Istorija Science Fiction-a zbir
je čudesnih događanja. Od sjajnih prapočetaka u evropskoj književnosti (u
delima Belamija, Hagarta, Stivensona i Šelijeve) do
rodonačelnika žanra, Verna i Velsa, koji su i prototip dva
različita gledanja na SF, onog okrenutog tehnicističkom oduševljenju i
drugog zaokupljenog ljudskim sudbinama u novim svetovima, SF pada,
prelaskom težišta zbivanja u SAD 30-ih, u glib paraliteratura čije blato
će skidati sa sebe i danas. Šarene, jeftine "palp" sveščice
vulgarizovale su ideju svojih otaca, svele ih na zabavu po principu "pročitaj-baci-zaboravi".
Pisci SF postali su najgore intelektualne prostitutke koje se prodaju po
broju naškrabanih reči namenjenih dečurliji i nedoraslim tipovima čiji se stav
prema kulturi poklapao sa stavom jednog militantnog gospodina koji je, u srcu Evrope,
izjavljivao da kad čuje reč kultura poteže pištolj.
Godine posle Drugog svetskog rata
donele su nove urednike SF sveščica, koji su želeli da dokažu da im nije
mesto u getu pisanog otpada. Članovi SF bratstva rado su prihvatili ovu
ideju i sami željni potvrđivanja. I tako su začete "zlatne godine"
žanra. Pojavili su se i geto-kritičari koji su hvalili svoju sabraću pisce.
Njihov pronalazak je i tvrdnja da SF nije isto što i ostala književnost,
da za SF važe posebni, specijalni zakoni. Pisci kao što je Teodor
Sterdžen nisu delili ovo mišljenje pa je Sterdžen hrabro izjavio
1952. godine: "Tačno je da je preko 90% SF sasvim bezvredno ali to važi
i za 90% bilo čega drugog." Da niko u getu ovu izjavu nije shvatio
ozbiljno i da samohvalisavosti SF pisaca nije bilo kraja potvrđuje
izjava Isaka Asimova, autora koji je bio u žiži tih godina, da nije
traćio vreme na čitanje Prusta, Tolstoja i na "ostale pompezne Grke". Jedan
samozadovoljni svet bio je u zenitu snage. Zahvaljujući masovnim medijima
klima geta u kome su oni unutra podigli zidove koji su viši od spoljnih,
prenesena je na ceo zapadni svet. Ono što su autori iz 50-ih zaista
uspeli bilo je da se popnu do stepenice na kojoj je na paraliteraturu
nakalemljeno pozitivističko iskustvo realizma. Uspeh nije bio mali ali ni
toliki koliko je slavljen. Jer, ostatak književnosti (hteli to SF pisci
ili ne, a i publika sa njima) otišao je dalje ne mareći za geto.
Bitnije promene u pisanju ali i
shvatanju, razmeravanju žanra dogodile su se tek u drugoj polovini 60-ih godina
kada se, najpre u Engleskoj, podigao "novi talas",
umetnički ambiciozniji i eksperimentu skloni pokret. Naravno, novosti nisu
odmah dobile podršku ni publike a ni kolega. Ipak, stvari su se pokrenule i
nazad se nije moglo. Nove generacije SF pisaca dobile su slobodu da
biraju između tradicije i novih ideja. Izbor između nasleđa i plovidbe po
otvorenom ali vetrovitom moru i dalje traje. U međuvremenu su otkrivene SF književnosti
ponikle u zemljama tadašnjeg Istočnog bloka i specifični SF
svetovi u drugim zemljama (npr. Francuskoj). Sve to je dobra osnova za
konačni izlazak iz geta i izgradnju jedne nove, slobodne umetnosti. Da li će
do toga i doći pokazaće vreme.
Fantastika u srpskoj književnosti retka je pojava, tvrde
teoretičari koji se bave njenim proučavanjem. Primat u ovdašnjoj književnosti
imala je i ima "Mimetička literarna praksa" kaže Sava
Damjanov .Ipak, fantastika, i to ona naučna, koja nas, ovde,
interesuje, postojala je, praćeni su radovi rodonačelnika žanra a početkom
ovog veka pojavila su se i prva domaća čista SF dela: drama Dragutina
llića "Posle milion godina" 1899. god. i roman Lazara
Komarčića "Jedna ugašena zvezda" 1902. god.
Posle 1945. god. strani SF se
objavljuje srazmerno retko, kraće forme (često besramno iskasapljene) u
časopisima a romani u edicijama kratkog daha. SF dela domaćih autora se,
kad ih ima a ima ih malo, najčešće obraćaju deci i omladini (što je i čitav SF
uguralo u tu fioku). Objavljivanje SF almanaha "Andromeda"
1976. god., za kojim je usledilo obnavljanje edicije "Kentaur"
i pokretanje SF časopisa "Sirius", označili su novo
podizanje plime interesa za SF i početak organizovanja domaće žanrovske
književne scene, potaknute konkursom za domaću SF priču koji je otvorila
"Andromeda" i objavljivanjem domaćih priča u "Siriusu".
Ipak, vrlo brzo se pokazalo da je slika
koju čitaoci stiču na osnovu prevedenih dela o svetskoj SF sceni - iskrivljena.
Naime, uz retke izuzetke, prevođene su priče i romani iz zlatnog perioda SF,
odnosno dela autora koji su bili i ostali na pozitivističkim pozicijama, dok je
za to vreme novi talas već izmenio SF. Tek su pojava SF
almanaha "Monolit", odnosno edicije "Znak Sagite"
(oba u izdanju Bobana Kneževića) otvorili vrata novim tendencijama.
Polovinom 80-ih gotovo da je nestao vremenski zaostatak između domaćih izdanja
i dešavanja na američkoj SF sceni gde je u usponu bio kiber-pank pokret.
Gašenjem "Kentaura", nestankom SF časopisa i nekih
privatnih izdavača, što pada u kraj 80-ih i početak 90-ih, JU SF scena
gubi kontakte sa svetom. Jedina veza ostaje "Monolit" koji i
dalje objavljuje svetske priče i novele sa 2-3 godine zakašnjenja.
Dok domaće SF izdavaštvo stagnira
domaća SF književnost definitivno se konstituiše, po principima geta, zahvaljujući
preziru etablirane kulture. Čak ni SF knjige establiranih pisaca ne uspevaju
da skrenu pažnju na ovaj žanr. Domaće SF priče i romani štampaju se samo
u određenim časopisima i edicijama. Većina SF pisaca okupila se u
manje-više formalno organizovana društva.
1988. pojavljuje se Izbor iz
jugoslovenskog SF-a "Tamni vilajeti"
(izdanje "Znaka Sagite" Bobana Kneževića). Ovom antologijom
priča domaćih žanrovskih pisaca otvara se novi krug u životu JU SF
scene. Sledeće godine "Znak Sagite" raspisuje prvi Konkurs
za domaću SF priču. Odziv je izuzetan. Po proglašenju pobednika 1990.
raspisuje se drugi konkurs a za njim, u intervalima od godinu dana, i sledeći.
1992. i 1993. pojavili su se drugi i treći tom "Tamnog vilajeta",
sastavljeni od dela sa konkursa "Znaka Sagite". Na taj način "Znak
Sagite" odnosno Boban Knežević u potpunosti su definisali svoj
prosvetiteljski rad na razvoju JU SF književnosti.
Na osnovu prethodnih izlaganja možemo
skicirati stanje na JU SF književnoj sceni:
-
postoji jezgro
žanrovskih pisaca okupljenih oko "Znaka Sagite",
-
domaća SF
dela objavljuju se gotovo isključivo u žanrovskim publikacijama,
- postoji pristojna
količina prevedenih SF dela i usporeni dotok informacija sa svetske
scene,
-
etablirana
književnost ne pokazuje interes za SF, čak ni poslednjih godina kada je
ideja postmodernizma zauzela mesto na ovim prostorima. Iako postmodemizam
zagovara ravnopravnost žanrova tj. njihovog korišćenja u izražavanju stanja
duha čoveka/čovečanstva na kraju veka (a koje se odlikuju gomilanjem
informacija i materijalnih dobara, zasićenošću, relativizovanjem principa
društvenog življenja i raspadom jedinstvene realnosti), većina ovdašnjih
teoretičara novog pokreta i dalje ostaje u zagrljaju svojih predrasuda prema SF.
A SF je, u postmodernističkom kontekstu, izuzetno interesantan
žanr. Njegova dvostruka priroda (s jedne strane, one fantastične, stoji
njegova nemimetička, nepodržavalačka ravan a na drugoj strani je zasnovanost na
principima naučnog, uzročno-posledičnog načina mišljenja i razumevanja sveta)
sadržana u pokušaju da se realistički uverljivo ispriča nerealna (možda moguća
ali sada nerealna) priča, nosi u svojoj srži sukob dveju ljudskih osobina, principa:
racionalnosti i neracionalnosti, sukob u kome je ono prvo, barem prividno,
odnelo prevagu.
lako postmoderna
zagovara ravnopravnost žarnova, tj. njihovog korišćenja u izražavanju stanja
duha čoveka / čovečanstva na kraju veka, većina ovdašnjih teoretičara novog
pokreta i dalje ostaje u zagrljaju predrasuda prema SF-u.
Na žalost, umetnička snaga SF sputana je ostacima
ranijih faza njegovog razvoja. Pokušaj SF pisaca 50-ih da dostignu nivo
viši od paraliterarnog rezultirao je stvaranjem pozitivističkog načina/modela
pisanja i doživljavanja žanra koji je, u osnovi, mešavina "palp"
prakse modifikovane iskustvom realizma. Rezultat je Iako čitljiva priča sa ne
preterano ambicioznim bavljenjem
psihologijom junaka i njihovim odnosima. Većina SF dela i danas poštuje
ove standarde. Samo manji deo pisaca i dalje ide stazama novog talasa.
Zaostatak za velikom književnošću (koja je novim SF autorima ako ne cilj
a ono bar primer za ugled) sve je veći. Pitanje je da li SF želi i hoće
da prati taj razvoj? Da li to može? Da li se upuštati u umetničko oplemenjene SF
i istraživanja novih načina pisanja i mišljenja?
Ova pitanja postavljaju se i pred JU
SF književnost.
Borhes, genije književnosti, pisao je da veliki pisci imaju
svoje preteče. Nešto slično se dešava i sa novim književnim pokretima. U delima
pojedinih autora, koja iskaču iz ustaljenih okvira, naziru se novi načini
pisanja (i onih promišljanja koja pisanje prate).
Odstupanje od većinskog,
pozitivističkog SF, najčešće nalazimo u delima pisaca novog talasa,
pokreta u kome i dalje postoje dela čiji dometi nisu ni dosegnuti a kamoli
premašeni. Pomenućemo neka od netipičnih a bitnih dela uz napomenu da su sva
prevedena i tako dostupna i akterima JU SF književnosti.
Primer uspešnog izigravanja opšteg
pravila jednosmerne svrsishodnosti (koja se ogleda u kretanju radnje samo u
pravcu zapleta/raspleta, bez bilo kakvih "nebitnih" skretanja)
nalazimo u "Ajnštajnovskom preseku" S. Dilejnija. Čudesna
obzorja korena ljudske psihe ispisao je "Potonuli svet" J. G.
Balarda a postmodernistička slika ljudske duše ponuđena je u "Toplinskoj
smrti svemira" P. Zolin. Umesto jednostavnih vremenskih putešestvija M.
Žeri u "Neodređenom vremenu" nudi inspirativna
ispitivanja tog fenomena. Žeriju se, u sopstvenom traganju za izmenjenim
stvarnostima, pridružuje F. Dik u "Ubiku". Fascinantnim
vladanjem formom R. Zelazni u "Stvorenjima svetlosti i
tame" mitologizuje SF a sličnu ideju nalazimo i u Lajberovoj
priči "Da zakotrljamo kosti". V. Gibson ispitivanjem snage
novostvorenih jezika otvara neslućene prostore.
Naravno, ovo ni iz daleka nije
kompletan spisak. U njegovom produžetku su i Silverbergova tanana
seciranja strahova pojedinca, kafkijanski svet u "Golaću na
urvini" braće Strugacki, otkačene priče H. Elisona, počev od
one "Pokaj se Harlekine, reče Tiktakmen", Legvinova koja je
nagradila svoj čvrsti psihorealizam i stvorila postmodernističku fresku u
romanu "Stalno se vraćajući kući" i bajkolike "Bufalo
cure...", neobuzdani Farmerovi "Jahači purpurne
nadnice"...
Ako je suditi po ponuđenim primerima SF
ima velike snage u sebi. Iskoristi li ih postaće relevantna književnost i u
svetskim i na domaćim prostorima. A u trenutku kada se, posle haosa koji su
proglasili Derida i Bodrijar, ovaj poslednji i svojom devizom "sve
je aktuelno i sve je retro", polako diže plima novog konzervativizma
koji ultimativno traži uspostavljanje kanona po kojima će se umetnički misliti
i raditi i vrednovati, novi, otvoreni SF svojom neetabliranošću može
postati (poslednji) bastion slobodnog mišljenja i delanja u novom veku.
Naravno, otpora kretanjima napred biće i među čitaocima i među autorima koji
ne dele entuzijazam novatora (tako nešto se dogodilo kada su neki američki
pisci osnovali udruženje koje je trebalo da SF spasi od novog talasa).
Pitanje tolerancije postaje ponovo aktuelno. Na maloj JU SF sceni
tolerancija je, čini se, izuzetno potrebna (prisetimo se negativnih komentara
na modu kiber-pank pisanja).
Relativna izolovanost JU SF
književnosti, u odnosu na svet, s jedne, i na domaću književnu tradiciju (ma
koliko ona slaba bila) i tekuća događanja, s druge strane, može se pokazati kao
izuzetno podsticanje okolnosti. Domaći SF pisci na putu su da, ukoliko
žele, stvore specifičan i vredan izraz. Rezultati postignuti za proteklih
desetak godina (jer generacija autora koji su se pojavili na konkursu "Andromeda"
izgubljena je) obećavaju.
Pre svega, slomljeni su šabloni
amerikanizacija SF teme i sve veći broj priča dešava se u domaćem
ambijentu. Ovo nije nikakav kvazi lokalpatriotizam već dokaz da domaći SF
nadrasta temelje na kojima je ponikao i urastao u ovdašnje prostore kao poseban
način razmišljanja.
Ovaj uspeh, ipak, tek je početak
osvajanja SF svetova. Potrebno je prihvatiti i podržati
eksperimentisanje sa formom, sadržinom, stilovima pisanja.
Domaći SF (kao i svetski) boluje i
dalje od zablude da je za SF najvažnija ideja dela koju prevelika
umetnost guši. Takav stav ostatak je paraliteraturnih aršina maskiranih pozi-
tivističkom praksom zlatnih godina žanra i definitivno je ćorsokak. Umetnička
"obrada" ideje je balast ako priča nije promišljena više od nivoa
kartonskih kulisa i šablona. Jurnjava iz događanja u događanje a sve prema
kraju ne može biti jedina tema SF. Njegove teme moraju biti i tišine u
ljudskim životima i kontakti sa drugim dušama.
Da bi takve (nazovimo ih) spore priče
bile napisane trebaće mnogo umešnosti, trebaće roniti do pojedinosti, do svakodnevnih
stvari tako važnih za uverljivost svetova i likova u njima. Grandioznost i
navodna važnost radnje gotovo uvek izostavljaju te najsitnije činioce
stvarnosti a istraživanjima u tim prostorima nema kraja i granica.
Drugačije teme nameću i nužnost novih
načina pisanja. Igra sa formama, oneobičavanje teksta, uvođenje višesmislenosti
i mogućnosti različitog iščitavanja priče postavljaju se kao neminovnost u
razvoju SF. Ostajanje u okvirima pozitivističkog Asimov-Klark
postupka ugušiće inovacije pa time i vrednost žanra. Da je to zaista tako
pokazuje postojanje (i u nas) etabliranih SF-geto stilista, tj. pisaca
koji imaju prepoznatljiv stil pisanja. Takvi autori su u situaciji da se
postojanje stila (posle teške borbe) priznaje i zahteva dok se od ostalih
autora takvo šta niti traži niti podrazumeva.
Bitnu ulogu u podsticanju (po mišljenu
ovog autora) neminovne promene nabolje u JU SF književnosti, odigraće
podrška kolega po peru i SF kritičara. Jedino tako će se autor, čak i
ako publika ne bude podržavala eksperimente (što je izvesno ali je situacija
ipak mnogo povoljnija no što je bila pre nego je i ovde predstavljen novi talas),
osećati slobodnim da odabere i nove načine izražavanja.
I time dolazimo do
osnove problema: bude li JU SF književna scena blagonaklona prema
svakovrsnim eksperimentima sa formom i sadržinom (koji ne moraju uvek biti
uspešni), ako takvi postupci ne budu a priori odbacivani, pred domaćim SF
se otvaraju visoki horizonti umetnosti. Vremenom će i publika prihvatiti
ambiciozna istraživanja i tako će se krug rušenja šablona i napredovanja žanra
definitivno zavrteti. Do tog trenutka promenama treba pomoć. Koliko će to biti
teško svedoči gotovo potpuna nepokretljivost i zatvorenost etablirane književne
scene. Ali, mladost i neokoštalost u JU SF-getu velike su prednosti.
Poduhvati Bobana Kneževića, pokretača ovdašnjih SF događaja,
obećavaju da će do promena i doći. Jer, stara je istina da dobra književnost
nema i ne treba da ima granice.
(“Eterna” Časopis za
savremenu kulturu, broj 1, proleće/leto 1994.)
0 komentara:
Постави коментар