Žanrovska
proza (fantastična, avanturistička, vestern, krimi, ljubavna...)
oduvek je izazivala šarolike - mada generalno negativne - reakcije akademske
stručne javnosti, u rasponu od potpunog prezrenja, formulisanog terminima šund ili paraliteratura, do zaziranja i manje ili veće uzdržanosti prema njenim
dometima. Razlozi postojanja takvih stavova svakako su, pre svega, u širokoj
popularnosti ovakvog štiva koja je rezultirala njegovom masovnom proizvodnjom
po određenim šablonima. Ako se, međutim, zanemari ova „mana“ ostaju prigovori
vezani za stilsku rudimentarnost i jednostrano građenje priče koje je u
funkciji zapleta-akcije (što ide do pojednostavljenja pa i vulgarizacije
realiteta i likova). Ipak, unutrašnji razvoj žanrova uzrokovao je promene u stavu kritičara: fantastike i krimići su krenuli
ambicioznijim stazama, vesterni
generalno više nisu široko traženi... Nakon „tvrdo
kuvanog krimića“ ovaj žanr je potvrdio svoje umetničke potencijale koje su,
u drugoj polovini XX veka, koristili mnogi pisci (naravno, i dalje postoji
široka konfekcijska ponuda ovih sadržaja) postižući zaista umetnički vredne
rezultate; usto, brojni su pisci „glavnog literarnog toka“ koristili matricu krimića u svojim delima - setimo se,
primera radi, „Imena ruže“ Umberta Eka.
I na ovdašnjim prostorima mogu se zapaziti slična dešavanja na tereni krimi žanra, mada, na žalost,
sporadično. Otuda svako delo ovakvih usmerenja i ambicija privlači pojačanu
pažnju znatiželjnih čitalaca; takav je slučaj i sa romanom „Kameno jezero“ Željka Obrenovića (1982) u izdanju „Kontrast izdavaštvo“ iz 2016. godine. Obrenović je interes čitalaca i šire
javnosti pobudio romanom „Srpski psiho“
(sa Aleksandrom Ilićem 2008.g.) kao i
romanom „Talog“ iz 2012.g. Uz brojne
kratke proze i kritičke tekstove Obrenović
je scenarista i strip albuma „Karton
siti“ („Modesty comics“, 2016.).
„Kameno jezero“ se može
posmatrati kao nova stepenica u Obrenovićevom
bavljenju žanrovskim matricama odnosno
u poigravanju sa njima. U romanu ima elemenata krimića - nerešenih i zataškanih ubistava i mučenja kao i mutnih
rabota vezanih za biznis - sa pripadajućim tenzija i sa epizodama punim
nasilja. No, uz te žanrovski
prepoznatljive odrednice koje će, kao prateće pripovedne linije, dopunjavati
romantična emotivna veza odnosno živopisno mesto dešavanja (izdvojena kućica na
obali jezera koga prati zloslutna priča) autor zalazi i u oblasti koje nisu čisto
žanrovske: nenametljivo ali efektno
slikanje raspada seoskih zajednica u kontekstu opšteg siromaštva koje je
posledica ratova na ovim prostorima vođenih 1990-tih odnosno bavljenje specifičnim
ekskluzivnim zabranom savremenog sveta kakav je fenomen tzv B filmova koji konstantno balansiraju
između ograničenih sredstava za proizvodnju-snimanje i potrebe da se proizvod
prodaje (što znači da se šabloni u stvaranju filma maksimalno poštuju) odnosno
između profila njegovih zvezda i ponekog odmaka od očekivanog. Konačno, roman
precizno analizira odnos pisca kako prema sebi tako i prema publici. Naime,
protagonista osnovne priče je mladi pisac koji je, posle početnih uspeha
(romanima sa autobiografskim elementima) i jednog problematičnog fikcijskog
romana koji nije naišao na širi odjek, na svojevrsnoj prekretnici: mora da
odluči da li će pisati ono što se prodaje ili ono za šta on veruje da je dobra
literatura. Svaki od mogućih pravaca ima svoje prednosti ali i mane. U toj čas
tihoj čas burnoj borbi sa sopstvenim demonima pisac prihvata ponudu da napiše
scenario za novi film zvezde B filmova
Karla Langana. Ono što je trebala
biti vežba iz pisanja scenarija prerasta u projekat u koji pisac unosi mnogo
strasti pa mu izuzetno teško pada saznanje da neće biti potpisan kao scenarsta
jer je, u stvari, „pisac iz senke“ dakle nevidljivi najamnik. Nemirenje sa
principima na kojima počiva i funkcioniše filmski biznis (ali i ostali biznisi
iz oblasti široke zabave) način je da se mladi pisac odredi prema sebi, svom
talentu i, konačno, svojoj budućnosti. Mada bi, nesporno, ukoliko prihvati
modele poslovanja, bio uspešan u svetu B
filmova pisac, ipak, sebe vidi u drugačijem svetlu i spreman je da prihvati
konsekvence ove svoje odluke. I kao što „odrasta i sazreva“ u svojoj primarnoj
ulozi, pisac stasava i u svetu realnih životnih pretnji i opasnosti. Uspevši
(istina nešto sporije jer nije aktivan učesnik u realnosti) da razluči mračnu
istinu male zajednice u koju je zadesno stigao on staje pred ubicu (koji je
proizvod konformističkog odbijanja sela da prizna svoju krivicu i iskaje greh)
i spreman je za konačni obračun... Mada završna scena romana ostaje otvorena
čini se da dileme o pobedniku dvoboja nema.
Obrenović roman ispisuje u kratkim,
efektnim poglavljima (koja se često završavaju udarnom „panč lajn“ rečenicom) uz
pažljivo doziranje informacija koje unosi u priču a koje ne opterećuju tekuća
dešavanja. Višestruki zapleti razvijaju se nesmetano, ne „guše“ jedni druge već
povećavaju neizvesnost kao bitan kvalitet zapleta u krimiću. U konačnom
sagledavanju, „Kameno jezero“ je
uzbudljiva knjiga, sa intrigantnom misterijom i jasnim, uverljivim utemeljenjem
u lokalnom miljeu i kao takva zaslužuje punu čitalačku pažnju.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар