Svedočenja učesnika istorijskih događaja važan su
materijal za naučnike i teoretičare koji će se baviti konkretnim dešavanjima
ili, šire, njihovom epohom. Otuda su, uprkos svoj svojoj nesavršenosti (bilo
zbog neznanja, pristrasnosti ili želje da se sopstveni doprinos uveća/umanji u
skladu sa trenutnom situacijom), dnevnički zapisi, pisma ili razgovori (za
svakovrsne medije) sa onima koji su bili na licu mesta itekako važni za potonje
generacije koje će razmeravati ono što im prethodi. Na žalost o tim se ljudima (ni)malo
ne brine tako da, vrlo često, mnoga bitna saznanja nestaju zajedno sa njima. U
ovoj ravni je istorija ovdašnjeg stripa
vrlo bliska sa istorijama drugih segmenata društvenog života; poslovična
(bahata) nezainteresovanost savremenika za sve osim za golu svakodnevicu svojim
nečinjenjem doprinosi brisanju svesti o nacionalno/društveno/državnoj istoriji
što otvara vrata svakojakim improvizacijama i vulgarnim mitologizovanjima.
Jedna od dragocenih knjiga koja će sačuvati ne samo činjenice već i duh minulih
vremena je i „Zlatno doba vojvođanskog
stripa - 23 intervjua“ Predraga Đurića, vrsnog pisca i scenariste, agilnog
izdavača i istoričara stripa. On se,
od 2011.g, poduhvatio pionirskog posla da napravi intervjue sa učesnicima strip buma u Novom Sadu i tako sačuva dragocene informacije o vremenu kada je Novi Sad bio jedna od neprikosnovenih prestonica
stripa u bivšoj SFR Jugoslaviji
(pored Beograda, Zagreba i Gornjeg Milanovca); deo tih razgovora,
vođenih od 2011. do 2015.g, sabran je u ovu obimnu knjigu (388 stranica). Đurić je svojim pitanjima podsticao
sagovornike da se podsete i svog detinjstva i „otkrivanja“ stripa, početničkih pokušaja u ovom mediju, dostizanja pune
stvaralačke snage, sloma države koji je uzrokovao i slom stripa, odnosno trenutnih strip
planova, promišljanja budućnosti stripa
ali i onoga što XXI vek donosi ovoj formi umetnosti odnosno svekolikoj ljudskoj
civilizaciji. Zahvaljujući tim, unekoliko unificiranim pitanjima, „pokriveni“
su mnogi važni događaji a dobijen je i uporedni generacijski pregled (uz par
izuzetaka svi intervjuisani su rođeni između 1946. i 1966. godine) stripovskih i životnih stavova i
promišljanja.
Svi
„propitivani“ otkrili su strip u
ranom detinjstvu i bili fascinirani njime; do stripa se dolazilo lakše ili teže, zavisno od mesta odrastanja i
imovnog stanja ali je oduševljenje „pričama
u slikama“ jednodušno. Izdanja (uz retke predratne stripove i časopise, na čelu sa „Mika
Mišom“) kakva su „Kekec“, „Crtani
romani“, „Nikad robom“, „Lale“, „Panorama“, „Stripoteka“ bila su obavezna
lektira, modeli za precrtavanje i smišljanje sopstvenih stripova. „Lunov magnus
strip“ i „Zlatna serija“, koji počinju da izlaze krajem 1960-tih i njihova
ogromna popularnost najava su još burnijih strip
vremena dok je „Zlatni kliker“ iz
1975.g. počeo da izvodi nove vojvođanske
strip snage na svetlo dana. Početak licencnog rada na Velikom Bleku, u prvim godinama 1980-tih, inauguriše strip u ozbiljnu, ekonomski isplativu
delatnost što će potvrditi, par godina kasnije, rad na licencnom Tarzanu kao i pokretanje domaćih
serijala „Lun, kralj ponoći“ i „Ninđa“.
Uz ovu, visoko profesionalizovanu „strip
proizvodnju“ bilo je prostora i za autorski
strip u širokom rasponu od karikaturalnog do fantazijskog ali sveukupno
visokih umetničkih dometa promovisanih u prevratničkom magazinu „YU strip“. No, polet je kratko trajao:
građanski rat, sankcije, inflacija uništili su velike strip izdavače, afirmisani crtači su potražili angažmane u
inostranstvu, novostasali alterativni-andergraund autori gradili su sopstvenu,
nezavisnu scenu... Posle izgubljene decenije strip je počeo vrlo polako da se vraća na srpsku i novosadsku kulturnu
scenu; no, u međuvremenu su stasale generacije koje uopšte ne znaju za strip niti ih on previše interesuje dok
su strip stvaraoci iz doba „zlatnog buma“ egzistenciju morali da
potraže van stripa često gubeći dalji
interes za ovu formu. Svi oni voleli bi da se strip vrati na mesto na kome je bio ali je većina skeptična i
sumnja da je to moguće.
Kroz
ispovesti vrhunskih domaćih strip
profesionalaca (Branislav Kerac, Svetozar
Obradović, Branko Plavšić, Sibin Slavković, Dušan Vukojev, Petar Aladžić,
Stevan Brajdić, Goran Đukić, braća
Ivanović, Miodrag-Mikica i Predrag-Peka, Pavel Koza, Marinko Lebović, Nikola
Maslovara-Masli, Petar Meseldžija, Radič Miša Mijatović), art-alternativaca
(Zoran Janjetov, Dejan Nenadov)
andergraudovaca (Franja Straka, Saša
Rakezić), urednika (Slavka
Bošnjaković, Slavko Draginčić, Sretan Drašković i Sibin Slavković) znatiželjni čitalac saznaće i mnoge kuriozume
kakvi su: uticaj nabavke novih štamparskih mašina na strip izdavaštvo, kakva je uloga (ključna) Mitra Miloševića (alias Frederika
Eštona - tvorca Luna, kralja ponoći i
urednika u „Dnevniku“) na pojavu Bonelijevih stripova a kakva je uloga (izuzetno važna) pesnika Mike Antića, urednika „Nevena“ u objavljivanju mnogih domaćih stripova, kako su se zahvaljujući
nesporazumu upoznali Branko Plavšić i
Sibin Slavković što je uticalo na serijal o Velikom Bleku ali i mnoge potonje stripove, kako je strip
album „Miris tišine“ Franje Strake
postao najveći promašaj „Beočinske fabrike
cementa“ i još mnoštvo životnih, malih ali bitnih događaja koji su deo
istorije novosadskog stripa i deo odgovora na pitanje kako i zašto se u tim
godinama („Bilo je to zaista srećno
vreme“, rekao bi Branko Plavšić) tako
mnogo pozitivne, kreativne energije slilo u Novi
Sad i njegovu strip školu.
„Zlatno
doba vojvođanskog stripa - 23 intervjua“ Predraga Đurića neizostavno je štivo
za svakog pravog, vatrenog stripoljubca
(u najboljim godinama) kao i za buduće hroničare i teoretičare tog neponovljivog,
izuzetnog, herojskog doba vojvođanskog
stripa.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар