U razgranatoj krošnji krimi žanra jedna od nosećih grana svakako je ona koja se bavi
gangsterskim poslovima kao „porodičnim biznisom“ a među ovim „preduzetnicima“ posebno su zapažene
italijanske porodice. Naravno, svako upoznat sa popularnom kulturom XX veka dosetiće se filmova
(inspirisanih romanima Marija Puza)
iz serijala „Kum“ i porodice Korleone. Na kraju tog veka (i
milenijuma) pojavio se (1993. godine u Argentini
a potom i u Italiji) strip o porodici
Ćentobuki (u bukvalnom prevodu „Storupići“) koji je sumirao dotadašnja
iskustva ovog podžanra, propustio ih kroz crnohumorne (pa i groteskne) filtere
i ponudio čitaocima (pre svega malo starijim dečacima). Scenarista ove
žanrovske igrarije je Karlos Triljo
(1943-2011), vredni, iskusni i nadahnuti pripovedač širokog dijapazona (od krimića, vesterna, politički intoniranih
do „golicavih“ priča). Njegov provereni saradnik bio je Domingo Mandrafino (1945) prepoznatljivog grafizma koji meša
realizam i karikaturu.
Trilo svoje
pripovedanje u „Porodici Špageti“
deli u epizode od po 8 strana što je idealna mera za objavljivanje u strip magazinima koji u vreme pojave serijala
još uvek imaju značajnu ulogu na strip
sceni. Ova stroga disciplina traži od scenariste da bude usredsređen i
dovitljiv kako bi uspeo da stvori celinu koja se nadovezuje na prethodne ali
je, istovremeno, i koliko-toliko zaokružena i samodovoljna (tako da čitalac
nema utisak da je pred njim tek jedan od bezbroj nastavaka i da zbog toga
odustanje od čitanja). S druge strane ova difuznost dozvoljava i neobavezne
šetnje i izlete u okruženje glavne priče što produbljuje atmosferu i daruje joj
šire horizonte. Sve navedeno Mandrafino
prati i dopunjuje „praktikujući“ sopstvenu disciplinu - zadati broj kvadrata na
tabli (najčešće tri reda po dva kvadrata na strani) - čistih linija sa malo
senčenja i bez preteranih egzibicija u rakursima i montaži tabli. Ipak, uprkos
ograničenja crtež je izuzetno korektan a na momente i vanredno upečatljiv.
Sveukupno je reč o veoma zanimljivom i zabavnom stripu o vrlo neobičnim (anti)junacima jer pravih, potpuno
pozitivnih heroja nema među članovima porodice Ćentobuki. Njih petoro stiže iz Italije
na obale SAD u prvim godinama XX veka kao siročići jer je njihova
majka Gracija tokom plovidbe umrla
rodivši najmlađeg brata Tonija (a što
mu najstariji Amerigo nikada neće
oprostiti). No, dolazak i odrastanje su prošlost (istina ne baš zaboravljena) jer
su sva deca stasala i krenula svojim putevima. Amerigo je šef kriminalne bande (likom podseća na Don Korleonea), ubica i silovatelj,
(pre)veliki poštovalac sećanja na majku, bahat, punačak, prosedih zulufa, žedan
ženske ljubavi po sopstvenim uslovima, mrzitelj Jevreja i anarhista,
željan da ga braća i sestre poštuju ali i da ga se plaše, ponekad voljan da
pomogne kako zna i ume (na primer da ne baš nežno „ubedi“ vernike da se vrate u
crkvu njegovog brata). Frančesko je
sveštenik koji ne uspeva uvek da kontroliše svoj žestoki karakter pa, s vremena
na vreme, Ameriga raspećem bije po
glavi, sklon je i drugim neortodoksnim metodama vaspitavanja vernika, pokušava
da održi porodicu na okupu (ne uvek spretno, posebno ne kad „nabedi“ da je Karmela kurva pa je muž krvnički
prebije). Najmlađi, Toni, je
policajac, sklon opraštanju i iznalaženju kompromisa. Katerina je zvezda nemih filmova, poznata i popularna kao strastvena
„Džipsi Bun“, bogata je ali i rob
studijskog star sistema, na meti svakojakih ucenjivača i lovaca na trofeje. Karmela je „obična“ žena koja jedva
spaja kraj s krajem sa dvoje male dece i mužom grubijanom (koga će u
samoodbrani ubiti); no, preko noći ona postaje savršeni plaćeni ubica koju
angažuje njen ljubavnik-mafijaški bos.
Što priča duže
traje (prva knjiga serijala ima 296 stranica) to se više tajni otkriva jer niko
nije u potpunosti onakav kakvim se prikazuje, svako krije svoju (mračnu) tajnu
iz mlađih dana (laži, prevare, incest); u konačnom svođenju računa osnovno pitanje
u priči nije „ko je dobar“ već „ko je manje loš“. Zbog toga su i rešenja
problematičnih situacija prigodna i izmiču procenama iz pozicija idealnih i
idealizovanih principa Dobra i Zla; umesto toga poštuje se i praktikuje
čisti pragmatizam koji opravdava sva sredstva kojima se postiže trenutno
željeni cilj. Prateći principe nepostojanja trajnog vrednosnog sistema odnosno
stalnog iznalaženja/otkrivanja starih tajni i grehova Trilo je otvorio prostor za poigravanje očekivanjima (zasnovanim na
iskustvima konzumiranja žanra) i za transformisanje profila likova koje prati,
što se na kraju prve knjige produbljuje do gotovo biblijskih razmera
roditeljskog greha kada se „otkriva“ mogućnost da otac sve deca iz porodice
nije Gracijin muž Vitorio već gazda, vlasnik zemlje na
kojoj žive. Da li višestruki greh jedne generacije žigoše i sledeću, jedno je od
pitanja na koje će odgovoriti sledeći tomovi serijala (kojih će ukupno biti
četiri).
„Porodica Špageti“ umnogome
prevazilazi standarnu ponudu strip
sadržaja kako svojim stilskim kvalitetima tako i intrigantnim variranjem i subverzivnim
menjanjem žanrovskih obrazaca zbog čega zaslužuje punu i nepodeljenu pažnju
ljubitelja „priča u slikama“.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар