U ediciji „Novi svet“ koja donosi
najznačajnija i najzanimljivija ostvarenja američkih autora kao i autora koji
su radili pod uticajem američkog stripa, „Čarobna knjiga“ je objavila,
u tvrdom povezu i punom koloru, na impozantnih bezmalo 400 stranica, grafičku
novelu „Zatamnjenje“ scenariste Eda Brubejkera (1966) i crtača
Šona Filipsa (1965). Ovaj strip je izlazio u 12 mesečnih svezaka
u periodu od 2014. do 2016. godine a u ovoj knjizi je reprodukovan kompletno uz
dodatne ilustracije i odabrane
članke-eseje koji se bave Holivudom pre i posle II svetskog rata,
potvrđujući i dopunjujući tako osnovne linije stripa. Priča se, naime,
dešava 1948. godine u Holivudu i prati nekolicinu likova manje ili više
upletenih u smrt mlade filmske zvezde u usponu. Glavni junak mladi scenarista Čarli
Pariš, koji vuče traume iz rata i ima niz tekućih problema (od preterivanja
u piću, nedostatka inspiracije ali i strpljenja do muško-ženskih muka), uprkos
mutnom sećanju na žurku, siguran je da Valerija Somers nije izvršila
samoubistvo, kako glasi zvanično saopštenje njenog studija jer, navodno, nije mogla da podnese pritisak
očekivanja i slave, već da je silovana i ubijena. Progonjen sumnjama pojačanim
činjenicom da mu je Vanesa bila draga, ali svestan da nema nikakve
dokaze i da sumnja u ljude od kojih mu zavisi posao, Čarli je neodlučan šta da
preduzme. Njegov tajni kompanjom, alkoholičar Gil Mejson, scenarista na „crnoj
listi“ kao simpatizer komunizma, reaguje mnogo, mnogo žustrije i
neopreznije. U međuvremenu, filmski cirkus se nastavlja: studio ne želi da
izgubi uloženi novac pa nalazi zamenu za nestalu zvezdu i nastavlja započeto
snimanje uz prepravke scenarija koje se rade na licu mesta. Šef obezbeđenja
studija, agresivni i cinični Fil Brodski sa svojim siledžijama brine se da
više ne bude skandala pa podmićuje novinare, skriva „prljavi veš“ ostarelih
šefova studija (o žurkama i orgijama sa maloletnim glumicama), odnosno pritiska
aktuelne neposlušne glumce; istovremeno Fil vodi svoju istragu o onima
koji znaju previše o smrti mlade glumice. U stalnoj igri mačke i miša između moćnog
studija i usamljenog, gnevnog scenariste pobednik se zna bez obzira koliko se
pojedinci trudili da otkriju istinu.
Brubejker
koji je slavu stekao scenarijima za krimi stripove i stripove o
superherojima ovog puta se odvažio da ispriča vrlo složenu priču o zločinu,
bahatoj moći i neodoljivom sjaju filmskog sveta. U širokoj panorami industrije
koja masama servira senzacije i snove, što filmadžijama donosi bogatstvo i
osećaj da ne podležu nikakvim zakonima koji važe za „običan svet“,
predstavljeni su svakovrsni karakteri, od ambicioznih starleta i glumica-početnica, pohlepnih i
prevejanih filmskih agenata, svakojakog studijskog osoblja i nemilosrdnih
„bezbednjaka“ do osvedočenih zvezda kakva je Klark Gejbl opčinjenim
sopstvenom slavom, sjajnih scenarista kakav je pisac „tvrdo kuvanih“ krimića
Dešijel Hamet i, na vrhu piramide, vlasnika studija izgubljenih u kalkulacijama
troškova i zarada i uronjenih u sve vrste sladostrašća i perverzija. Svesna
moći filmske magije, država preduzima mere da spreči infiltraciju komunističkih
ideja pa agenti FBI tragaju za simpatizerima „crvenih“ i pretnjama i
ucenama pokušavaju da izvuku priznanja ili dojave o potencijalno opasnim
filmadžijama. Atmosfera u kojoj svako može da potkaže bilo koga, u kojoj
postoje „crne liste“ nepoželjnih i u kojoj su svi, osim najslavnijih i
najbogatijih, sumnjivi, pritiska čitavu industriju i mnoge tera u paranoju,
alkoholizam ili ludilo. Brubejker uspeva da dočara šizofreniju opšteg
nepoverenja i nesigurnosti koja se pokušava prekriti ludim žurkama i
preterivanju u svim gresima; zbog toga je pojava novog, svežeg i nevinog lica
atrakcija i svako se želi da se očeše o tu čistotu dok to lice ne postane isto
kao i oni, frustrirano, histerično, samozadovoljno i zlurado. Sjajni filmski
biznis otkriva svoju ni malo prijatnu, mračnu stranu koju pažljivo krije pred
mnoštvom fanova i potrošača njihovih celuloidnih opsena.
Kompleksna
priča zahtevala je od crtača ne samo istorijsko-faktografsku tačnost do
najmanjeg detalja već, primarno, sposobnost da se prate mnogobrojne psihološke
nijanse u ponašanju i mimici junaka odnosno sposobnost da se dočara dinamika
kako u akcionim sekvencama tako i u napetim dijalozima. Filips se
uspešno koristio svim iskustvima i trikovima „pokretnih slika“ kako bi
ispunio zadatke koje mu zahtevni scenario postavlja odnosno kako bi nadogradio
tekst i dodao mu ono što se izričito ne kaže.
U
konačnom svođenju utisaka „Zatamnjenje“ Brubejkera i Filipsa se otkriva
kao valjana i intrigantna grafička novela o naličju Holivudske filmske
industrije u mračnom dobu represije i „progona
veštica“ i po svojim ambicijama i dometima uveliko premašuje većinu
proizvoda takozvanog korporacijskog stripa koji caruje u SAD.
(„Dnevnik“,
2022.)
0 komentara:
Постави коментар