„Granvil - Ljubavi moja“
je drugi album iz, za sada četvorotomnog strip
serijala kome u podnaslovu stoji „Naučnofantastična
pustolovina inspektora Lebroka iz Skotland jarda“. Scenarista i crtač je Brajan Talbot (1952) iza koga stoji
bogat i šaroliki opus u rasponu od andergraund
stripova, onih o super junacima (crtao je „Sudiju Dreda“ i „Betmena“
te slavnog „Sendmena“ od 1991. do 1993)
do ambicioznih grafičkih novela -
smatraju ga jednim od pionira britanskih grafičkih novela („Avanture Lutera Artrajta“, od 1978. do 1989). Njegove grafičke novele zaslužile su značajnu
čitalačku i kritičarsku pažnju kao i više prestižnih nagrada; najpoznatije su dirljiva
„Priča jednog lošeg pacova“ (1995;
srpsko izdanje „Omnibus“ 2014), „Alisa u Sanderlendu“ (2007), serija „Granvil“ (2009-2012), intimističke „Ćerke“ (sa Meri M. Talbot, 2012; srpsko izdanje „Omnibus“ 2013). Talbot uspeva
da spoji korporacijsko-komercijalni i alternativno-umetnički strip, suvereno baratajući pravilima, potencijalima,
dometima i ograničenjima svih formi. Dokazao se i kao vešt zanatlija i kao
razbarušeni alternativac odnosno precizan i intrigantan umetnik. Njemu, što je
takođe retkost, nisu nepoznati ni realistički ni fantastičko-žanrovski miljei.
Ovakva univerzalistička sposobnost čini ga kompletnom stvaralačkom ličnošću
sposobnom za visoke uzlete imaginacije.
„Granvil“,
u ovdašnjem izdanju agilnog „Darkwooda“
(iz 2012.g. samo tri godine posle svetske premijere 2009.g.) može se odrediti
kao stim-pank basna koja se dešava u alternativnom
svetu u kome je Britanija izgubila rat
sa Napoleonom i, sa ostatkom Evrope, potpala pod francusku okupaciju
a engleska kraljevska porodica je pogubljena na giljotini. Centar čitavog sveta
je Granvil (Pariz). Posle gotovo dva
veka ropstva, nakon kampanje građanske neposlušnosti i anarhističkih bombaških
napada, Engleska dobija nezavisnost
kao Socijalistička Republika Britanija;
moćna Francuska i dalje prezire Britaniju s kojom je povezuje most preko
Lamanša. Naravno, kao i u našem,
običnom svetu zločini, špijunske zavere i političke intrige ne prestaju. Priča
drugog albuma naslanja se na prvi deo mada se, bez većih problema, može čitati
i kao samostalna epizoda. Ovog puta inspektor Labrok i njegov pomoćnik Paci
pokušavaju da uhvate surovog ubicu Besnog
Psa (mada je - pacov) koji je pobegao iz zatvora pred samo pogubljenje
giljotinom a onda sasvim volšebno, uprkos blokadama svih puteva, osvanuo u Granvilu gde ubija prostitutke. Mada
suspendovan zbog neposlušnosti Labrok
odlazi na lice mesta i pokušava da složi sve kockice u mozaiku. Jasno mu je da
je Besnom Psu u bekstvu pomogao neko
vrlo važan odnosno da ubica u Granvilu
traži nešto od državne važnosti. Klupko zločina polako se odmotava a njihov
uzrok je u bliskoj prošlosti, u danima otpora Engleza protiv Francuza
porobljivača i akcija najfanatičnijih boraca iz Besne brigade koji nisu znali za milost. Mračna tajna pobede –
masakr pobunjeničkih vođa – vodi inspektora u sam politički vrh nove države, do
nesuđenog premijera! Čini se da nijedna pobeda nije čista, da slavodobitni
oslobodioci kriju tajne koje bi voleli da se zabašure univerzalnim opravdanjem
ostvarenja najvažnijeg cilja - slobode; no, među prvoborcima su bili i mnogi
koje pristojni ljudi izbegavaju. Opravdanje da rat traži i donosi stradanja i
žrtve nije (uvek) dovoljno jer čak i u najmračnijim vremenima postoje (ili bi
trebale da postoje) granice humanosti (i među životinjama!). Konačno, na
maksimu da „cilj opravdava sredstva“ ne pristaju svi.
Alternativnoistorijsko
zamešateljstvo sa prepoznatljivom stim-pank ikonografijom (vozila
na paru, svakojaki transportno-putnički baloni, viktorijanska atmosfera...),
obogaćeno junacima-životinjama (domišljati, nabildovani, na pesnicama i
pištoljima brzi Lebrok je
jazavac, Paci je,
naravno, pacov, šef policije je ovan, premijer buldog;
ljudi ili „testoliki“ su prezrena nakaradna stvorenja najniža na društvenoj
lestvici - sluge za prljave poslove) u ovoj epizodi je dopunjeno
opšteljudskim i sveistorijskim političkim i etičkim dilemama. Priča se ne
iscrpljuje pukom istragom zločina već odlazi i korak „iza scene“. Mada u
podnaslovu albuma stoji „Maštarija“
nije reč o pukoj akcionoj razbibrizi već o mnogo ambicioznijem i serioznijem
sadržaju - upravo kako se to i radi u basnama.
Rečju,
„Granvil - Ljubavi moja“ dopadljiva
je avantura razigranog crteža i dinamično koncipiranih tabli, napeta i
zanimljiva, sa humornom pasažima koji
povremeno skliznu u cinizan. Zahvaljujući visprenom autoru ova varljivo „laka
priča“ sa poukama (kao i u prvom albumu) realizovana je tako da se u potpunosti
„razmaše“ njen značajni umetnički kvalitet i potencijal.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар