Deveti tom
sabranih epizoda “prvog savremenog
detektiva” Ripa Kirbija, (koje originalno objavljuje “King Features Syndicate” a kod nas “Čarobna knjiga”), sadrži priče štampane u crno-belim kaiševima u
dnevnim novinama u periodu od 12. novembra 1962. do 28. novembra 1964. godine. Strip je izlazio samo u dnevnim
kaiševima bez, kako je to uobičajeno, kompletne table (u boji) u broju za
nedelju; ovakav model rada (uprkos zahtevima izdavača da radi i kolor table) započeo
je Kirbijev otac, Aleks Rejmond (1909-1956) a nastavio Džon Prentis (1920-1999). Prentis je, zahvaljujući uspehu kod
publike, od početnog striktnog oponašanja Rejmondovog
stila vrlo brzo prešao na svoju verziju foto-realističkog crteža što je
vidljivo u promenjenoj, muževnijoj fizionomiji glavnog junaka ali i njegovog
batlera “gospodinovog gospodina” Dezmonda kao i povremeno slobodnijem,
ambicioznijem kadriranju. Naravno, osnovne postavke serijala-brenda zaštićenog
imena, ostale su nepromenjene: privatni detektiv-altruista iz Njujorka, sa naočarima, pijanista,
džentlmen sa besprekornim manirima spreman i na “grube igre”, okružen
bogatašima i lepoticama otkriva zločince i spasava nevine žrtve. Osnovne
karakteristike stripa su (kako ih je reklamirao
distributer) akcija, romansa, avantura, glamur, napetost, uzbuđenje!
Na početku devetog toma mogu se
pročitati i neke od Prentisovih
izjava, koje su zanimljive, zabavne i na nivou kuriozuma - tako on kaže da je
odugovlačio sa potpisivanjem stripa
jer je bio usred razvoda pa nije želeo da njegova supruga sazna da crta Ripa Kirbija pošto bi onda tražila veću
alimentaciju! Prentis je svakog dana
crtao od pola deset do šest popodne, nedeljnu kvotu kaiševa bi nacrtao za pet
dana, kašnjenja zbog odlaska u kupovinu ili istraživanja nadoknađivao je
celonoćnim crtanjem. Scenarista Fred
Dikenson (koji je radio i sa Rejmondom)
uspešno je uklapao dijaloge i raspoređivao tekst; posle Dikensonove smrti 1986.g. Prentis
je sam pisao priče što mu je donelo više kontrole nad pričom, uzbuđenjem i
akcijom. Vremenom je Kirbiju menjao
izgled zbog promene mode i frizura; dodao mu je i neke mane da ne bi bio suviše
savršen u vremenu kad su popularni antiheroji.
Prentisu je smetalo insistiranje novinskih urednika da strip bude “puritanski čist” dok su stripska
izdanja bila prepuna unakaženih i golišavih tela.
Deveti tom započinje šokantnom
scenom - Rip pokušava da obije sef
bogate porodice, biva uhapšen ali uspeva da pobegne iz zatvora! Sve novine pišu
o ovom slučaju i policijskoj potrazi za beguncem ali je on već preleteo okean i
sakrio se u egzotičnom gradu Dalekog
istoka. Tu ga angažuje Ming
Nemilosrdni, krijumčar dijamanata koji želi da otkrije ko mu otima
pošiljke. Rip pristaje ne sluteći da Ming namerava da ga pošto obavi zadatak
- ubije. No, i lepa Fan, Mingova
pomoćnica ima svoje planove… Naravno, Pravda
će trijumfovati, nevaljalci će biti uhvaćeni jer je Rip sve vreme radio za svoju vladu a uplašeni Dezmond će jedva dočekati svog poslodavca. Egzotična putovanja
nastavljaju se u epizodi “Škorpionova
jazbina” u kojoj Rip hvata gusara
koji pljačka bogataške jahte u južnim morima! “Najlepša dama maskenbala” izmamljuje od bogataša “nežna” pisma
kojima ih potom ucenjuje; njen poslodavac Pen,
pak, one koji mu smetaju ubija tako što ih ogrebe otrovnim mastilom - zbog čega
Ripa na poslu hvatanja menjaju Dezmond i njegov kolega, debeljuškasti
batler Vigers. Avantura “Detektiv protiv detektiva” bavi se
pokušajem da se pronađe luckasti naučnik koji je stvorio novu leguru; dve
kompanije žele tu formulu, jedna angažuje Ripa
a druga detektiva Toledo Stila koji
je - lepa devojka. Nadmudrujući se Rip
i Toledo traže naučnika po Evropi ali se u potragu umeša i
beskrupulozni zli plaćenik strane zemlje; dok se potera za formulom od strane
dve američke kompanije očito smatra sasvim normalnom svako drugo mešanje se
tretira kao nekorektno i kriminalno. Kako god bilo, dva detektiva će se strasno
poljubiti na kraju epizode najavljujući da i Rip može da “posrne” pred ženskim čarima. Ovaj “peh” će mu se
ponoviti i u epizodi “Divlje devojke”
gde će Ripa opčiniti prelepa
kradljivica nakita koju hipnozom na kriminal tera surova Mama Fegin, koja vodi “školu za kradljivice” (kao i Fegin iz Dikensonovog romana “Oliver
Tvist”). Epizoda “Dvostruka prevara”
svojevrsni je omaž Poovoj klasičnoj
priči “Ukradeno pismo” u kojoj se
dokazuje da su najskrivenije stvari one koje su stavljene na vidno mesto (ovog
puta ukradene obveznice vise uramljene na zidu). Knjigu zaključuje “Pritipetalov pakleni plan” u kome se Dezmond (koga je Rip posle javne svađe otpustio - naravno samo prividno) zapošljava
kod naučnika koji odgaja bizarne biljke (otrovne biljke, biljke mesožderke,
biljke oktopode) kojima namerava da zaseje jedno ostrvo. Epizoda je netipična
za serijal kako zbog naučnofantastičnog
motiva ludog naučnika tako i zbog posezanja za vizuelnim elementima jeftinih filmova B klase.
Prentis
i Dikenson vešto barataju znanim elementima serijala gradeći, u zadatim,
vrlo rigidnim okvirima novinskog stripa,
veoma korektne strip priče-epizode
koje su, i posle pola veka od prvog pojavljivanja, svakako zanimljive i zabavne
i današnjim čitaocima.
(“Dnevnik”, 2017.)
0 komentara:
Постави коментар