Agilna
“Čarobna knjiga”, u ediciji “Stari kontinent”, objavila je prvi
tom serijala “Sedam života Kopca” scenariste Patrika Kotjasa i
crtača Andrea Žuijara (obojica rođeni 1948). Ovaj strip u sedam
epizoda, nastajao tokom 1980-tih, biće predstavljen u dve knjige (prva sadrži
početne četiri epizode), tvrdoukoričene i u punom koloru. „Sedam života
Kopca“ reprezentativan je strip u najboljoj tradiciji Francusko-belgijske
strip produkcije koja se smatra za vrhunac kvalitetnog stripa u Evropi
u drugoj polovini XX veka. Pod njenim okriljem nastala su bezbrojna uspešna
dela 9. umetnosti, od “Asteriksa”, “Taličnog Toma” i “Krcka”
do “Riđobradog”, “Bluberija”, “Inkala”… Temelj celog zamešateljstva je
politička odluka posleratne francuske vlasti da potpomaže domaće stvaralaštvo
na svim poljima kako publika ne bi bila “okupirana” američkom jeftinom zabavom;
zahvaljući potpori države (od umanjenja poreza do direktnih subvencija) ne samo
da je očuvan francuski kulturni identitet već su mnoge umetničke forme doživele
neslućeni uzlet; na polju stripa to se ogledalo u brojnim magazinima na
čijim su stranicama svoje radove objavljivali stari i novostasali stvaraoci iz Francuske
i okolnih zemalja. Plodovi ovog poteza i danas su vidljivi po broju i kvalitetu
stripova objavljenih u Francuskoj odnosno u brojnoj publici te u
etabliranosti stripa kao umetničke forme kojom se bave i akademske
institucije.
„Sedam života Kopca“ je
istorijski strip smešten u prve decenije XVII veka u Francusku
koja je rastrzana unutrašnjim verskim netrpeljivostima i sukobima odnosno
pritisnuta pretnjama okolnih katoličkih država. Kralj Anri IV uživa u
raspusnom životu dok je u neprestanim razmiricama i sukobu sa suprugom Marijom
Mediči; njegov naslednik je razmažen i kapriciozan dečak koji bi da što
brže odraste. Istog dana kada se rodio kraljevski naslednik rođena je i Arijana
de Troi, ćerka barona Ivona de Troila iz Overnije; za njen nevini
život njena majka je žrtvovala svoj a nad njenim smrznutim telom posvađala su
se dva brata jer je baron Ivon optužio brata da je zaveo svoju snahu.
Optuženi brat odlazi od kuće. Osam godina kasnije Arijana prisustvuje
sukobu tajanstvenog crvenog viteza, koji zagovara pravdu za osiromašene, i
bahatog grofa Tiboa. Ona, fascinirana odmetnikom, na svaki način pokušava
da ga nađe pa mu i pomaže kad je u teškoj situaciji. Istovremeno, kralj
nastavlja po starom dok se oko njega pletu kobne zavere koje podstiče kraljica…
Scenario je pisan u tradiciji
klasičnih francuskih avanturističkih romana iz XIX veka, sa mnoštvom likova,
kako istorijskih tako i izmišljenih, čiji su interesi suprotstavljeni i prete da,
nakon sitnih čarki, prerastu u otvorene sukobe koji će glavne aktere stajati
glave a državu velikih kriza. Odnosi u društvu plastično su predstavljeni –
beda seljaka je ogromna, njihovoj obespravljenosti nema kraja a zavisi od osionosti
vlastele koja zarad ostvarenja svojih namera i kaprica ne preza ni od čega (pa ni
lova psima na ljude); dvor raspusno uživa u svim bogatstvima istovremeno zabavljen
spletkarenjima kojim može eliminisati protivnike i pribaviti sebi nove
privilegije; profesionalni vojnici laki su na potezanju mača i u otimačinama od
slabih a isto tako se ponašaju i predstavnici crkve. Tajanstveni odmetnik i
osvetnik podsećanje je na principe pravednosti ali njegova dela ne mogu bitno
da utiču na sveukupno stanje u društvu. No, da bi ideal Pravde bio zadovoljen
na sceni se pojavljuje slepa starica koju prati crni jarac a na ramenu joj
stoji sova. Ona zna kako se upravlja događajima, određuje sudbine aktera ove
drame i njenim predviđanjima niko ne može da izmakne. Ovaj mističko-mitološki
nivo priče daje potrebnu patina čitavom zamešateljstvu koje se razvija
uverljivo i bez većih padova (osim u slučaju pojave inkvizitora-samuraja). Žuijarov
realistički crtež jasnih linija i tvrdih senki, potpuno oživljava epohu, od
blistavih sala dvora preko prljavih ulica gradova do bede sela; fizionimije i
mimika njegovih likova upečatljivo su izražajne i, na momente, groteskne.
Kadriranje je funkcionalno a montaža dinamična sa čestim umetanjem manjih slika
u veće.
Rečju, “Sedam života Kopca”
je valjan i ubedljiv serijal u kome će svakako uživati iskusni ljubitelji “priča
u slikama”.
(“Dnevnik”, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар