Vestern priče i osvajanje
zapada budućih Sjedinjenih Američkih Država
dva su lica istog novčića. Ruku pod ruku sa doseljenicima (bili oni
zemljoradnici, stočari, zanatlije ili svakovrsni pustolovi i prestupnici) išli
su izveštači koji su, manje ili više spretno, opisivali događanja i, po
potrebi, “ukrašavali” ih za čitaoce širom sveta koji su rado čitali priče sa “divlje granice”. Popularnost u svim
masovnim medijima (novine, magazini, stripovi,
radio i TV emisije, filmovi) nastavila se i pošto je Divlji zapad (odavno) nestao. Tu popularnost i atraktivnost
iskoristili su i Đankarlo Berardi
(1947), scenarista, i Ivo Milaco
(1949), crtač, stvarajući 1974.g. strip junaka Kena Parkera (najpre u magazinskom pa u knjiškom formatu). Početna
priča građena je pod uticajem filma „Džeremaja
Džonson“ iz 1972.g. u kome usamljenog, pravdoljubivog trapera igra Robert Retford (pa Ken pomalo liči na njega), na šta su se nadovezala iskustva „špageti vesterna“ i američkog „antivesterna“. Serijal započinje posle Građanskog rata a na početku poslednjih
velikih ratova vojske SAD i Indijanaca. Parker je traper, naoružan dugom puškom kremenjačom
(koju je nasledio od dede) i velikim nožem; njegovi stavovi primereniji su dobu
Dejvija Kroketa, pravdoljubivosti i solidarnosti
pionira-graničara; navikao je na teškoće i odricanja dok su njegovi protivnici
skloni bahatom rasipanju, nepromišljenosti, lakim rešenjima i nekontrolisanom
pucanju. Zbog razlika u životnim svetonazorima Ken je u sukobu sa novim vremenom i ljudima koji prljaju sve kutke
nekada čiste, nevine zemlje.
Posle raznih edicija koje su ovaj
strip objavljivale na prostorima SFRJ
i njenih naslednica (od legendarnog Dnevnikovog
„Lunov magnus stripa“), agilni „Darkwood“ je započeo izdavanje
kompletnog serijala u knjigama koje sadrže po dve epizode. Peti tom, sa epizodama
“Lov na moru” i “Bela zemlja”, prati Parkerove
doživljaje nakon uspešne potere za ubicom Donaldom
Velšom. Pošto okonča prepoznatljivu vestern avanturu Ken bukvalno upada u sasvim drugi žanr - na prevaru biva
“regrutovan” na jedrenjak “Nova Engleska”
koji odlazi u lov na kitove, tačnije na njihovo salo od koga topi ulje kao, u
to vreme, izuzetno važnu sirovinu. Priča o životu posade, prijateljstvu i
sukobima, fizičkim kaznama (bičevanje), mukama plovidbe i teškog rada dopunjena
je živopisnim likom harpuniste Nanuka
(što je omaž istoimenom junaku dokumentarnog filma o životu Eskima iz 1922.g; ovaj Nanuk, pak, ima crte lice još jednog
literarno-filmskog heroja - Dersu Uzale,
lovca iz Sibira, najpoznatijeg po
filmu Akire Kurosave ali i filmu A. Babajana odnosno knjizi istraživača V. Arsenjeva); jedna od pripovednih
linija prati konfliktni odnos kapetana Čejsa
i njegove nervno rastrojene supruge Lore.
U finalu priče brod razbija ranjeni kit a preživeli (Nanuk, Ken, Čejs i Lora)
uspevaju da se domognu obale.
Epizoda
“Bela zemlja” (odnosno Aljaska) prati ovu četvorku u njihovim
naporima da prežive nemilosrdnu hladnoću, oluje i glad tragajući za hranom i
spasenjem. Nanukove veštine pokazuju
se kao vrlo korisne ali ne mogu da donesu spasenje. Slomljena ogromnim telesnim
i umnim naporima Lora potpuno ludi i
umire a njen suprug gubi razum i odaje se kanibalizmu. Samo nadljudska upornost
Nanuka i Kena gone ih dalje u belu zaslepljujuću pustoš, u susret sa
izgladnelim belim medvedom i fatalni sukob sa pomahnitalim kapetanom. Da bi
preživeli Nanuk i Ken moraju da prođu kroz ledeni pakao
sve dok ne sretnu Eskime…
Berardi
je vrlo vešto varirao vestern obrasce
da bi sa ove dve epizode hrabro iskoračio u, za serijal, nove “teritorije”,
menjajući prepoznatljiv milje i rizikujući da razočara čitaoce. No, ponuđene
priče u ovoj knjizi (i još jedna u narednoj koja se događa među Eskimima) sasvim su korektne “vežbe”
koje barataju prepoznatljive elemente primerene za ove (mornarske odnosno
ekspedicijske) teme. Odstupanje od znanog Kena
unekoliko je potcrtano i promenom standardnog crtača: “Lov na moru” je nacrtao, uglavnom vrlo solidno, Đankarlo Alesandrini; to se, na žalost,
ne može reći za Bruna Marafa čiji
crtež, na momente krajnje nevešt, više kvari nego što dopunjuje “Bele zemlje”. No, Berardijev scenario, ipak, uspeva da privuče i zadrži čitaoce i u
ovoj epizodi.
Rečju, peti tom „Kena Parkera“ i svojim iskorakom iz
dotadašnje matrice učvršćuje ugled ovog serija (znanog i kao „vestern sa dušom“) koji, iz epizode u
epizodu, usložnjavanja i produbljuje početnu postavku što ga čini nezaobilaznom
lektirom za svakog radoznalog ljubitelja „priča
u slikama“.
(“Dnevnik”,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар