„Kad čovek
pravi planove, Bog se smeje...“ piše Marko Stojanović u uredničkom uvodniku
jubilarnog broja „Strip pressinga“, dvosmisleno
naslovljenog sa „Umesto (pro)slave“. Naime,
s jedne strane, pred čitaocima i saradnicima stoji 20 brojeva časopisa (plus 4
specijala), niz izložbi i promocija širom regiona - i sve to za 18 godina
izlaženja praćenih svakojakim iskušenjima i redovnim posezanjem za poslovičnim
(i za ovdašnje kulturne neprilike obaveznim) štapom i kanapom. Upravo zato je
20 brojeva itekako velika brojka i uspeh kojim se treba hvaliti i dičiti. No, s
druge strane, vreme nezaustavljivo teče i uzima svoj danak - i tako su nas, u
finišu 2019.g, napuštila čak četvorica strip
delatnika čiji je trag na ovdašnjoj sceni nemerljiv: crtači i po potrebi
scenaristi, Svetozar Živković Sveživ
(1944-2019) i Dragoš Jovanović Fera
(1940-2019) kao i Zoran Pešić Sigma
(1960-2019), pesnik, prozaista, urednik, nezamenjivi pomagač u realizaciji strip projekata. Pored ove trojice Nišlija, napustio nas je i Radivoj Bogićević (1940-2019), tvorac
legendarnih junaka iz edicije „Nikad
robom“: „Akanta“, „Blaža i Jelice“, „Neustrašivih“... Dirljivim tekstovima
koji su mešavina ličnih sećanja i fascinacija „Strip Pressing“ oprašta se od velikana i, kao zalog da njihovo
delo neće biti zaboravljeno, nastavlja svoju misiju širenja 9. umetnosti na ovim prostorima.
Osnovna
koncepcija magazina nepromenjena je i on donosi red stripova red tekstualnih priloga u kojima se prikazima
predstavljaju strip knjige i albumi
iz regiona odnosno kroz intervjue otkrivaju stvaralačke ideje i dileme strip
stvaralaca. Pionirska i gotovo prosvetiteljska misija magazina vezana za otkrivanje
strip scena okolnih zemalja, koja je
potencirana i u ranijim brojevima, nastavlja se i u novom pa tako znatiželjni
čitaoci mogu da se informišu o albumima „Crna
Frustanela“ grčkog tandema Christos
Stampoulis i Giorgos Tsakirellis i „Goni
to smeće“ Frana Petruša te knjizi „Kratka
istorija bugarskog stripa“ Antona Stojkova; intervju sa Bogdanom Kelatuom, strip autorom iz Jašija u Rumuniji, skicira, čini se, prilično živu strip scenu u susednoj nam državi koja se, kao i ovde, bori sa svoj
opstanak, prosperitet i priznanje. „Strip pressing“ kontinuirano prati ovdašnje
umetnike koji rade u svetski poznatim
strip kućama i u razgovorima sa njima otkriva njihova iskustva i prikuplja
savete koji mogu pomoći onima koji kreću putevima „priča u slikama“. U ovom broju svoju stvaralačku avanturu opisuje Viktor Bogdanović, koji ima ekskluzivne
ugovore sa „DC“-ijem za crtanje „Supermena“, „Betmena“, „Suicid Squad“-a;
Viktor, između ostalog, kaže (kao
savet i pouku) „Ne ustajem od stola dok
mi ne krene“. U konkurentskoj kući, „Marvel“-u,
angažovan je Dalibor Talajić, kao
crtač „Spajdermana“, „Avendžersa“, „Iks
mena“, „Dedpula“; i njegovo iskustvo potvrđuje da „Nema preskakanja stepenica“ odnosno da se mora raditi stalno i
predano, sa mnogo odricanja i požrtvovanja. Nešto iskusniji autor (aktivan više
od 30 godina), Dario de Vinćenco,
angažovan prevashodno u kući „Serđa
Bonelija“, gde, između ostalog, crta Dilana
Doga i Zagora, potvrđuje priče
mlađih kolega a na pitanje šta se dešava kad dobije scenario koji mu nije
interesantan odgovara da se i tada posao radi „najbolje moguće i vrlo profesionalno“. Konačno, razgovor sa Sašom Dimitrijevićem, pod naslovom „Ja sam karikaturista sirotinje i naroda“,
otkriva da je i bavljenje karikaturom posao za ceo dan i - ceo život. Sav
uloženi teški rad i trud biva nagrađen pažnjom publike te nadahnutim, ushićenim
tekstovima kritike i poštovalaca; takvi su tekstovi o „strip klasiku“ Šang Čiju (koji izgleda i ponaša se kao Brus Li) i junak je „Marvel“ svezaka odnosno o legendarnom „Ninđi“ koji je živeo na stranicama ovdašnjih roto romana i strip svezaka a proistekao je iz pera
niza domaćih snaga (Lebović, Aladžić, Laci,
Slavković, Plavšić, Kerac, Peka, Obradović...).
Strip praksa - dakle, nove strip priče - donose novi segment
serijala „Beskrvni“ (Stojanovića i
Nikolića), eksplozivno-špijunsku „Atomsku
plavušu“ Hristova, vestern „Plavokosa
smrt“ Tarabića, sjajnu Andronikovu
parodiju na Dilana Doga, vesele Kamenosove kaiševe o Mefistu, „Fabulozni povratak“ (Veljkovića i
Bogdanova) u kome je ljuti Nindža
otkrio da ga je publika - zaboravila, gorku verziju „blejdranera“ sa mnoštvom dilema (Stojković i Fejzula) i vatreni ljubavni rastanak (Ganas i Koutris).
Rečju,
„Strip pressing“ dragoceno je i, na
žalost, retko ovdašnje izdanje koje donosi mnogo radosti i pouka stripoljubcima te zbog toga zaslužuje
svu pažnju i podršku.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар