Osmi tom
sabranih epizoda Ripa Kirbija, “prvog savremenog detektiva” (kako piše na početku svake knjige serije koju objavljuje “King Features Syndicate” a kod nas “Čarobna knjiga”), sadrži priče
originalno objavljivane u dnevnim novinama u periodu od 21. novembra 1960.g. do
11. novembra 1962. godine isljučivo u crno-belim kaiševima, kako je to započeo
prvi Kirbijev otac Aleks Rejmond (1909-1956) a nastavio
drugi Džon Prentis (1920-1999). Tada
su prošle već četiri godine od Rejmondove
pogibije u saobraćajnoj nesreći i brzog preuzimanja popularnog serijala pa je Prentisova pozicija dovoljno utvrđena da
on više nije morao da precizno kopira prethodnika i njegov stil što je vidljivo
i u Kirbijevoj unekoliko promenjenoj,
muževnijoj fizionomiji, slobodnijem nestandardnom kadriranju ali i ne uvek
fotografski perfektnom crtežu. Osnovne postavke serijala-franšize ostale su,
naravno, nepromenjene: privatni detektiv-altruista iz Njujorka, sa naočarima, pijanista, džentlmen sa besprekornim
manirima spreman i na “grube igre”,
okružen bogatašima i lepoticama otkriva zločince i spasava nevine žrtve.
Osnovne karakteristike stripa
istaknute su u propagandnoj brošuri-ponudi koja je dostavljana novinama-potencijalnim
kupcima a u kojoj se kaže da su ključevi za čitalačko oduševljenje Ripom Kirbijem: akcija, romansa,
avantura, glamur, napetost, uzbuđenje - zbog toga je Kirbi pobednik!
I u epizodama sabranim u osmom tomu
ima svega navedenog; reč je o šest epizoda nejednake dužine koje je Prentis iscrtavao po scenarijima Freda Dikensona. Elem, najpre će Kirbi, potaknut zlonamernom opkladom,
rešavati misteriju nestanka slavne glumice u bespućima pustinje (“Za Elizu, koje nema”); u “Pakerovoj ekspediciji” šarmantnog Kirbija će, od dobrotvorne priredbe do
džungli Južne Amerike, pratiti dve
sestre s namerom da ga osvoje i tako ugode sebi ali i napakoste onoj drugoj.
Ponovo u Njujorku, srećno sam
(njegova ranija devojka više se ne pominje), Kirbi dobija poziv da otkrije ko preti glavnoj glumici
pozorišno-vodviljskog hita (“Uhvati
zvezdu padalicu”); sledeća tajna koja se plete, opet oko lepe žene, vodi
detektiva najpre na krstarenje luksuznim brodom a potom i u Monte Karlo a sve da bi raskrinkao
veštog prevaranta koji još pride - piše stihove - tako da se ova priča, simptomatično
nazvana “Strofe katastrofe” završava
filozofskom konstatacijom o pesmama nesretnog prevaranta (koji gine): “Recimo da je pisao kao što je pucao… nije
pogađao metu, ali nije je ni potpuno promašivao.”
Dve epizode iz ove knjige odskaču od
visokih standarda serijala. “Opasnost u
raju” dovodi Dezmonda “gospodinovog
gospodina” u neobičnu situaciju: posećuje ga advokat koji tvrdi da je Dezmond nasledio basnoslovno bogatstvo i
titulu lorda. Šokirani čovečuljak odbija da se povinuje zahtevima novostečenog
položaja ali ga Kirbi ubeđuje da mora
da igra ulogu u društvu koja mu je pripala što potvrđuje i debeljuškasti,
ćelavi Vigers, dojučerašnji Dezmondov drug iz udruženja batlera a
sada - lordov batler. Ipak, posle malo bilijara i piva novopečeni lord počne da
uživa u svom bogatstvu i veselo odlazi da poseti svoje imanje u Dezmodvilu. Tamo ga dočekuje verna
posluga, u stvari banda koja je smislila čitavu prevaru sa Dezmondovim nasledstvom kako bi preotela veliko imanja i novac. Dezmond, ništa ne sluteći i ne gledajući,
potpisuje testament kojim sve ostavlja posluzi pa njima ostaje samo da upokoje
gazdu-lorda! Priča se kreće “u vodama” komedije zabune i komedije situacije oplemenjenim finim humorom koji “proizvodi”
simpatični mršavko Dezmond.
Zaplet epizode “Život u Harmoniji” krajnje je neobičan za krimić - Kirbi od bogataša na samrti dobija
zadatak da pronađe mestašce Harmonija
iz koga je davno otišao. Problem je što Harmonije
nema na kartama a u imenicima se poslednji put pojavljuje 1899.g. Posle opasne
potrage Kirbi i Dezmond ipak
pronalaze izolovano mesto u kome je sve funkcioniše kao na kraju XIX veka.
Pridošlice uživaju u smirenom životu male zajednice, ukusnoj hrani i lepim,
dobrosusedskim manirima. Kirbi
gradskim ocima priča o čudima novih vremena ali oni nisu uvereni da im je taj
napredak potreban. Konačno, ljudi XX veka vraćaju se u svoje doba ostavljajući Harmoniju u svom malom raju. Priče o “zemljama koje je vreme zaboravilo” i o “iščezlim svetovima” deo su ikonografije
naučne fantastike ali i alegorijskih
društvenih kritika (kao u “Guliverovim
putovanjima”); zbog toga ova epizoda potpuno odstupa od dotadašnjih Kirbijevih avantura (mada je u njima već
bilo i nekih horor elemenata -
epizoda “Susret sa sudbinom” iz sedmog toma). Slavljenje “dobrih, starih vremena” odstupa i od Rejmondove fascinacije savremenošću sa
svim dobrim i lošim elementima koje donosi. Scenarista Dikenson i crtač Prentis po
tom pitanju su, čini se, bili potpuno drugačijeg mišljenja. Kako god bilo da
bilo ova epizoda ostaje bizarni kuriozum strip
serijala koji i danas može da privuče punu pažnju ljubitelja stripa.
(“Dnevnik”,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар