Filip K. Dik
(1928-1982) jedan je od nespornih klasika naučne
fantastike. Bio je pisac-nadničar
koji je morao da piše mnogo da bi se izdržavao od skromnih honorara (za 28
godina objavio je 40 knjiga), živeo krajnje neurednim životom,
upotrebljavao droge (njegovi biografi smatraju da nikada nije bio potpuni
narkoman upravo zbog svakodnevnog, višečasovnog pisanja). Uprkos „masovnoj
proizvodnji“ njegov
nesporni talenat je vidljiv bezmalo u svakoj priči a mnoge od njih bile bi
remek-delo samo da je autor imao vremena da je dotera. Stanislav
Lem u znamenitom eseju
o američkoj naučnoj fantastici, u
knjizi “Fantastika i futurologija”, među
retkim autorima za koje tvrdi da zavređuju pažnju pominje i Filipa K. Dika; Lemu smeta nedovršenost
i neujednačenost Dikovog stila i
ikonografski arsenal poznat iz palp
perioda ali mu ne odriče zanimljivost ideja. Dik je zaista koristio standardni arsenal naučne fantastike: robote,
androide, paranormalne sposobnosti, bizarnu tehnologiju, svemirske avanture,
vanzemaljce svih oblika ali ih nije (zlo)upotrebljavao zarad rutinskog
korišćenja obrazaca već
da bi upečatljivije oslikao odmake od društvenih, moralnih ili prostorno-vremenskih pravila. Među najuspelije Dikove romane
spadaju: “Čovek u visokom dvorcu”
(1962), alternativna istorija u kojoj su Nemci
i Japanci pobedili u II svetskom ratu; postapokaliptični košmar “Sanjaju li androidi električne ovce?” (1968;
po motivima ovog romana Ridli Skot je
1982. godine snimio film “Blade Runner”
koji važi za jedan od najboljih naučnofantastičnih
filmova ali, uprkos vizuelnoj atraktivnosti, ne domaša kvalitete romana), „Ubik” (1969), fantazmagorija o raspadanju
vremena i prostora, paranoidni
košmar ličnosti izbrisane iz sopstvene sadašnjosti “Tecite suze moje, reče policajac” (1974), “Tamno skeniranja” (1977), šizofreni krimić u kome tajni agent
dobija zadatak da špijunira sam sebe; Dik je ovaj roman smatrao svojim
najboljim delom.
Roman
“Sanjaju
li androidi električne ovce?”
prati dan u životu Rika Dekarda,
lovca na odstrelnine - androide koji
iz kolonija na Marsu organizovano
beže na Zemlju opustošenu Terminalnim svetskim ratom; vlasti
podstiču iseljavanje a svaki iseljenik dobija androida kao sopstvenog slugu. Oni koji ostaju rizikuju da zbog
sveprisutne radioaktivne prašine postanu “nenormalci”
(pilećemozgovci, mravomozgovci) i zbog toga izgube pravo da odu u svemir.
Biljni i životinjski svet je gotovo izumro; pitanje je prestiža posedovanje i
čuvanje životinja (na krovovima polupraznih stambenih zgrada) a oni koji nemaju
dovoljno para za žive kupuju veštačke “električne” životinje i prema njima
iživljavaju svoju naklonost (Dekard
ima električnu ovcu). Neformalna religija “mercerizam”,
uz pomoć seansi sjedinjavanja, podstiče međuljudsku empatiju i razumevanje; androidi nemaju tu sposobnost i mogu
biti prepoznati po zakasnelom reagovanju na pitanja koja traže empatijski
telesni odgovor. Ali, novu generaciju androida,
sa usavršenim Neksus-6 mozgovima,
izuzetno je teško razlikovati od ljudi. Pošto kolegu rani jedan od progonjenih
androida Dekard dobija zadatak da ih eliminiše
-“povuče”. Da bi bolje upoznao lovinu Dekard
odlazi u korporaciju koja ih proizvodi i tamo upoznaje atraktivnu androidku Rahelu. Njegov lov vodi ga kroz bizarne
situacije ali i teška preispitivanja sopstvene svrhe i posla kojim se bavi.
Posle dubokog razočarenja i pokušaja samoubistva Dekard se vraća kući, supruzi, (ne)izvesnom i neizbežnom
svakodnevnom življenju. Na horizontu se naziru promene: opštepopularni TV
zabavljač Baster Drugarčina, koji je android, raskinkava Mercera i njegovo učenje o empatijskoj izuzetnosti ljudi u odnosu
na androide.
Priča “Androida…” fascinantna je u svojoj složenosti i višesmislenosti.
Iz početnog atraktivnog akcionog zapleta pomaljaju se psihološke,
egzistencijalne i filozofske ravni koje prerastaju rutinska žanrovska dela
(bazirana na manje-više konsekventnim razvijanjima posledica “oneobičavanja”
jednog segmenta stvarnosti). Dikova
vizija pleni originalnom atraktivnošću, nesvakidašnjim postavkama odnosa
pojedinac-društvo, svežinom i upečatljivošću zapleta i atmosfere, poigravanjem doživljajima
stvarnostima i opsenama, logičkim paradoksima, krhkim granicama svesti i
nepredvidivim meandriranjem spoznaje sopstvenog postojanja. Psihološki profil Rika Dekarda jedan je od najpreciznije i
najpotpunije ocrtanih u naučnoj fantastici.
U „Androidima...“ Dik demonstrira vanrednu
stilističku veštinu uz pravi vatromet asocijacija i domišljatih slika pomešanih
sa opisima trivijalne svakodnevice što sveukupno oplemenjuje i produbljuje
konačni doživljaj. Pažljivi čitaoci zapaziće i Dikove već znamenite razgaljujuće „gafove“, materijalne i logičke
greške (različite vrste pića koje akteri piju u istoj sceni, nestajanje-zanemarivanje
pa pojavljivanje leševa). Rečju, i pola veka od pojave roman „Sanjaju li androidi električne ovce?“
je izuzetno štivo koje nije izgubilo ništa od svoje zadovljivosti i
intrigantnosti te je obavezna lektira svakom literarnom sladokuscu.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар