Životno delo Harolda Fostera (1892-1982) gigantski strip ep „Princ
Valijant“ je nesporno
remek-delo svekolike Umetnosti a posebno 9. umetnosti. Svaki novi tom u seriji sabranih tabli „Princa
Valijanta“ u visokokvalitetno kolorno odštampanim
knjigama (koje u svetu objavljuje „King Fičers Sindikat“ a kod nas „Čarobna knjiga“)
potvrđuje ovu činjenicu. Deseta knjiga reprintuje avanture štampane 1955. i 1956. godine, uz koje su
dodati prateći tekstovi - pohvala Fosterovog
rada iz pera Timotija Trumana i
galerija znanih Fosterovih
ilustracija sa temom kanadske konjičke policije.
I bezmalo dve pune decenije od pojave serijala „Princ Valijant“ (1937),
koji je štampan svake nedelje u dnevnim novinama, u formatu kolorisane table, Foster i dalje plete i zapliće široku sagu
smeštenu u rani srednji vek, u doba Kralja Artura i vitezova
Okruglog stola. Dana 30.12.1956. godine objavljena je već 1038. tabla ovog stripa; ona je, kao i sve prethodne,
sazdana od vrhunskih municioznih, realističnih crteža jednako superiornih u prikazivanju
lica, mimika odnosno telesnih pokreta kao i pejzaža, arhitekture gradova i
sela, odeždi, oružja i oruđa, uz njihovu nespornu istorijsku verodostojnost.
Dovoljan je pogled samo na par tabli da svakom čitaocu bude kristalno jasno da
pred sobom ima delo iza koga stoji vrhunska posvećenost, koncentracija i
požrtvovanost. I svako sledeće prelistavanje ovih knjiga budi duboko poštovanje
prema umetniku, njegovom talentu i celokupnoj ličnosti.
Nastavak Valijantovog životopisa koji
čini deseti tom može se podeliti u dva dela: u prvom se Valijant i Aleta sa decom vraćaju kući (pošto je Aleta „uvela red“ na svojim rodnim Maglovitim ostrvima) a put koji su
odabrali je krajnje neobičan: pošto ne mogu sigurno da putuju Sredozemnim morem koje vrvi od afričkih gusara,
niti kopnom pošto divlja plemena haraju nekada sigurnim zemljama Rimskog carstva, oni odlučuju da putuju morem
od Konstantinopolja do Krima a onda uzvodno rekom Dnjepar do Kijeva i kroz široke stepe sve do Velike prevlake, preko koje će prevući brodove da bi ih uronili u reku
Dvinu koja će ih izvesti na Baltičko more. Ovaj herojski poduhvat
prate svakojake nevolje, od sukoba sa divljim plemenima, oslobađanja Alete koju zarobljavaju lukavi i
krvoločni Tatari i poklanjaju svom
kanu, do nadljudskih napora prevlačenja brodova preko brda i kroz močvare. Uz
sve napore Valijanta, Alete, ser Gavejna
i drugih junaka jednako važan element priče je Priroda, veličanstvena, surova i neponovljiva. Fostera ruka nadahnuta je i razigrana u dočaravanju svih čudesa živopisnih
pejzaža pa od pojedinih crteža znatiželjnim čitaocima i gledaocima zastaje dah.
Naravno, i čitavo zamešateljstvo je dovoljno intrigantno da bi mamilo na dalje
listanje i čitanje tekućih dogodovština kojima su pridodata i Valijantova sećanja na mladost i prve
viteške avanture koje on, dok se oporavlja od rana, priča svojoj deci.
Porodične veze tako su kao prirodni deo utkane u ovaj istorijsko-avanturistički strip; ova ravan nije bila ni tada (a ni
danas) preterano prisutna u stripovima (ili literaturi sličnog profila)
verovatno zato što su autori i njihovi urednici želeli da maksimalno vežu
pažnju mladih čitalaca (čitaj dečaka) kojima, pretpostavljali su, bavljenje
porodicom nikako nije u vrhu interesovanja. Foster
je, međutim, od prvih tabli svog impozantnog dela potencirao tu liniju kao
jedan od težišnih segmenata u odrastanju svakog čoveka.
Drugi deo desetog toma upravo protiče u odrastanju: pošto
su konačno stigli Valijantovoj kući,
u Tulu, Valijant, Aleta i deca
uživaju u mirnom životu. Muškarci odlaze u lov i, dok se odmaraju, Arn ugleda visoki, snegom prekriveni
planinski vrh pa glasno poželi da ga osvoji. Brižni otac tvrdi da dečak ne može
da ide sam te da odabere sebi saputnika – nadajući se da će sin odabrati oca.
Ali Arn bira prekaljenog lovca Garma za vodiča i njih dvojica kreću u
avanturu. Od surove lepote prirode zastaje dah no za divljenje nema vremena jer
se sprema snežna oluja! Zahvaljujući Garmovoj
spretnosti i Arnovoj srčanosti i hrabrosti
oni će, posle mnogo muka, stići u logor gde ih čeka nezainteresovani Valijant. Ali taj stav je samo privid
jer brižni otac nije izdržao neizvesnost pa se potajno popeo na planinu kako bi
se uverio da mu je sin živ, zdrav i nepovređen! Kad ponovo sretne svoju dragu Valijant se jada kako deca prebrzo
odrastaju a Aleta može samo nevoljno
da se složi. Kasnije, kada otac i sin ponovo krenu u avanture Valijant će iskusiti i trenutke velikog ponosa
svojim sinom. Aleti, međutim, ostaje
da se sa tugom priseća ranijih dana kada je njen sin još bio mali; ona, ipak,
ne propušta da ga opomene da dečak ne postaje muškarac posle jednog valjanog dela
i da će, sve dok je sin ne premaši svojom mudrošću, biti kako ona kaže a kada
sin nadraste majku ona će se sama, dragovoljno, staviti pod njegovu zaštitu. Sa
svoje strane Arn žarko i neutaživo žudi
(kao i njegov otac) za avanturama i dokazivanjem jer je, popevši se na svoj
prvi planinski vrh video da iza njega postoji drugi, još viši i - odmah je
poželeo da i taj vrh osvoji.
Valijant nije heroj
koji živi u večitoj sadašnjosti već junak koji odrasta i stari a na njegovo
mesto dolaze drugi junaci – njegova deca. Foster
spretno deli i usložnjava pripovedne linije serijala. On, takođe, nije sklon
agresivnom insistiranju na emocijama pa izbegava i patetiku i melodramu što samo
pojačava uverljivost ličnosti koje prati. Deseti tom „Princa Valijanta“ pored uzbudljivih avantura predstavljenih
predivnim crtežima donosi i porodične događaje koji će imati delekosežne
posledice na serijal ali i čitavo potonje stripovsko
stvaralaštvo koje će koristiti Fosterove
novotarije u žanru istorijsko-avanturističkog
stripa.
(„Dnevnik“, 2017.)
0 komentara:
Постави коментар