Dugovečni i po mnogo čemu inovativni strip serijal „Džeremaja“, delo znanog scenariste i crtača Hermana Ipena (1938), vrlo je dobro poznat ovdašnjim čitaocima;
prva epizoda objavljena je, u punom koloru, vrlo brzo po svetskoj premijeri, u
drugom broju obnovljenog sarajevskog „Strip
arta“ koji ga je i nadalje pratio (najpre u koloru a potom u crno-beloj
verziji) sve do prestanka svog izlaženja 1986.g. „Marketprint“ je polovinom 1980-tih objavio tri albuma „Džeremaje“ u punom koloru a u kriznim i
sankcijskim 1990-tim ovaj serijal su na „domaćem terenu“ štampali pirati (u
crno-beloj varijanti). Posle lutanja „Džeremaja“
je našao novo utočište u „Politikinom
zabavniku“ (epizoda su deljene u 2-3 nastavka i štampane na ne uvek
kvalitetnom koloru). Konačno, agilna „Čarobna
knjiga“ je započela hvale vredan poduhvat objavljivanja celokupnog serijala
u tvrdom povezu, punom koloru i vrhunskoj štampi a svaki tom sadrži tri
epizode; tako osmi tom čine epizode 22 „Puška
u vodi“ (originalno objavljena 2001), 23 „Ko je plava lisica?“ (2002) i „Poslednji
dijamant“ (2003).
Prva epizoda
„Džeremaje“ pojavila se 1979.g. i
znatiželjne čitaoce uvela u vreme posle građanskog i rasnog rata koji je
razorio SAD. Glavni junaci, tada još
mladići, Džeremaja i Kurdi Maloj, krstare uzduž i popreko
nekadašnje supersile, sada uništene, bez centralne vlasti i sila reda. Na veliku
arenu opstanka ili propasti izlaze novi surovi, nemilosrdni „igrači“.
Civilizacija ustupa mesto nasilju, pljačkama, ubistvima i teroru svakovrsnih
bandi zbog čega su manje zajednice morale da se samoorganizuju i uspostave kakve-takve
institucije reda i zakona koje obične ljude brane od kriminalaca. Takva vlast
ima svoju (vrlo visoku) cenu a uz nju idu i sve „prateće“ tekovine - besomučno
izrabljivanje masa, korupcija i (zlo)upotreba vlasti. A u pustim ili retko
naseljenim predelima dešavaju se i svakojake bizarne pojave, rađaju se i
opstaju mutanti ili potpuno neobjašnjiva bića. Džer i Kurdi, kao večiti
stranci, svedoci su i slučajni učesnici u mnogim obračunima, pobunama,
slavljima i tragedijama. Kako godine prolaze tako se stvari menjaju pa
pozornica dešavanja nije ista kakva je bila pre 20-tak godina: isprva je
srušeni svet ličio na novu verziju Divljeg
zapada ali se situacija postepeno menja u korist obnove centralne državne
vlasti, tehnologija i tržišne ekonomije. I Džer
i Kurdi pomalo stare i postaju
muškarci u punoj snazi, sa izmenjenim stavovima i reakcijama - mada to
prevashodno važi za Džeremaju dok Kurdi ostaje vragolasti vetropir koji ne
uči na sopstvenim greškama; starenje je za Kurdija
najočitije po pitanju njegove omiljene mazge Ezre koju je zbog reume morao da ostavi u azilu i, zauzvrat, da uzjaše
- motor.
U tri
epizode osmog toma Džer i Kurdi
dolaze u dve različite situacije - ruralnu, u kojoj upoznaju relativno
izolovanu porodicu („Puška u vodi“)
odnosno urbanu sa „pripadajućim“ organizovanim kriminalom (otmica dece za
prostituciju „Ko je plava lisica?“)
ili manje-više sitnim kriminalcima („Poslednji
dijamant“). Mada je zločin u osnovi svih zapleta priče nisu jednosmerne
već, naprotiv, obogaćene nizom likova čije namere i planove nije lako otkriti. Herman namerno „otežava“ praćenje
dešavanja i „zamagljuje“ osnovne sukobe nizom pobočnih linija; time se strip izmešta iz klišea, produbljuje
uverljivost same priče i otvara prostor za predstavljanje svakovrsnih uverljivih
portreta „običnih“ a u stvari vrlo osobenih junaka. Uz svo ovo oneobičavanje, Herman ne propušta da uplete i potpuno
ekstravagantne elemente-pojave: od momka koji se, sred južnjačke močvare bavi
vudu ritualima („Puška...), preko
debeljka sa kaubojskim šeširom koji sem mrmljanja ne progovara ni jednu
razumljivu reč („... plava lisica“)
ili prvaka u dubljenju na glavi koji o sebi govori u trećem licu („... dijamant“). Herman je nesporno talentovan
i iskusan autor koji vlada strip
medijem i u scenarističkom i u crtačkom segmentu i spreman je na poigravanje sa
njima - od autocitatnosti do parafraziranja uz stalnu dozu provokacije, počev
od mešanje žanrova (naučne fantastike i
vesterna, krimića, horora) do ne uvek glatkih pobeda glavnih. Hermanov crtež se od jarkim bojama
obojenog crteža (u prvih 18 epizoda) pretopio u prozirne akvarele. U ovom
likovnom postupku vanredno su ubedljivi prizori ruševina i scene koje se
dešavaju u doba kada je svetlo slabo (noć, sumrak, magla) i tada je Hermanova četkica odista majstorska.
Rečju,
Hermanov „Džeremaja“ dokaz je
neprestanog umetničkog stasavanja, sazrevanja i uozbiljavanja što pomera kreativne
i kvalitativne granice samog serijala ali i celokupnog korpusa (naučnofantastičnog) stripa.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар