Darko Tuševljaković
(1978) spada među retke pisce srednje generacije koji svoju prozu ravnomerno temelje
na realističkim i fantastičkim iskustvima/tradiciji (i to osobito na onim
žanrovskim); ovakvo svoje delanje pisac, s druge strane, ne skriva iza oveštalih
floskula (čiji je zadatak pre svega da fantastičke elemente opravdaju
umetničkim slobodama i tako delu obezbede tretman ozbiljne literature). U
njegova tri prethodna romana („Senka naše želje“, „Jaz“ koji je 2017.
dobio i Evropsku nagradu za književnost i „Jegermjaster“) odnosno
dve zbirke priča („Ljudske vibracije“, „Naknadne istine“) upliv fantastičnog
je različitog intenziteta ali je definitivno - neporeciv. Roman uznemirujućeg
naslova „Uzvišenost“ (što
potencira i dizajn korica, u izdanju Laguna, 2021) može se (i mora) iščitavati
kao delo koje pripada žanru naučne fantastike. Naravno, žanrovsko
usmerenje nije apriorna vrednosna diskvalifikacija kako je doživljavaju brojni
čitaoci i kritičari već, sasvim suprotno, još jedan od značenjskih nivoa koji
se percipiraju i obogaćuju sadržaj (istovremeno donoseći sa sobom iskustva
istorije odosno tekuće stanje žanra).
Priča
„Uzvišenosti“ smeštena je u blisku budućnost Beograda koji živi
svoje uobičajeno vreme - ne baš slavno niti mnogo bedno. Nominalna glavna
junakinja, kći prokazanog i sa javne scene oteranog pisca, živi u emotivnom
(homoseksualnom) haosu na koji se nastavljaju i manje ili više konfliktni
odnosi sa dementnom majkom, i pokušava da skrpi kraj s krajem radom u kineskom
seks šopu. Na globalnoj i lokalno gradskoj sceni, pak, dešavaju se veliki
poremećaji koji nepovratno menjaju svet: program Kindred, koji
garantovano svim prijavljenim klijentima nalazi idealne partnere (što se
promoviše u ultimativnu svrhu čovekovog postojanja) uzrokuje pojavu „uzvišenih“
ljudi, onih koji su našli svog para i zatvorili se u izolovane, samodovoljne, paučinom
omotane zgrade „šnenokle“. Vlast ne zna kako da se nosi sa ovako
masovnim izlaskom iz državnog sistema pa angažuje vojsku da čuva za nju nejasne
pa samim tim opasne objekte. Istovremeno, dešava se i povećani broj
samoubistava koja se ne mogu sprečiti nikakvim stražama. Konačno, u svet glavne
junakinje ulazi i „Sunčevo pleme“ kome je roman njenog oca sveta knjiga i
putokaz-uputstvo za odlazak u druge dimenzije. U svom tom kolopletu događaja
teško je naći pouzdan oslonac posebno kada se počnu pojavljivati i u
svakodnevici učestvovati do tada mrtvi ljudi...
Stvarnost
glavne junakinje, a kroz nju i čitalaca, izložena je stalnim navalama začudnih
pojava. Svaki novi događaj uništava skramu dotadašnje realnosti i potvrđuje
postojanje nekih drugačijih vidova egzistencije (junakinja će to videti kad uđe
u jednu šnenoklu i otkrije da uzvišeni gube svoj ljudski oblik i putuju ka
nekoj novom identitetu, što korespondira sa pojavom „homo geštalta“ iz
klasika naučne fantastike, romana „Više nego ljudski“ T. Sterdžena)
što će, u finalu, biti oličeno u džinovskoj bebi koja najavljuje kraj sveta koji
svi junaci (živi i opsene) poznaju. Sudar obične, trivijalne realnosti sa onom
uobličenom u romanu, onom iz priča svedoka i onima koje imaju uzvišeni,
samoubice i Sunčevo pleme, manje je ili više agresivan ali neminovno
vodi u promenu koja će imati razmere „sudara (i kraha) svetova“. Apokalipsa,
kao intrigantni element koji stavlja na iskušenje sve dotadašnje/dosadašnje
principe po kojima je funkcionisala stvarnost osuđena na propast, uvek je tren
katarze za čitaoce jer pred njima otvara konačno pitanje „gde smo pogrešili“. Tuševljaković
se potrudio da ponudi mnoštvo elemenata koje taj odgovor treba da sadrži ali je
konačno uobličenje odgovora prepustio znatiželjnom i ambicioznom čitaocu.
Svakako treba apostrofirati i razrešenje značenja famoznog programa Kindred
koji, istina, uspeva da tehnologijom reši večni problem ljudskog postojanja i
međuodnosa ali neminovno deli ljudski rod na dve grupe što postaje izbor
sukoba; u daljem razvoju problematike stiže se do novog metafizičkog nivoa –
zajednice uzvišenih i njihovog, običnim ljudima, neobjašnjivog odricanja od
ljudskoski i poklonjenja drugačijim principima/bogovima (što je u novou
mistifikacija o novim božanstvima virtuelnih matrica nekih od vodećih pisaca kiber-panka,
kakvi su npr. V. Gibson, B. Sterling).
Razapevši
priču između lokalnog i svetskog, trivijalnosti svakodnevice i visokih
egzistencijalnih koncepata, Tuševljaković je, kako bi pojačao liniju
identifikacije sa junakinjom, insistirao na prepoznatljivim detaljima i
njihovim mogućim promenama (krivi toranj Beograda na vodi, kineski tržni
centar, ćevapdžinica...) darujući tekstu preko potrebnu atmosferu i uverljivost
u sitnicama (što je redovno slabo mesto klasičnih žanrovskih dela).
Rečju,
„Uzvišenost“ Darka Tuševljakovića je valjan naučnofantastični roman
višestrukih priča i značenja koja će dobrano intrigirati, čak i provocirati,
čitaoce nudeći im niz neuobičajenih dilema, pitanja i iznenađujućih odgovora.
(„Dnevnik“,
2022.)
0 komentara:
Постави коментар