odnos primarnosti i njegovog oponašanja, da se, konačno, fizičko
izjednači sa mentalnim/duhovnim kao samosvojnom celinom sposobnom da, i pored
preplitanja, budu samostalna i kao takva postoji i opstaje. Literatura/proza/poezija imaju svoje
magije i misterije koje nisu manje vredne od onih u stvarnosti. Da bi se to
sagledalo i spoznalo potrebna je otvorenost prema senzacijama i drugačijim
doživljajima. Ili, kako Pisarev kaže,
„Literatura nije igra, ona je samo nešto
drugačija stvarnost. Postoje uvek stvarnosti koje paralelno teku; u jednoj ste
Tezej, u drugoj sam Minotaur, u trećoj Arijadna koja razmotava klupko.“
Život u mentalnoj (i virtuelnoj) stvarnosti nije drugorazredan u odnosu na onu
fizičku. Između njih ima mnogo veza ali niti se može niti sme jedna
nadmoćno/nadmeno stavljati iznad druge. Bez fizičke stvarnosti nema one
mentalne ali i obrnuto, bez mentalne fizička je osuđena na brzu propast. Kao
potvrdu toga autor kaže „sve se ponavlja
osim života“ (mada, ipak, ne precizira kog).
Mitologizovanje
i mistifikovanje literature,
drugačijih, nesvakidašnjih pogleda na nju i iskoraka iz njenih ustaljenih
uloga, uz vrcavu visprenost, dobrodošlu duhovitost i blagu posprdnost (prema
svemu i svima) esencije su ovog romana i čine ga izvanrednim delom oplemenjene
nove osećajnosti potpuno apartnim u savremenoj nam prozi.
(„Beogradski
književni časopis“ br. 42-43, 2016.)
0 komentara:
Постави коментар